قلعه ی قاجاری در معرض نابودی/ استاندار، قلعه فتح آباد زرند را از ویرانی نجات دهد

قلعه تاریخی روستای فتح آباد علیا یکی از قدیمی ترین آثار به جا مانده از زمان قاجار در شهرستان زرند است که در سال های اخیر سرعت تخریب آن شدت گرفته و شاید در آینده ی نزدیک به طور کامل به خاطره ها بپیوندد!

قلعه ی قاجاری در معرض نابودی/ استاندار، قلعه فتح آباد زرند را از ویرانی نجات دهد

این قلعه می تواند محیط مناسبی برای جذب گردشگر در این روستا باشد اما متاسفانه در حال حاضر نه تنها هیچ سودی برای این روستا ندارد بلکه به نظر می رسد آینده ی تاریکی در انتظار این بنا می باشد.

این قلعه دارای حمام، کاروانسرا و مسجد و آب انبار است که حتی در 80 سال گذشته از حمام این بنا استفاده می شده است.

مجتبی شفیعی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درباره این بنای تاریخی گفت: قدمت این قلعه به دوره قاجار می رسد و ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبارات عمرانی ما زیاد نیست و در سال های اخیر این بودجه کمتر شده، لذا نمی توانیم همه بناهای تاریخی استان را مرمت و احیا کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: در کمیته برنامه ریزی شهرستان زرند که رییس این کمیته فرماندار است باید اعتباراتی برای بناهای تاریخی شهرستان پیش بینی کنند تا ما بتوانیم کارهای اضطراری حفظ این بنا را انجام دهیم. البته اعتباراتی که در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها به میراث فرهنگی شهرستان اختصاص داده می شود اصلا پاسخگو نیست.

وی با اشاره به قلعه فتح آباد اظهار کرد: اکنون برای انجام اقدامات اضطرار برای رفع خطر از قلعه فتح آباد زرند حداقل به 500 میلیون تومان بودجه نیاز داریم.

قلعه ی قاجاری در معرض نابودی/ استاندار، قلعه فتح آباد زرند را از ویرانی نجات دهد

شفیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه مالکیت قلعه فتح آباد دولتی نیست، بنابراین نمی توانیم آن را در لیست طرح های واگذاری قرار دهیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در پاسخ به این سوال که امسال اعتباری برای احیای قلعه فتح آباد دارید؟ گفت: فعلا اعتباری برای این بنا نداریم اما آن را در کمیته برنامه ریزی مطرح می کنیم تا بتوانیم اعتباری برای مرمت آن بگیریم.

وی درباره اینکه آیا کمک های مردمی برای احیاء و بازسازی بناهای تاریخی تاکنون در استان داشته ایم؟ اظهار کرد: خیر. اما در برخی از نقاط استان شرکت های صنعتی و معدنی بزرگ اقداماتی در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام داده اند و باتوجه به اینکه در شهرستان زرند تعدادی شرکت صنعتی و معدنی فعال وجود دارد لذا درخواست داریم در راستای مسئولیت اجتماعی خود در این بخش مرمت بناهای تاریخی ورود پیدا کنند.

شفیعی افزود: همچنین لازم است مسئولان ارشد استان برای ورود بنگاه های اقتصادی بزرگ به حوزه مرمت ابنیه های تاریخی رایزنی کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها