کاهش سطح تری‌گلیسرید با کمک یک داروی آزمایشی

پژوهشگران آمریکایی در پروژه جدید خود، نقش یک داروی آزمایشی را در کاهش تری‌گلیسرید بیماران مورد بررسی قرار دادند.

کاهش سطح تری‌گلیسرید با کمک یک داروی آزمایشی

فلیپبرد نوشت: داروی آزمایشی موسوم به "Evinacumab" طی پژوهشی که به سرپرستی "بیمارستان مانت ساینای"(Mount Sinai Hospital) انجام شد، توانست سطح تری‌گلیسرید را در بیماران مبتلا به "هیپرتری‌گلیسریدمی"(Hypertriglyceridemia) حاد و افرادی که سابقه بستری شدن در بیمارستان به خاطر پانکراتیت حاد را داشتند، کاهش دهد.

این پژوهش نشان داد که پادتن مونوکلونال انسانی، براساس ژنوتیپ بیمار، سطح تری‌گلیسرید را تا ۸۲ درصد کاهش می‌دهد و همچنین، خطر پانکراتیت حاد را کم می‌کند.

"رابرت روزنسون"(Robert Rosenson)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: Evinacumab نه تنها تری‌گلیسرید، بلکه خطر پانکراتیت و بیماری‌های قلبی-عروقی را در بیماران آسیب‌پذیر کاهش می‌دهد.

بسیاری از افراد مبتلا به هیپرتری‌گلیسریدمی شدید، حتی پس از گزینه‌های درمانی کنونی مانند رژیم غذایی، سطح تری‌گلیسرید بالایی دارند.

سطح تری‌گلیسرید بالا، عامل ۱۰ درصد موارد ابتلا به پانکراتیت حاد است که سالانه ۲۰۰ هزار بیمار را در آمریکا تحت تاثیر قرار می‌دهد. پانکراتیت، یک بیماری التهابی در پانکراس است که به درد شکم و تب منجر می‌شود و می‌تواند تهدیدی برای زندگی به شمار برود. پانکراتیت حاد معمولا به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد.

پژوهشگران در بررسی‌ خود روی ۵۲ بیمار مبتلا به هیپرتری‌گلیسریدمی حاد دریافتند که پیشرفت‌های بالینی، به انواع ژنتیکی بستگی دارند. بیشترین کاهش تری‌گلیسرید، تا ۸۲ درصد بود که در بیماران بدون دو جهش در مسیر "لیپوپروتئین لیپاز" (LPL) رخ داد. لیپوپروتئین لیپاز، آنزیمی است که مسئولیت متابولیسم تری‌گلیسریدها را بر عهده دارد.

در گروه دوم بیماران که به یک اختلال ژنتیکی موسوم به "MCS" مبتلا بودند، تری‌گلیسرید تا ۶۵ درصد کاهش یافت.

در گروه سوم، جهش عملکرد در دو ژن رمزگذار لیپوپروتئین لیپاز وجود داشت که عامل اختلال موسوم به "FCS" بود. در این گروه، کاهشی در سطح تری‌گلیسرید رخ نداد.

روزنسون گفت: پژوهش ما، اهمیت آزمایش ژنتیکی مسیر لیپوپروتئین لیپاز را در تعیین کردن بیمارانی که به احتمال زیاد نسبت به درمان با Evinacumab پاسخ می‌دهند، مشخص می‌کند.

داروی Evinacumab با اتصال به یک پروتئین موسوم به "ANGPTL3" و متوقف کردن عملکرد آن کار می‌کند. افرادی که به دلایل ژنتیکی، فاقد ANGPTL3 هستند و یا مقدار کمی از آن را دارند، سطح لیپید آنها به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد. این موضوع به دانشمندان نشان می‌دهد که شاید این ماده بتواند یک هدف درمانی برای کاهش تری‌گلیسرید باشد.

آزمایش بالینی بعدی در مورد Evinacumab، در بیماران مبتلا به هیپرتری‌گلیسریدمی حاد صورت خواهد گرفت. این آزمایش برای ارزیابی کاهش خطر پانکراتیت حاد طراحی شده است و انتظار می‌رود که به زودی آغاز شود.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها