دو پژوهشگر ایرانی برنده مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس شدند

دو پژوهشگر ایرانی با ساخت دستگاه هوشمند ضد عفونی کننده اشیا در چهل و هشتمین دوره از مسابقات بین‌المللی اختراعات سوییس موفق به کسب رتبه سوم و مدال برنز شدند.

دو پژوهشگر ایرانی برنده مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس شدند

سید مجتبی قرآنی و حسام الدین آتشی، پزشکان مخترع و پژوهشگران جوان ایرانی با اختراع دستگاه ضد عفونی کننده در برابر میکروارگانیسم‌های مختلف از جمله ویروس کرونا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی در این دور از مسابقات بین المللی اختراعات سوئیس موفق به کسب رتبه سوم و مدال برنز از بین بیش از ٨٠٠ اختراع مطرح از کشورهای مختلف شدند.

سید مجتبی قرآنی روز شنبه در گفت و گویی افزود: این دستگاه هوشمند ضد عفونی کننده اشیا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی قادر به ضدعفونی کردن تمامی اشیا الکترونیکی، پارچه ای از قبیل لپ تاپ، موبایل، البسه است و امکان شناسایی نوع جنس اشیا را دارد.

وی بیان کرد: این دستگاه از طریق سنسورهای تعبیه شده در آن قادر به شناسایی جنس اشیا، سایز، دیجیتال بودن اشیا و دیگر شاخص ها است و بر اساس آن می تواند به تنظیم مدت زمان برای پاکسازی شی و نیز تشخیص استفاده از اشعه یو وی ۳۰، گاز پلاسما، حرارت و رطوبت برای شیئ مورد نظر در کمترین زمان ممکن اقدام کند.

قرآنی یادآور شد: این دستگاه در مدت زمان بین ۵تا ۱۰ دقیقه ضدعفونی و پاک سازی اشیا را انجام می دهد.

وی در خصوص تفاوت این دستگاه با سایر دستگاه های موجود با همین کاربرد در جهان گفت: استفاده از فناوری هوش مصنوعی، کاهش مدت زمان پاکسازی اشیا از میکرو ارگانیسم ها حتی ویروس کرونا ، قابلیت پاکسازی اشیا با هر نوع جنس از جمله ارجحیت این دستگاه به دستگاه های مشابه خود است.

وی افزود: در حال حاضر این دستگاه تمام تاییدیه های وزارت بهداشت را دریافت گرفته است و قابلیت تجاری سازی رادارد.

این مخترع اظهار داشت: با توجه به گسترش و همه گیری ویروس کرونا، بر آن شدیم تا دستگاهی طراحی کرده و بسازیم که قابلیت استفاده در امکان مختلف از دانشگاه ها و ادارات گرفته تا پاساژها و مغازه ها و سایر اماکن عمومی و خصوصی را داشته باشد.

قرآنی ادامه داد: این دستگاه با استفاده از پیشرفته ترین متدهای هوش مصنوعی جسم قرار داده شده درون دستگاه و ویژگی های آن را تشخیص داده و با توجه به آن، بهترین متد لازم در کوتاه ترین زمان ممکن برای ضدعفونی کردن جسم درون دستگاه را تعیین کرده و تا زمان اتمام فرآیند ضد عفونی و ایمن شدن کامل جسم ، درب دستگاه باز نمیشود.

به گفته او طبق آزمایشات صورت گرفته توسط آزمایشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و شرکت های معتبر کالیبراسیون ، فرآیند ضدعفونی کنندگی در این دستگاه بر علیه جرم های شایع میکروبیال و بخصوص ویروس COVID-19 به صورت کاملا مطمئن انجام میشود.

خالق دستگاه ضد عفونی کننده اشیا گفت که این اختراع هیچ گروه ماده آلاینده و دور ریز تولید نکرده و برای محیط زیست و انسان کاملا بی خطر و اصطلاحا سازگار با محیط زیست است.

قرآنی مدعی شد که طبق بررسی های انجام شده توسط متخصصین حوزه اقتصاد سلامت، با توجه به هزینه پایین ساخت و استفاده از این دستگاه نسبت به سایر دستگاه های ضد عفونی کننده روز دنیا، از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه بوده و نیز با توجه به در دسترس بودن قطعات لازم برای ساخت، امکان تولید و استفاده از آن در اقصی نقاط دنیا وجود دارد.

او از برتری های این دستگاه نسبت به سایر دستگاه های موجود به تلفیق هوش مصنوعی با پیشرفته ترین متدهای ضدعفونی کنندگی نام برد که در کوتاه ترین زمان ممکن با قدرت بسیار بالا اجسام درون دستگاه را به صورت ایمن ضدعفونی می کند.

پزشک مخترع افزود: در حال حاضر اقدامات لازم جهت دریافت پروانه تولید انبوه این دستگاه در داخل ایران انجام شده است , همچنین این اختراع در کشور آمریکا مراحل نهایی ثبت (USPatent) را طی می‌کند.

منبع: ایرنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها