رفسنجان رتبه دوم کشوری در اهدای عضو را کسب کرد

مسئول واحد فراهم آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: عملکرد واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پارسال با اعزام ۹ مورد مرگ مغزی جهت پیوند، رتبه دوّم کشور را در افزایش شاخص اهدای عضو داشته است.

رفسنجان رتبه دوم کشوری در اهدای عضو را کسب کرد

سید حمید پاکزاد به مناسبت گرامیداشت ۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو، شعار امسال در راستای اهدای عضو را" ایران دیار نفس، یکی بود یکی هنوز هم هست "عنوان کرد.

وی افزود: در راستای کار اهدای عضو که از دی ماه سال ۱۳۸۸ در رفسنجان شروع شد تاکنون ۳۸ مورد اهدای عضو در رفسنجان داشتیم که از ابتدای امر اهدای عضو تا سال ۱۳۹۶ ما ۱۸ نفر اهدای عضو داشتیم.

پاکزاد ادامه داد: از سال ۱۳۹۶ تابه‌حال هم ۲۰ مورد اهدای عضو داشتیم که از این تعداد در سال گذشته ۹ اهدای عضو بود که بر اساس مقیاس جمعیتی ِ شهرستان، رتبه دوم کشور را به دست آوردیم.

وی تصریح کرد: افراد دچار مرگ مغزی در رفسنجان بیشتر قشر جوان هستند که براثر سانحه تصادف مرگ مغزی شده و خانواده آن ها در راستای امر خداپسندانه اعضای آن ها را اهدا کردند.

وی گفت: جای بسی امیدواری و خوشحالی است که فرهنگ اهدای عضو در سطح شهرستان رفسنجان در حال ترویج است و این‌که مردم نمی‌گذارند هیچ ارگان حیاتی بدن به زیر خاک برود و به افراد در لیست انتظار هم کمک می‌شود.

پاکزاد بیان کرد: در سال گذشته با وجود ویروس کرونا کار اهدای عضو در رفسنجان سخت بود که باید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و انجام مشاوره عفونتی، تست تشخیص کرونا انجام و صحت اینکه فرد مرگ مغزی دارای ویروس کرونا نیست انجام می شد و سپس دنبال دریافت رضایت از خانواده های داغ دیده بودیم.

وی با اشاره به اینکه در بهار امسال سه اهدا کننده عضو در رفسنجان داشتیم اظهار کرد: بیشترین اهداکنندگان ما در اثر سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شدند.

پاکزاد افزود: در مورد کارت اهدای عضو هم سال گذشته تعداد یکصد نفر طی یک هفته با فراخوانی که ارائه شد عضو شدند و کارت دریافت کردند.

وی تصریح کرد: داشتن کارت اهدای عضو نشان‌دهنده این‌ است که فرد اهدا کننده رضایت قلبی دارد تا زمانی‌که دچار مرگ مغزی شد اعضای حیاتی در بدن شامل کلیه، کبد، قلب و پانکراس خود را به افراد نیازمند اهدا کند.

پاکزاد بیان کرد: افراد می‌توانند در سامانه اهدای عضو ایرانیان به آدرس ehdacenter.ir مراجعه و ثبت‌نام و کارت خود را دریافت کنند.

وی در مورد گرفتن رضایت از خانواده های داغ دیده هم اظهارداشت: وقتی فردی در خانواده دچار مرگ مغزی می‌شود برای گرفتن رضایت سخت‌ترین شرایط را ما می‌گذرانیم چون با خانواده هایی مواجه می‌شویم که عزیزشان را از دست دادند، عزیزی که جوان بوده و برای آینده اش برنامه ریزی ها داشتند امّا دیگر در بین آن ها نیست و این رضایت گرفتن سخت است.

پاکزاد توضیح داد: زمانی هم برایمان شیرین است که اعضای حیاتی‌ بدن به افراد نیازمند اهدا می شود و زندگی دوباره پیدا می کنند.

وی در پایان گفت: اهدای عضو امری مقدس است و اگر مردم در جامعه اطلاعاتشان را در این زمینه افزایش دهند اشخاص زیادی از مرگ نجات می یابند و با دریافت عضو زندگی دوباره به دست می آورند.

رفسنجان با جمعیت ۳۲۰ هزار نفر جمعیت و شهرستان انار با جمعیت ۳۷ هزار نفر تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان قرار دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها