ظریف بعد از ماجرای فایل صوتی کجاست؟‌

علت به درازا کشیدن سفر‌های ظریف به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با ماجرای افشای فایل صوتی نیست.

ظریف بعد از ماجرای فایل صوتی کجاست؟‌

آیا وزیر امورخارجه برای پرهیز از درگیر شدن با حاشیه‌های دامنه‌دار افشای فایل صوتی به سفر‌های دیپلماتیک در منطقه و اروپا ادامه می‌دهد؟ محمد‌جواد ظریف که این روز‌ها در رم حضور دارد دیروز در توئیتر درباره سفرش به ایتالیا و دیدار با مقامات این کشور گزارش داده بود.

او با وزیر امورخارجه ایتالیا و رئیس پارلمان این کشور و بعضی دیگر از مسئولان عالی‌رتبه ایتالیایی دیدار کرده و قبل از آن هم به ملاقات پاپ در واتیکان رفته بود. قبل‌تر هم ظریف دیدار‌های پُرشماری در اسپانیا داشت و اگر سفر او به وین در اعتراض به برافراشته شدن پرچم اسرائیل لغو نشده بود، الان ایتالیا سومین مقصد اروپایی وزیر امورخارجه ایران در جریان این تور دیپلماتیک اخیر محسوب می‌شد.

این دیپلمات برجسته ایرانی یک هفته پیش در بیانیه انصراف از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری جمله طعنه‌آمیزی نوشته بود از این قرار که: «اکنون که خاطر دوستان دلواپس از نامزدیم آسوده شده، تقاضا می‌کنم به اولویت خودشان که کسب قدرت داخلی است بپردازند و بگذارند ما هم به اولویت خودمان که پاسداری از منافع ملی و رهانیدن مردم از تحریم‌های ستم‌بار آمریکاست تمرکز کنیم.»

اینجا به نظر می‌رسد که ظریف روی این نکته تاکید دارد که سفر‌های اخیر در راستای تلاش‌های دولت برای برچیدن تحریم‌هاست، اما خود او پیش‌تر گفته بود که سفر او به اروپا ارتباطی به مذاکرات وین ندارد که هدایت آن برعهده عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه است؛ بنابراین سفر‌های سریالی ظریف باید علت دیگری هم داشته باشد.

علت به درازا کشیدن سفر‌های ظریف به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با ماجرای افشای فایل صوتی نیست. یعنی او هوشمندانه ترجیح می‌دهد مدتی از فضای سیاسی داخل کشور دور باشد تا حاشیه‌ها فروکش کند و در این فرصت آخرین روز‌های دوران وزارت، روابط دیپلماتیک کشور را سرو سامان بدهد.

از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه که فایل مصاحبه بیرون آمد تا الان حدود سه هفته گذشته و در این فاصله ظریف به شش کشور به اضافه اقلیم کردستان عراق سفر کرده. قطر، اربیل، عراق، عمان، کویت، سوریه، اسپانیا و ایتالیا به ترتیب مقصد‌های ظریف در همین مدت کوتاه بوده. ضمن اینکه اشاره کردیم سفر به اتریش به شکل غیرمنتظره‌ای لغو شد.

در این بین ظریف به واتیکان هم رفت و گفته شده فرانسه و آلمان و انگلیس هم مقصد‌های بعدی تور اروپایی ظریف هستند. ضمن اینکه در این مدت او مشغول مذاکره‌های تلفنی با مقامات ترکیه و الجزایر و عراق و موضع‌گیری و بحث درباره مسئله فلسطین هم بوده. این پرکاری ظریف به نظر می‌رسد یک مکانیزم دفاعی برای پرهیز از درگیر شدن در مجادلات سیاسی داخل کشور است. در این مدت اخیر ظریف یک مقطع کوتاه فقط در ایران بود که در تاریخ ۱۹ اردیبهشت به کمیسیون امنیت ملی رفت که جلسه پرحاشیه‌ای شد و شایعات و اخبار ضدونقیضی درباره محتوای این جلسه بیرون آمد.

به طور مثال اینکه گفتند ظریف در این جلسه دست روی قرآن گذاشته و قسم خورده که در انتخابات کاندیدا نمی‌شود که بعد البته تکذیب شد یا یک نماینده گفت ظریف در این جلسه گفته اصلاح‌طلبان دست از سر من برنمی‌دارند. یا این جمله از ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی که اتفاقات این جلسه را اینطور توصیف کرد: «موضع نمایندگان به قدری محکم بود که برخی می‌گفتند نگران سکته وزیر هستیم.» اگر این ادعا‌ها درست باشد باید بگوییم که تصمیم ظریف برای ادامه سفر‌های خارجی و دور بودن از تنش‌های داخلی و دعوا‌های انتخاباتی اقدام سنجیده و درستی است.

منبع: روزنامه هفت صبح

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • عادل
    0

    درست مثل بچه ای که در خانه کار ناشایستی انجام داده و از خجالت اهل خانه هر شب خانه یکی از رفقا خودش را میهمان میکند امیدواریم کار به خوابیدن در پارک نکشد.....

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      برای شناختن بزرگ مردی مثل ظریف نیازبه حجم بالایی ازشعور معرفت درک سیاسی وعقل و تقواهست که متاسفانه درجامعه سیاست زده امروزکالایی کم یاب است تاریخ ازظریف قطعابه نیکی وبزرگی یادخواهد کرد.

    • عادل
      0

      با سلام و ضمن احترام به جناب ظریف و اقارضای گرامی معتقدم کسی که بر خلاف عقیده اش مسوولیت و ماموریت میپذیرد جزو مردان بزرگ تاریخ محسوب نمیشود.....

    • به عادل
      0

      عادل نیستی پاچه خواری و زاررررررررررتو زرررشک به نامت گوارای وجودت .مرد بزرگ عصر ایران ظریف قهرمان

    • .......
      0

      رضا جان زارتتتتتتتتتتتتنتتتتتت

  • علی طهرانی
    0

    در بهترین حالت به سرنوشت کروبی و موسوی دچار خواهد شد .اگر عاقل باشه میره پیش خاوری رئیس سابق بانک ملی و بقیه عمر رو براحتی سپری میکنه .

  • جلال عامری
    0

    متاسفیم ظریف ای دیپلمات گول خور و ساده اندیش در برابر افعی ۷ خطی همچون جان کری ۰۰۰ گند برجام را با گند توهین به محور مقاومت و شهید جلیل القدرش حقا و انصافا تکمیل کردی.تکمییییل.

  • ناشناس
    0

    آقای رضای درود بر شما ضریف را حیف کردن با سواد در کنار بیسواد باشد ارزشش را. درک نخواهند کرد یک معلم فوقش لسانس داره دریک شهر نماینده شده با ظریف قابل مقایسه نیست دپلمات سواد جدا گانه. است مثل قانون داد گاه وکیل نداشته باشی از خودت که بیگناهی نمی تونی دفاع کنی چون طرف وکیل داره تو قانون هزار راه فرار داره که تو. نمیدانی چون سواد وکالت نداری دپلمات هم همین طور نماینده بیسواد از ظریف ایراد میگیره چون سواد دپلمات نداذه

  • منم مختار
    0

    یه دونه بره و یه گله گرگ نه یه دلسوزی که گریه ای کنه نه یه چوپانی که هی هی کنه نه مسافری که روزیبمونه .درود بر دکتر ظریف لعنت خدا به دلواپسان ساندیسمی

  • آرمین
    0

    رفته نیویورک پی عیاشی و خوشگذرانی

  • حسین محمدی
    0

    فهمیده روحانی واصلاح طلبان چه کلاهی سرش گذاشتند فعلا خلوت کرده

  • غفاری
    0

    افشای فایل صوتی درس عبرتی خواهد بود برای کسانیکه به دشمنان خودشان بدجوری امیدوارند چرا که همین دشمنان این کشور بودند که این فایل را افشا دادند تا ظریف قربانی شود . ظریفی که هوای این دشمنان رو داشت و سعی میکرد از راه سازش یه جورایی کارها را پیش ببرد .... .... دشمن دوستی آفت بزرگ ملت های مبارزی مثل ایران است که نمی خوا هند به آمریکا سرتسلیم فرود آورند . نباید در این کشور محبت و ارداتی هر چند کوچک به دشمنان این کشور داشت ووووو شعارهای جذاب برد - برد و تعامل با دنیا ودیپلماسی و مذاکره را از حساب این غداران بی رحم جدا کرد.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      انتشار فایل صوتی کار داخل بوده که بسیار زشت بوده وبنوعی بعضی از حقایق عنوان شده همه می دانند که روسیه بشدت دنبال منافع خودش است وحاضره از ایران بگذره تا منافعش و این را در تاریخ ثابت کرده کافی ایران در مورد دریای خزر احقاق حق بیشتری کند یا همین مسئله نیروگاه اتمی بوشهر که تا الان تحویل نداده لازم به ذکر هست بدانید که روسیه جهت حفظ حجاب خانواده روس کارکنان خود در نیروی اتمی بوشهر پول دریافت می کرد سوال اینه چطور میشود به روسیه اعتماد کرد زمانی که اسراییل مواضع ایران را بارها در سوریه زد و روسیه سامانه اس سیصد خاموش را می کرد البته صحبت های آقای ظریف مشکل داشت زیرا تا در میدان دست برتر نباشی مجبور به امتیاز دهی بیشتر میشوی مثل جنگ آذربایجان و ارمنستان که بیشترین امتیازات را ارمنستان داد در آخر واقعا حیف از سردار سلیمانی عزیز که بخاطر خیانت همین کشورهایی که برای آزادیشان اینهمه تلاش کرد از دست رفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها