نابود شدن نقاشی سنگی ۴۰ هزار ساله با تغییرات اقلیمی

درست در زمانی که فکر می‌کنیم تغییرات آب و هوایی بیش از این نمی‌تواند آسیب‌زا باشد، یک آسیب دیگر نمایان می‌شود و حالا مشخص شده است که در حال نابود کردن یک نقاشی سنگی با قدمت ۴۰ هزار سال است.

نابود شدن نقاشی سنگی ۴۰ هزار ساله با تغییرات اقلیمی

آی‌ای نوشت: تغییر اقلیم! در مورد این پدیده بحث‌های زیادی صورت گرفته که همه هم منفی بوده است. اکنون به نظر می‌رسد تغییرات آب و هوایی یک نکته منفی دیگر نیز دارد و به تدریج در حال نابودی باستانی‌ترین و ارزشمندترین هنر سنگی بشر است که بینشی از زندگی نیاکان ما را فراهم می‌کند.

یک مطالعه جدید از دانشگاه "گریفیت"(Griffith) نشان می‌دهد که گرم شدن کره زمین به آرامی نقاشی‌های باستانی را در غارهای آهکی جنوب "سولاوسی" اندونزی که بین ۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش کشیده شده‌اند، پاک می‌کند. این آثار هنری از اولین نقاشی‌های غاری شناخته شده در جهان هستند.

محققان برای فهمیدن اینکه چه چیزی در حال رخ دادن است، ۱۱ نقاشی مختلف در غارها را با استفاده از میکروسکوپ و سایر روش‌ها مانند تجزیه و تحلیل شیمیایی و شناسایی بلورها مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که در حال حاضر بلورهای نمک روی دیواره‌های غار در حال شکل گیری هستند و باعث خرد شدن و پوسته پوسته شدن سنگ شده و باعث تخریب این نقاشی‌ها می‌شوند.

محققان در مطالعه خود نوشتند: مناطق استوایی برخی از قدیمی‌ترین هنرهای سنگی شناخته شده در جهان را در خود جای داده‌اند و شرایط اقلیمی با سرعت نگران کننده‌ای در حال تغییر است.

آنها افزودند: ما نشان دادیم که این هنرهای سنگی در دهه‌های اخیر با چه سرعتی تخریب شده‌اند و که بلورهای نمک در حال نابود کردن نقاشی‌های باستانی چند ده هزار ساله هستند.

اگر کاری برای معکوس کردن روند تغییرات اقلیمی انجام نشود، ممکن است مهم‌ترین بخش‌های تاریخ بشریت را از دست بدهیم. اما متأسفانه به آن اندازه که از تغییرات اقلیمی اطلاع داریم، هنوز برای مقابله با آن برنامه‌ریزی و اقدامی انجام نداده‌ایم.

محققان می‌گویند، این نقاشی‌ها از سرمای شدید آخرین عصر یخبندان تاکنون موفق شده‌اند طی ده‌ها هزار سال از تغییرات بزرگ آب و هوایی جان سالم به در ببرند، اما بعید است که با ادامه روند کنونی بتوانند تا پایان قرن ۲۱ سالم بمانند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که باید این نقاشی‌ها را با جزئیات کامل مستند کرد و به دنبال یافتن آثار هنری قدیمی دیگری بود که ممکن است قبل از اینکه برای همیشه از بین بروند، آنها را از دست بدهیم. اکنون فقط زمان می‌تواند نشان دهد که ما می‌توانیم این نقاشی‌ها را نجات دهیم یا نه.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها