حسادت عاشقانه ناسالم، خطری خاموش و جدی برای نابودی رابطه

حسادت عاشقانه در برخی موارد طبیعی و عادی تلقی می‌شود. اما وقتی این حس منجر به بروز رفتارهایی ناسالم و آسیب ‌زا می‌گردد، باید درباره آن تجدید نظر کرد.

حسادت عاشقانه ناسالم، خطری خاموش و جدی برای نابودی رابطه

حاصل حسادت عاشقانه، ناامنی و تردید است و رابطه را به مرز نابودی می‌کشاند. به همین دلیل آگاهی از علائم حسادت عاشقانه در زنان و مردان و اطلاع از روش‌های کنترل آن می‌تواند به بهبود روابط کمک کند.

حسادت عاشقانه ناسالم، خطری خاموش و جدی برای نابودی رابطه

حسادت احساسی است که بدون شک همه ما آن را تجربه کرده‌ایم، خصوصاً در مورد عزیزانمان. حسادت عاشقانه کم و بیش، در بسیاری از افرادی که درگیر یک رابطه احساسی هستند وجود دارد.

البته این حس چندان هم غیر طبیعی نیست. در واقع این نوع از حسادت به نحوی حفظ کردن و مراقبت از کسی است که دوستش داریم و چه کسی دوست ندارد از عزیز خود محافظت کند؟

به خصوص در برابر رقبایی که ممکن است او را از ما دور کنند. در واقع حسادت عاشقانه مردان و زنان، هر چند حس کاملاً مثبتی نیست اما چندان هم بد و آزار دهنده نخواهد بود؛ به این شرط که تبدیل به رفتارهای ناسالم و آسیب زننده نشود.

در این مطلب سعی داریم درباره این احساس رایج که بسیاری ما آن را درون خود پنهان کرده‌ایم، صادقانه صحبت کنیم، آن را بشناسیم و یاد بگیریم چه برخوردی با آن داشته باشیم.

حسادت عادی و حسادت ناسالم چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

حسادت عاشقانه یا هر نوع دیگری از حسادت، یک احساس دردناک است که پیش از همه برای خود شخص رنج فراوان به همراه دارد. اما انسان‌ها اگر درگیر یک حسادت طبیعی باشند می‌توانند خود به خود آن را کنار بگذارند.

اما هنگامی که این حس تبدیل به احساسی ناسالم می‌شود، باعث بروز رفتارهای آسیب زننده، توأم با احساس ناامنی و شک می‌گردد.

هنگامی که حسادت عاشقانه رابطه را سرشار از احساس ناامنی کند، به تدریج مشکلات بزرگتری مانند وسواس یا پارانویا را نیز به همراه می‌آورد. در نهایت نیز می‌تواند موجب از دست رفتن و نابودی رابطه شود، همان چیزی که از ابتدا بزرگ‌ترین ترس فرد بوده است.

ریشه حسادت عاشقانه چیست؟

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، حسادت در روابط عاشقانه تا وقتی که در رفتار فرد بروز پیدا نکند، مشکل چندان بزرگی نیست. اما چه اتفاقی می‌افتد که فرد این احساس خود را با رفتارهای ناسالم بروز می‌دهد؟

معمولاً اغلب افرادی که مستعد حسادت شدید و رفتارهای تملک ‌جویانه هستند، خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و در درون احساس حقارت دارند.

در واقع می‌توان گفت حسادت عاشقانه در زنان یا مردان محصول جانبی ترس است، ترس از این که کافی نباشند و یا ترس از دست دادن چیزی یا کسی. این افراد تفاوت میان حس طبیعی محافظت و سوء‌ظن و تردید غیر منطقی را متوجه نمی‌شوند.

علائم حسادت عاشقانه

حسادت عاشقانه از کجا آغاز می‌شود؟

شاید وقتی برای اولین بار نمود بیرونی حسادت فرد مقابل را ببیند، نه تنها ناراحت یا نگران نشوید بلکه با خود بگویید نشانه عشق زیاد اوست. این طرز فکر مشکلی ندارد، ولی به این شرط که این حس حسادت به تدریج از بین برود و روی رابطه شما تأثیر منفی نگذارد.

اما حقیقت این است که شما باید کاملاً نسبت به نشانه‌های حسادت عاشقانه ناسالم هوشیار باشید زیرا در آینده می‌تواند به انواع سوء استفاده و آسیب‌های احساسی و جسمی منجر شود.

حسادت ناسالم در یک رابطه معمولاً با رفتارهایی کوچک آغاز می‌شود، مانند تلاش فرد برای پیدا کردن شواهدی مبتنی بر خیانت شریک احساسی خود.

نکته این‌جاست که اگر این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، در عوض این که احساس رضایت و خوشحالی داشته باشد، شروع به تخریب طرف مقابل و از بین بردن عزت نفس او می‌کند.

برای مثال، او را سرزنش می‌کند، متهم می‌کند، با الفاظ نامناسب صدایش می‌زند، تهدید می‌کند و … نوع این رفتارها در هر فرد متفاوت است ولی در هر صورت اگر حاصل یک حسادت عاشقانه غیرطبیعی باشد، نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه روندی بدتر را در پیش می‌گیرد و در نهایت به آسیب‌ها و سوء استفاده‌ی بزرگ‌تری می‌انجامد.

به همین دلیل مهم است که بتوانید نشانه‌ها و علائم خطر را به موقع تشخیص دهید و برخوردی مناسب داشته باشید.

نشانه‌های حسادت عاشقانه ناسالم

ممکن است در ابتدا تشخیص حسادت ناسالم از عشق واقعی گیج کننده به نظر برسد. اما با استفاده از علائم زیر می‌توانید چنین حسادتی را در رابطه خود بشناسید، پیش از این که به مشکلاتی جدی‌تر بیانجامد.

1. از شما انتظار دارد تمام زمان خود را با او بگذرانید

ممکن است فرد مقابل شما، نه فقط مشتاق به دیدن‌تان باشد بلکه به این دیدارها اصرار کند. از شما می‌خواهد برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را کنار بگذارید، رابطه خود را با دوستان‌تان قطع نمایید، هر کار یا تعهدی را که دارید و حتی خانواده خود را رها کنید.

احتمالاً بهانه‌ای که می‌آورد این است که: "تا به حال چنین حسی نداشته‌ام" یا "لازم دارم نزدیک تو باشم" در مواقعی که پای حسادت عاشقانه ناسالم در میان باشد، اگر درخواست‌های او را نپذیرید آزرده می‌گردد.

هر جا که می‎‎‌روید سر و کله‌اش پیدا می‌شود، بدون این که منتظرش باشید. از دور بودن از شما متنفر است و در زمان‌هایی که با هم نیستید مدام با شما تماس می‌گیرد.

به یاد داشته باشید که اگر کسی درگیر حسادت عاشقانه سالمی باشد، شما را مجبور نمی‌کند از تفریحات، علائق، دوستان، شغل و خانواده خود دست بکشید تا بتواند تسلط بیشتری بر زندگی‌تان داشته باشد.

2. لازم است مدام چک شوید

اگر به طور مداوم می‌خواهد بداند کجا هستید و دقیقاً چه می‌کنید، به طور مکرر با شما تماس می‌گیرد، پیام می‌فرستد، به هر طریقی می‌خواهد با شما در ارتباط باشد و یا حتی در مواردی با استفاده از برنامه‌های ردیابی شما را در نظر دارد، باید به سالم بودن حسادت عاشقانه شریک خود شک کنید.

بدتر این است که باید سریعاً به تماس‌های او پاسخ دهید در غیر اینصورت به راحتی به شما شک می‌کند.

حقیقت این است که یک رابطه سالم نیازی به چک کردن ندارد. همین که بداند شما در امنیت هستید باید برای او کافی باشد، در غیر این‌صورت به مرزهای شخصی شما بی‌احترامی شده است و این نشانه خوبی نیست.

نشانه‌های حسادت عاشقانه ناسالم

3. نباید با هر کسی معاشرت داشته باشید

یکی دیگر از نشانه‌های حسادت عاشقانه غیرسالم این است که شما می‌دانید نباید با برخی افراد معاشرت داشته باشید، زیرا در نهایت موجب دعوا و دلخوری میان شما و شریک عاطفی‌تان می‌شود.

اگر در این باره از شریک خود سؤالی بپرسید نیز احتمالاً با چنین جواب‌هایی روبرو می‌شوید: "من به تو اعتماد دارم ولی به دیگران اعتماد ندارم."، "هنگامی که با او صحبت می‌کنی احساس خوبی ندارم."، "فکر می‌کردم من برای تو کافی هستم."، "من قبلاً دیده‌ام او چگونه به تو نگاه می‌کند." و …

4. شریک عاطفی شما یک شکاک به تمام عیار است

وقتی با یک فرد شکاک و بدبین روبرو هستید، حسادت عاشقانه هیچ معنای مثبتی ندارد. در چنین مواردی تنها کافیست کسی به شما نگاه کند تا شریک عاطفی‌تان به هم بریزد و در نهایت شما را سرزنش کند.

زمانی که با دوستان خود بیرون می‌روید و یا به هر شکلی دور هستید، او مدام نگران است و احساس می‌کند در معرض نگاه‌های مغرضانه دیگران هستید. اگر رابطه شما با شریک عاطفی‌تان یک رابطه سالم باشد، نیازی نیست تمام حرکات و رفتارهای شما زیر میکروسکوپ قرار بگیرد.

شک و تردیدهای مداوم نشانه بارز یک حسادت ناسالم است.

علائم حسادت عاشقانه آسیب زننده به همین جا ختم نمی‌شود.

اگر طرف مقابل رابطه شما، احساس تملک زیادی دارد و از جملاتی مانند "تو مال من هستی" زیاد استفاده می‌کند، شما را مجبور می‌کند محیطی که هستید را ترک کنید تا نزدیک او باشید، تمام روابط شما با دیگران را زیر نظر دارد، روی پروفایل شبکه‌های اجتماعی‌تان حساس است، برای کوچک‌ترین چیز سریعاً عصبانی شده و شروع به سرزنش کردن شما می‌کند و … باید به دنبال راه حل باشید و هر چه زودتر از یک مشاور و متخصص برای درمان حسادت عاشقانه و نجات روابط‌تان کمک بگیرید.

برخورد با شریک عاطفی حسود و حساس

اگر در رابطه‌ای هستید که نشانه‌های حسادت را در طرف مقابل می‌بینید می‌توانید علاوه بر کمک گرفتن از مشاور، از راهکارهای زیر نیز استفاده کنید:

با او به آرامی و با ملایمت صحبت کنید. اجازه دهید درباره نگرانی‌هایش با شما حرف بزند و کاملاً گوش کنید. همچنین درباره احساسی که به خاطر رفتارهای او دارید، صادق باشید. به کمک یکدیگر مرزهایی را برای خود مشخص کنید. اجازه دهید طرف مقابل بداند دوست دارید چگونه با شما رفتار شود و چه چیزهایی در رابطه برای شما اهمیت زیادی دارد. به او عشق بورزید. ممکن است حسادت عاشقانه‌ای که در شریک خود می‌بینید، نشان دهنده نیاز او به محبت و عشق بیشتر باشد. قدردانی خود را به خاطر صداقت و احساسات مثبت او نسبت به خود، ابراز کنید. ممکن است نیاز باشد بارها با هم صحبت کنید تا به یک نتیجه راضی کننده برسید. صبور باشید اما در مورد مرزهایی که دارید نیز قاطع باشید. اگر در نهایت باز هم به سازش نرسیدید، لازم است درباره آینده رابطه خود و ادامه دادن آن، بیشتر فکر کنید.

کنترل حسادت عاشقانه در خود

شاید شما همان فردی باشید که با حسادت خود، موجب به خطر افتادن رابطه شده‌اید. در این صورت می‌توانید از روش‌های زیر برای بهتر کردن اوضاع و کنترل حس حسادت ناسالم خود کمک بگیرید:

باور داشته باشید حسادت در روابط عاشقانه یا هر نوع رابطه دیگر، تنها یک حس است و لزومی ندارد واکنشی در پی داشته باشد. هنگام درگیری با این حس، نفسی عمیق بکشید و با خود بگویید: "این احساسات ربطی با واقعیت ندارند. حسادت عاشقانه و نگرانی زیاد من لزوماً به معنای خیانت همسر یا همراه من در دنیای واقعی نیست." اگر روی موضوعی تمرکز کنید، بزرگ‌تر می‌شود. به احساسات‌تان پیش خود اعتراف کنید اما توجه بیش از اندازه نداشته باشید. در این صورت به خودی خود دور می‌شوند. به این فکر کنید که این حس حسادت حال شما را بهتر می‌کند یا بدتر؟ رابطه را محکم‌تر می‌کند یا به آن آسیب می‌زند؟ مشکل را حل می‌کند یا موجب تشدید آن می‌شود؟ اگر نمی‌توانید حسادت عاشقانه خود را کنار بگذارید، صادقانه درباره آن با همراه خود صحبت کنید. به او توضیح دهید چه چیزی باعث این حس شده است و پاسخ او را بشنوید.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها