تشخیص مشکلات بافت کبد اهدایی با روشی جدید

محققان دانشگاه

تشخیص مشکلات بافت کبد اهدایی با روشی جدید

آی او نوشت: در انگلستان بیماری کبدی سومین علت اصلی مرگ زودرس است. در بسیاری از موارد تنها راه حل پیوند کبد است اما متأسفانه به طور مکرر بدن بیماران پیوند را رد می‌کند و کبد اهدایی از بین می‌رود.

محققان دانشگاه "ادینبرو" در حال توسعه یک روش لیزر هستند که می‌تواند مشکلات موجود در کبد اهدایی را قبل از پیوند شناسایی کند. طیف بینی رامان القایی(SRS) لیزری است که جراحان می‌توانند از آن استفاده کنند.

دکتر "کاترین امبر"(Katherine Ember) یکی از رهبران این پروژه گفت: ما انتظار نداشتیم که چنین تفاوت واضحی در سیگنال رامان بین بافت کبدی آسیب دیده و آسیب ندیده پیدا کنیم. این می‌تواند آسیب کبدی را در اوایل عمل پیوند شناسایی کند و به این ترتیب امکان پیوند کبد بیشتر با خیال راحت و موثر فراهم می‌شود.

کسانی که کبد پیوند شده را رد می‌کنند، به یک جراحی تهاجمی دیگری نیاز دارند. طیف بینی رامان القایی به این معنی است که عملیات پیوند بیشتری با موفقیت پایان می‌یابد. این روش حتی خطر عمل پیوند در افراد مسن را نیز کاهش می‌دهد.

تشخیص مشکلات بافت کبد اهدایی با روشی جدید

روش کنونی برای آزمایش کبد یک فرایند دشوار است که شامل بیوشیمی و تجزیه و تحلیل گاز است. در عوض طیف بینی رامان القایی به سادگی نور را به بافت می‌تاباند. سپس نور پراکنده، جمع شده و می‌تواند اطلاعات مولکولی مربوط به کبد را فراهم کند. محققان از طیف‌بینی رامان القایی بر روی کبد خوک استفاده کردند و توانستند تجمع گلبول‌های قرمز بد خون را که به عنوان "گرفتگی"(congestion) نیز شناخته می‌شود، تشخیص دهند. ایده تبدیل طیف‌بینی رامان القایی به لیزر دستی ایده مناسبی برای جراحان برای استفاده در هنگام عمل پیوند است. با این روش جراحان هنگام جراحی می‌توانند کبد را در همان زمان کنترل کنند.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها