خرمشهر، کربلایی که تکرار می شود

عباس محمدیان/ دانشجوی دکترای علوم ارتباطات

خرمشهر، کربلایی که تکرار می شود

کربلا برای ما یک نقطه نیست در جغرافیایی دور. عاشورا را هم روزی در دوردست های زمان نمی دانیم. برای ما، کربلا محیط زیست عارفانه ای است که تا همه جا بسط یافته است و عاشورا تقویم نوشتی است که به هر روز تکرار می شود. ما بر آن پهنه و این زمان زیست کرده ایم. همه زمان و زمین ما هم به این قبله، نگاه دارد. به همین دلیل است که تا نام خرمشهر به میان می آید، کربلا در همه وجود مان تکرار می شود. تا به سومین روز از خرداد می رسیم، عاشورا را از نو احساس می کنیم. عاشورا حقیقتی است که مدام در تکرار است و کربلا واقعیتی است که این تکرار را نمایندگی می کند.

ما خود در خرمشهر خودمان آن حقیقت و این واقعیت را تجربه کرده ایم. تجربه ای پرشکوه در قامت فرزندان نجیب ایران که شهادت را زندگی می کردند. ما قاسم بن الحسن را در تجربه بهنام محمدی درک کردیم. همو که در 12- 13 سالگی، قله های شهود را فتح کرد و در نخل های بی سر، راز سربلندی یافت. او در تمام روزهای مقاومت از 31 شهریور تا 28 مهر 59 در خرمشهر ماند. یعنی تا همیشه ماند. او در این روز شهید شد تا به جاودانگی برسد. حق هم همین است، کسی که راه صد ساله را « سی شبه» می پیماید و در طول کوتاه حیات مبارزاتی خود، به عرضی به پهنه معرفت و غیرت می رسد، باید هم که مانا شود. مانا و بهنام. نام نیکش هم تا همیشه راز سربلندی را برای ما خواهد خواند که او در سیزده سالگی، به تکلیف بزرگ عشق عمل کرد و رو به کربلا به حرکت درآمد و هل من ناصر اباعبدالله را لبیکی به وسعت جان گفت و شهید نام او شد تا در آسمان ها او را چنین بشناسند؛ کربلایی بهنام محمدی....

ما علی اکبر را هم درس آموختیم در هیئت افسری دلیر که از خراسان امام رضا قامت کشید و در دفاع از "شهر خدا" چنان جنگید که تاریخ به نامش می ایستد؛ سروان محمد علی صفا، شیر بچه بجنوردی ما که رکورد شکار تانک را شکست و بلایی بر سر لشکر های زرهی عراق آورد که صدام خود به خرمشهر، عنوان گورستان تانک داد. صفا و یارانش فقط تانک ها را شکار نمی کردند که به هر شلیک، کنگری های از کاخ آرزو های افلقی دیوانه را هم فرو می ریختند. ما در خرمشهر، در سیمای رشید محمد علی جهان آرا، رشحات عباس(ع) را می دیدیم و چشم روشن داشتیم.

او که نامش، شرح غیرت بود و نگاهش معنای عزت. باری، ما خرمشهر را با کربلا می شناسیم لذاست که تابلوی نوشته شهید بهروز مرادی را که نوشت: "به خرمشهر خوش آمدید؛ جمعیت 36 میلیون نفر" را امروز 82 میلیون امضا می گذاریم . با او دوباره خطاب به همه مردمان امروز و فردا می خوایم؛ "با وضو وارد شوید این شهر به خون شهدا مطهر است". باری، برای ما کربلا یک مساحت جغرافیایی نیست و عاشورا نه یک روز که شرح تاریخ رستگاری است.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها