مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان اعلام کرد:

تخصیص ۱.۳ میلیارد تومان برای خرید مرتع در پارک ملی توران شاهرود

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید مرتع در توران شاهرود تخصیص داده شد، گفت: این اقدام برای محدوده زیستگاه یوزپلنگ در حال اجرا است.

تخصیص ۱.۳ میلیارد تومان برای خرید مرتع در پارک ملی توران شاهرود

امیر عبدوس شامگاه شنبه در کارگاه آموزشی در مسیر حمایت از تنوع زیستی به مناسبت روز جهانی که به این عنوان نام‌گذاری شده به میزبانی اداره محیط‌زیست و جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود ضمن بیان اینکه یکی از نخستین چالش‌های حفاظت از تنوع زیستی اینکه حفاظت را چه کسانی باید انجام دهند، ابراز داشت: حل مشکل مهم‌ترین شرط در حفاظت‌گرا بودن است به این معنا که نباید اقدامات انسان به افزایش مشکلات منتهی شود.

وی ضمن بیان اینکه حفاظت‌گران، مشکلات طبیعت را حل می‌کنند، افزود: حفاظت از میش‌مرغ به درخواست کشاورزان بوکانی، نجات جوجه فلامینگوهای بختگان، ایمن‌سازی خطوط برق منطقه عباس‌آباد برای جلوگیری از مرگ هوبره‌ها نمونه‌هایی ازاین‌دست را شامل می‌شود.

انجام فنس کشی به طول ۱۰ کیلومتر

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان ضمن بیان اینکه در همین استان و شهرستان شاهرود اقدامات خوبی از سوی حفاظت‌گران صورت گرفته است، ابراز داشت: خرید حقوقی عرفی دامداران در بخشی از محدوده پارک ملی توران شاهرود به انجام رسید که باید گفت هسته اولیه خروج دام از این پارک توسط کمپین مردمی یوز تا ابد بنا و ۶۰۰ میلیون تومان پول جمع‌آوری شد و در ادامه سازمان محیط‌زیست بعدها اعتبار این اقدام را تأمین و به کمک این کمپین آمد.

عبدوس ضمن بیان اینکه سال گذشته یک میلیارد تومان سامانه عرفی از دامداران توران خریداری شد، تصریح کرد: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مرتع از محدوده پارک ملی توران شاهرود در حال خریداری هستیم و هرساله با مذاکره دامداران و مرتع‌داران می‌کوشم عرصه‌ها را بیشتر کنیم

وی افزود: فنس کشی محدوده عبور یوز به طول ۱۰ کیلومتر رفت‌وبرگشت به نحوی انجام شد که فنس‌ها به زیرگذرها هدایت شدند.

نصب تابلوهای کاهش سرعت در محدوده عبور یوز

مدیرکل محیط زیست استان سمنان ضمن بیان اینکه برای هر کیلومتر فنس کشی دو میلیارد تومان پول نیاز دارد، افزود: بسیاری اوقات حفاظت نیازی به پول زیادی ندارد به‌عنوان‌مثال با همکاری پلیس‌راه ۳۰ کیلومتر مسیر عباس‌آباد تا میان دشت تابلو کاهش سرعت ۸۰ کیلومتر و دوربین نصب شد و تابلوهای ۱۱۰ کیلومتر همگی جای خود را به تابلوی کاهش سرعت تغییر دادند.

عبدوس اضافه کرد: از زمان نصب تابلوهای کاهش سرعت و هشداردهنده در محدوده عباس‌آباد میان دشت هیچ تصادفی نه در مورد گونه یوز بلکه هیچ‌گونه دیگر رخ نداده است که این نشان‌گر موضوع که باید همه افراد در این مشارکت سهیم شوند.

در این نشست یاد و خاطره دو محیط‌بان شهید زنجانی و همچنین سایر محیط‌بانان استان سمنان و شاهرود گرامی داشته شد و اعضای گروه جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود به محیط‌بانان با اهدای گل تقدیر کردند در این نشست همچنین از امیر آهنگی محیط‌بان پیشکسوت شاهرود نیز تقدیر به عمل آمد.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها