تغییر دی‌ان‌ای سلول‌های تی برای مقابله با سرطان

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند تا با تغییر دادن DNA سلول‌های تی، به درمان سریع‌تر سرطان کمک کنند.

تغییر دی‌ان‌ای سلول‌های تی برای مقابله با سرطان

ساینس‌دیلی نوشت: پژوهشی که به سرپرستی "دانشگاه مینه‌سوتا"(University of Minnesota) آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که چگونه سلول‌های ایمنی مهندسی شده که در درمان سرطان به کار می‌روند، می‌توانند بر موانع فیزیکی غلبه کنند و به سیستم ایمنی خود بیمار امکان دهند تا با تومورها مقابله کند. شاید این پژوهش بتواند به بهبود درمان‌های سرطان در آینده کمک کند.

ایمنی‌درمانی که به جای مواد شیمیایی یا اشعه به کار گرفته می‌شود، نوعی روش درمان سرطان است که به سیستم ایمنی شخص بیمار کمک می‌کند تا به مقابله با سرطان بپردازد. سلول‌های تی، نوعی از گلبول‌های سفید هستند که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن بر عهده دارند. سلول‌های تی، مانند سربازانی هستند که سلول‌های مهاجم را جستجو می‌کنند و هدف قرار می‌دهند.

اگرچه موفقیت‌هایی در استفاده از ایمنی‌درمانی برای برخی انواع سرطان در خون یا اندام‌های تولیدکننده خون وجود داشته اما کار سلول تی در تومورهای جامد دشوارتر است.

"پائولو پروونزانو"(Paolo Provenzano)، از پژوهشگران این پروژه گفت: تومور مانند یک مانع است که سلول تی باید با آن مقابله کند تا به سلول‌های سرطانی برسد. سلول‌های تی، به تومورها وارد می‌شوند اما نمی‌توانند به خوبی در اطراف حرکت کنند و به جایی که نیاز دارند، برسند.

پژوهشگران در این پروژه که نخستین نمونه در نوع خود است، تمرکز خود را بر مهندسی سلول‌های تی و ایجاد معیارهای طراحی مهندسی معطوف داشتند تا سلول‌ها را برای غلبه بر این موانع، آماده‌تر کنند. اگر این سلول‌های ایمنی بتوانند سلول‌های سرطانی را تشخیص دهند و به آنها برسند، می‌توانند تومور را از بین ببرند.

سفتی تومور موجب می‌شود که سرعت سلول‌های ایمنی بدن، تقریبا تا دو برابر کند شود.

پروونزانو گفت: این نخستین پژوهشی است که در آن، برخی از عناصر ساختاری و سیگنال‌دهنده را شناسایی کرده‌ایم که می‌توانند سلول‌های تی را تنظیم کنند تا جنگجویان موثرتری در برابر سرطان باشند.

پژوهشگران برای مهندسی سلول‌های تی، از فناوری‌های پیشرفته ویرایش ژن استفاده کردند تا DNA سلول‌های تی را تغییر دهند و بدین ترتیب، سلول‌های تی بتوانند از موانع تومور بهتر عبور کنند. هدف نهایی این کار، کاهش سرعت سلول‌های سرطانی و سرعت بخشیدن به سلول‌های ایمنی مهندسی شده است. پژوهشگران سعی دارند سلول‌هایی را ایجاد کنند که بتوانند بر موانع گوناگون غلبه کنند. هنگامی که این سلول‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند، هدف سلول‌های ایمنی، غلبه کردن بر موانع برای رسیدن به سلول‌های سرطانی خواهد بود.

پروونزانو ادامه داد: مراحل بعدی، ادامه بررسی ویژگی سلول‌ها برای درک بهتر تعامل میان سلول‌های ایمنی و سلول‌های سرطانی است.

پژوهشگران در حال حاضر سلول‌های ایمنی مهندسی شده را در جوندگان بررسی می‌کنند و قصد دارند که در آینده، آزمایش‌های بالینی را روی انسان‌ها انجام دهند.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها