اردوغان: مذاکرات آتی در مورد قبرس باید بین 2 دولت آغاز شود

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که هرگونه مذاکرات آتی در مورد مسئله قبرس باید به جای درگیری جوامع، با مشارکت دو دولت انجام شود.

اردوغان: مذاکرات آتی در مورد قبرس باید بین 2 دولت آغاز شود

به گزارش دیلی‌صباح، "رجب طیب اردوغان" گفت: اگر قرار باشد مذاکرات جدیدی در مورد قبرس انجام شود، این مذاکرات نباید بین دو جامعه، بلکه باید بین دو دولت باشد.

وی با تأکید بر آنکه وضعیت برابر و برابری حاکمیتی قبرسی‌های ترک‌نشین باید پیش از آغاز مذاکرات تازه تأیید شود، اظهار کرد: آخرین مذاکرات قبرس که ماه گذشته به صورت غیررسمی در ژنو برگزار شد، به خاطر "نگرش سازش‌ناپذیر طرف یونانی" بی‌نتیجه بوده و از حقایق موجود در جزیره دورافتاده است.

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد آنکارا برای حفاظت از حقوق قبرسی‌های ترک‌نشین، به ویژه حق آن‌ها بر منابع هیدروکربن در مدیترانه شرقی، مصمم بوده است.

اردوغان با اشاره به اینکه ترکیه از طریق خط ‌لوله زیردریایی مقدار سالانه ۷۵ میلیون مترمکعب آب را به جمهوری ترک‌نشین قبرس شمالی انتقال داده است، گفت آنکارا مصمم است تا با پروژه‌های خود در راستای حذف خطر کمبود آب، "قبرس ترک‌نشین را محتاج دیگران نکند".

وی افزود: هدف ما توسعه و تقویت جمهوری ترک‌نشین قبرس شمالی برای مردم آن است تا آینده سعادتمندتری داشته باشند.

"فوآد اوکتای"، معاون ریاست جمهوری ترکیه نیز گفت سرزمین قبرس شمالی که مدت‌های مدید نیازمند آب بوده است، با وجود سیستم آبپاشی جدید و آبیاری قطره‌ای، حاصلخیز خواهد شد.

اوکتای خاطرنشان کرد: همکاری اقتصادی و توسعه‌ای بین ترکیه و جمهوری ترک‌نشین قبرس شمالی، به رشد حاکمیت قبرس شمالی کمک می‌کند تا بتواند با اطمینان روی پای خود بایستد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها