رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

ظرفیت گلخانه های آذربایجان غربی به ۱۰ هزارتن در سال افزایش یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امروز با افتتاح گلخانه هیدروپونیک ارومیه ظرفیت گلخانه ای استان به ۱۰ هزار تن در سال افزایش یافت.

ظرفیت گلخانه های آذربایجان غربی به ۱۰ هزارتن در سال افزایش یافت

اکبر کرامتی صبح جمعه در آئین بهره برداری فاز اول گلخانه هیدروپونیک سبزی و صیفی ارومیه افزود: تعداد ۲۴ واحد گلخانه تولید سبزی و صیفی با ظرفیت تولید ۹۴۰۰ تن در سال در آذربایجان غربی وجود دارد که با افتتاح این واحد به تعداد ۲۵ واحد گلخانه‌ای با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن در سال افزایش یافت.

وی با اشاره به اهمیت کشت‌های متراکم گلخانه‌ای اظهار کرد: با توجه به نیاز روزافزون بازار و تولید محصولات خارج از فصل، این روش تولید و کشت، امروزه به یکی از سود آورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده است.

کرامتی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای باعث افزایش ده برابری تولید در واحد سطح در مقایسه با هوای آزاد می‌شود، افزود: از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای تولید یک نوع محصول چند نوبت در سال، استفاده از اراضی غیرقابل کشت با سیستم هیدروپونیک، افزایش کیفیت محصول تولیدی، عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد: این گلخانه هیدروپونیک به مساحت ۱.۵ هکتار در روستای گنگچین شهرستان ارومیه واقع شده است که محصول این واحد تولیدی عمدتاً سبزی و صیفی (خیار) و بخشی توت فرنگی است.

کرامتی تصریح کرد: برای راه اندازی این واحد تولیدی بیش از ۲۰۰ میلیارد هزینه شده است که ۳۷.۶ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و۹.۴ میلیارد ریال سهم آورده متقاضی از تسهیلات و۱۵۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شخصی مجری طرح بوده است.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این واحد تولیدی برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی می‌شود، تاکید کرد: فاز دوم این طرح نیز با راه اندازی سیستم سورت و بسته بندی به طور کامل در هفته جهاد کشاورزی امسال افتتاح خواهد شد.

امروز جمعه فاز اول گلخانه هیدوروپونیک سبزی و صیفی با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ تن در روستای گنگچین شهرستان ارومیه با حضور استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افتتاح شد.

در این واحد گلخانه‌ای که مجهز به سیستم کف گرمایشی، سیستم کامل co۲ و کنترل مدار بسته هوشمند آب است، انواع نشا محصولات جالیزی و صیفی اعم از هندوان، ملون، خیار، گوجه فرنگی، فیسالیس و تکثیر توت فرنگی انجام می‌شود و محصولات تولیدی این گلخانه طی قرارداد منعقده فی مابین به کشور اوکراین روسیه صادر و به صورت کشاورزی قراردادی محصول تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها