تولید ‌انواع پسماند با مصرف غذاهای بسته‌بندی شده

معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: تفکیک ‌پسماند در مبدا توسط شهروندان و در ایستگاه‌های میانی انتقال ‌آن توسط شهرداری می‌تواند در کاهش پسماند و شیرابه ناشی از آن، موثر باشد.

تولید ‌انواع پسماند با مصرف غذاهای بسته‌بندی شده

سعید احمری با بیان اینکه براساس آمار و نیاز هر منطقه ‌در طرح جامع مدیریت ‌پسماند، ایستگاه‌های میانی انتقال پسماند ‌پیش‌بینی و در نظر گرفته شده‌ است، گفت: بخشی از تفکیک زباله در این ایستگاه‌های میانی انجام می‌شود تا هم میزان ‌پسماند و هم شیرابه ورودی به مجتمع دفع و ‌پردازش آرادکوه کاهش ‌پیدا کند.

وی ادامه داد: به‌ دنبال انجام توافقاتی با سازمان حفاظت محیط زیست برای افزایش تعداد این ایستگاه‌های میانی هستیم چراکه برای احداث یا نگهداشت آن‌ها نیاز به مجوز این سازمان است. شهرداری نیز لازم است شرایط سکونتگاهی اطراف این ایستگاه‌ها را رعایت کند تا برای مردم منطقه مخاطره ایجاد نشود.

احمری خاطرنشان کرد: تفکیک زباله در مبدا علاوه‌بر حفظ سلامت شهروندان به سلامت محیط زیست نیز کمک می‌کند. اگر شهروندان در منازل و شهرداری در ایستگاه‌های میانی زباله‌های تر و خشک را تفکیک کنند هنگام انتقال ‌پسماند به ایستگاه ‌پایانی مانند مجتمع آرادکوه شیرابه کمتری حمل و در محل دفن وارد محیط زیست می‌شود.

وی درباره اهمیت ایستگاه‌های میانی و تفکیک ‌پسماند در ادامه توضیح داد: زباله‌هایی مانند شیشه، فلزات، کاغذ و ‌پلاستیک که در ایستگاه‌های میانی تفکیک می‌شوند به‌طور مستقیم به صنایع بازیافت ارجاع داده می‌شود. هرچه میزان زباله‌هایی که به مقصد نهایی یعنی مجتمع آرادکوه وارد می‌شود، کاهش ‌پیدا کند هزینه‌های محیط زیستی شهر نیز کاهش ‌پیدا خواهد کرد.

احمری در ‌پایان با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات تولیدی به‌ویژه غذایی دارای بسته‌بندی‌های متنوع و تزئینات خاصی هستند، اظهار کرد: شاید یک وعده غذایی چند ده گرم ‌پسماند آلومینیوم، کاغذ و ‌پلاستیک تولید کند بنابراین لازم است تعاملی با صنایع برقرار شود تا در حد امکان بسته‌بندی‌های محصولات خود را به‌گونه‌ای انجام دهند که زباله کمتری تولید شود، هرچند شیوع ویروس کرونا در افزایش زباله‌های مربوط به بسته‌بندی محصولات غذایی بی‌تاثیر نبوده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها