با این ترفندها بدون ریزش اشک پیاز خرد کنید

در ادامه ترفند‌هایی را برای جلوگیری از ریزش اشک بعد از خرد کردن پیاز به شما می‌گوییم.

با این ترفندها بدون ریزش اشک پیاز خرد کنید

بدون شک تجربه خوشایندی نیست که بعد از بریدن و خرد کردن پیاز، اشک از چشمانتمان جاری شود، ولی شاید باور نکنید که برخی محققان بر این باورند که اشک حاصل از برش دادن پیاز، آن قدر‌ها هم بد نیست، چون آلودگی‌های موجود در چشم را از بین می‌برد. با این همه در ادامه ترفند‌هایی را برای جلوگیری از ریزش اشک بعد از خرد کردن پیاز به شما می‌گوییم تا آن‌ها را به کار ببندید و از شر اشک و سوزش چشم خلاص شوید.

چرا در هنگام خرد کردن پیاز اشکمان می‌ریزد؟

فرمول ریختن اشک در اثر خرد کردن پیاز کمی پیچیده است، ولی به بیان بسیار ساده، پیاز حاوی اسید‌های آمینه به نام «سولفوکسید»‌ها است و وقتی آن را برش می‌دهید، به پوسته آن‌ها آسیب می‌رسانید. این آسیب پوستی، سولفوکسید‌ها را به یک ماده شیمیایی آزار دهنده تبدیل می‌کند. دو بخش آنزیمی و گوگردی موجود در پیاز بعد از برش، در هوا پخش شده و تبدیل به گاز می‌شوند.

این ترکیبات گوگردی هنگامی که با اشک چشم ترکیب شوند، باعث ایجاد اسید سولفوریک و ریزش اشک خواهند شد. با این فرآیند، غده‌های اشک فعال شده و اسید سولفوریک بر پایه‌های عصبی چشم اثر می‌گذارند. این روند، سوزش چشم را به دنبال خواهد داشت.

هر چند کارشناسان دانشگاه بریستول بر این باورند که بهترین راه برای جلوگیری از ریزش اشک ناشی از خرد کردن پیاز این است که در وهله اول گاز از چشم دور شود، اما راه‌های دیگری هم در کنار این مورد وجود دارند که در ادامه آورده ایم. با ما همراه باشید.

استفاده از چاقوی تیز برای برش زدن پیاز

چاقویی که با آن پیاز را خرد می‌کنید، حتما باید تیز باشد. تیز بودن چاقو علاوه بر این که سرعت کار شما را بالا می‌برد، باعث می‌شود مدت زمان کمتری در مجاورت با اسید‌های پیاز قرار بگیرید. از طرفی بافت پیاز با چاقوی تیز، نرم نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند که این موضوع به جلوگیری از اشک ریختن کمک می‌کند.

استفاده از بدنه تیغه چاقو برای خرد کردن پیاز

اگر از نوک چاقو برای برش لایه‌های پیاز استفاده کنید، احتمال پاشیدن آب پیاز در چشمتان یا پخش شدن در فضا و ترکیب در اشک چشمتان وجود دارد. پس با نوک چاقو پیاز را خرد نکنید و از بدنه تیغه چاقو استفاده کنید.

قرار دادن پیاز در فریزر

لازم نیست پیاز را برای مدت طولانی در فریزر بگذارید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از برش زدن پیاز، آن را در فریزر قرار دهید. با این کار آنزیم‌های موجود در پیاز بعد از برش، با سرعت کمتری در هوا پخش می‌شوند. از یخچال هم می‌توانید استفاده کنید، ولی قرار دادن پیاز در فریزر راه بهتری است.

پیاز را با آب سرد بشویید

شستن پیاز با آب سرد هم در خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن موثر است. هر چند تاثیر آن به اندازه قرار دادن در فریزر نیست، ولی تاثیر خود را دارد. بهتر است پیاز را از وسط، قاچ و به دو قسمت تقسیم کنید و سپس بشورید.

خرد کردن پیاز در آب

شاید این کار کمی غیر معمول به نظر برسد، ولی اگر پیاز را در حالی که در آب قرار داده اید، خرد کنید، دیگر چشمتان نمی‌سوزد. البته باید خودتان را برای از هم پاشیده شدن پیاز در آب آماده کنید. در این روش بعد از خرد کردن پیاز باید اجازه دهید آب آن خشک شود و بعد سرخ کنید.

هنگام خرد کردن پیاز آدامس بجوید

جویدن آدامس در هنگام خرد کردن پیاز یکی از راه‌های دیگر برای جلوگیری از اشک ریختن است. در حین خرد کردن پیاز، آدامس بجوید و تمرکزتان را روی جویدن آدامس جمع کنید.

کنار پنجره یا هود پیاز را خرد کنید

خرد کردن پیاز در کنار هواکش، هود آشپزخانه یا کنار پنجره، باعث تهویه هوا می‌شود و جریان هوا باعث پخش شدن گاز‌های متساعد از پیاز خواهد شد.

استفاده از سرکه روی سطح

کمی سرکه روی تخته بریزید. این کار باعث می‌شود آنزیم‌ها تا حدی فعالیت خود را کاهش دهند.

پیاز را در آب نمک بخیسانید

آب نمک هم مانند سرکه باعث غیرفعال کردن آنزیم‌های پیاز می‌شود. چند دقیقه پیاز را در مقداری آب نمک بگذارید و تا قبل از این که پیاز آب نمک را به خودش بکشد، آن را خرد کنید. البته بد نیست بدانید که استفاده از آب نمک و سرکه باعث می‌شود تا حدی طعم پیاز تغییر کند.

موقع خرد کردن پیاز شمع روشن کنید

کنار تخته‌ای که پیاز را خرد می‌کنید، یک شمع روشن کنید. با این کار گاز‌های پیاز به سمت شعله می‌روند.

استفاده از مایکروویو

قرار دادن پیاز در مایکروویو هم روش موثری است. در حد ۳۰ ثانیه پیازی را که سر و ته آن را بریده اید، در مایکروویو بگذارید و بعد آن را خرد کنید.

قرار دادن چوب کبریت در دهان

چند چوب کبریت را از قسمت انتهایی در دهانتان بگذارید. سر کبریت که آغشته به جیوه است، باید بیرون باشد. این روش هم تاثیر خوبی در جلوگیری از ریزش اشک دارد.

یک تکه نان در دهانتان بگذارید

استفاده از یک تکه نان که قسمتی از آن در خارج دهانتان باشد هم در مورد برخی افراد جواب می‌دهد و از اشک ریختن موقع خرد کردن پیاز جلوگیری می‌کند. در این حالت، قسمتی از نان را که در دهانتان قرار دارد، کمی بجوید.

سرتان را بالا نگه دارید

وقتی سرتان را بالا نگه می‌دارید، احتمال ترکیب شدن گوگرد با اشک کمتر می‌شود. ممکن است این کار باعث شود روی خرد کردن پیاز نتوانید به خوبی تمرکز کنید، ولی حتما در کاهش میزان اشک ریزی تاثیر دارد.

خرد کردن پیاز در کنار بخار آب

یک کتری آب در حال جوش، هنگامی که بخار از آن بلند می‌شود در هنگام خرد کردن پیاز حسابی به کارتان می‌آید. بخار آب، گاز پیاز را به خود جذب می‌کند و با این ترفند می‌توانید از اشک ریختن جلوگیری کنید.

استفاده از ماسک و عینک شنا

شاید خنده دار به نظر برسد، ولی عینک شنا یا عینک آزمایشگاهی که روی صورتتان کیپ شود، در جلوگیری از اشک ریختن بسیار موثر است. اگر مجبورید که حجم زیادی پیاز خرد کنید، این روش، یکی از بهترین هاست.

ماسک هم هر چند تنها روی دهان و بینی تان را می‌پوشاند، اما قدم موثری است پس از آن استفاده کنید، چون با این کار عصب بویایی شما تحریک نمی‌شود.

تنفس از راه دهان

در هنگام خرد کردن پیاز از راه دهان نفس بکشید. البته کمی از زبانتان را بیرون بیاورید، چون رطوبت روی زبان، حرکت گاز از روی آن را راحت می‌کند. در ضمن تنفس از راه دهان باعث می‌شود عصب بویایی تحریک نشود.

ریشه و مغز پیاز را جدا کنید

حتما دقت کرده اید که بعد از بریدن ریشه، مایع سفیدی از آن خارج می‌شود. هر چه آنزیم‌ها بیشتر باشند، این مایع هم بیشتر خواهد شد. اگر قسمت ریشه را برش بدهید، این گوگرد و آنزیم‌ها در هوا آزاد شده و با اشک ترکیب می‌شوند. حتما در هنگام خرد کردن پیاز، قسمت ریشه را جدا کنید و ترجیحا زیر آب بگیرید تا گوگرد‌ها اذیتتان نکنند. در عین حال مغز پیاز که همان قسمت مخروط مانند وسط آن است، بیشترین میزان تندی پیاز را در خود دارد.

قبل از خرد کردن پیاز و بعد از جدا کردن ریشه، این مخروط را بیاورید و سپس اقدام به خرد کردن پیاز کنید. با این کار سوزش چشمانتان کاهش پیدا می‌کند. می‌توانید در آخرین مرحله این قسمت را خرد کنید یا اینکه آن را به صورت خام در کنار غذا سرو کنید.

استفاده از خرد کن

خردکن‌های پیاز، مخصوصا خرد کن‌های برقی این امکان را به وجود می‌آورند که در مجاورت گاز‌های خارج شده از پیاز قرار نگیرید و تماس مستقیمی با آن‌ها نداشته باشید. در ضمن برش پیاز را یکدست‌تر می‌کنند که نقطه قوت آن‌ها به حساب می‌آید.

نکته: مراقب باشید که در صورت ریزش اشک از چشمانتان با دستی که پیاز را خرد می‌کنید، چشمتان را پاک نکنید. با این کار حتما مدت زمان زیادی چشمانتان می‌سوزد.

در صورت امکان از دستکش‌های یک بار مصرف برای خرد کردن پیاز استفاده کنید. با دستکش اثری از بوی تند پیاز روی دستانتان نخواهد ماند و اگر دستکش را بیرون بیاورید و اشکتان را پاک کنید، مشکلی به وجود نخواهد آمد. ولی در هر حال صورت و چشمانتان را به جای دستمال، با آب بشویید.

منبع: مجله کوروش

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • عدالتخواه
    0

    نویسنده محترم یه کیسه نمک ید دار به خودت ببند که بااین ترفندها که پیشنها دادین یه موقع مورد چشم زخم واقع نشید

  • کاربر ناشناس
    0

    من بغضی وقتها که حوصله دارم موقع خورد کردن پیاز عینک شنا میزنم

  • در حال
    0

    من همین الان که داشتم میخوندم چشام پر از اشک شد. اسمشم که میاد ادم گریش میگیره.

  • متفاوت
    0

    اشک ریختن حتی باپیاز اتفاقا برای ضدعفونی کردن چشم و سبک شدن مجاری غدد سر و تنفسی بسیارنافع است.سعی کنید این ترفندها را بکارنبرید وهرازگاهی پیازهای تند وتیز را خردکنید تا ازبرخی سردردهای مزمن خلاص شوید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها