شفاف سازی موجب کاهش فساد می‌شود/ لزوم جلوگیری از ماجرای نجف شهر

شفاف سازی کاندیداهای شوراهای شهر می‌تواند گام مؤثری در راستای افزایش آگاهی جامعه در راستای انتخاب صحیح و جلوگیری از فساد مالی و اداری باشد.

شفاف سازی موجب کاهش فساد می‌شود/ لزوم جلوگیری از ماجرای نجف شهر

یک ماه دیگر انتخابات شوراهای شهر و روستا در کشور برگزار می‌شود اما طی سال‌های اخیر بارها اخباری در خصوص انحلال و یا تشکیل پرونده‌های فساد ملی و اداری در برخی از شوراهای شهر و روستا در استان‌های مختلف کشور منتشر شده است که ناشی از ضعف در صلاحیت و یا عدم شفاف سازی کاندیداها در زمان تبلیغات بوده است.

عدم شفاف سازی در تبلیغات به فساد ختم می‌شود

در واقع هیچ گونه شفاف سازی در زمینه عملکرد، برنامه‌ها و شعارهای کاندیداها در طول تبلیغات انجام نشده است و در نهایت به برخی از انحراف‌های مالی و اداری ختم شده است.

در استان کرمان خوشبختانه این موارد بسیار محدود بوده است و تنها در نجف شهر در شهرستان سیرجان شاهد بروز مشکلاتی در شوراهای شهر و روستا بودیم.

آذرماه سال ۹۸ بود که دادستان سیرجان از دستگیری شهرداری و پنج عضو شورای نجف شهر خبر داد.

محسن نیک‌ورز در این خصوص گفت: شش نفر از اعضای شورای شهر و شهرداری نجف‌شهر به دلیل «جرایم مالی» بازداشت شدند.

وی تصریح کرد: اتهام این افراد «اختلاس، ارتشاء، پولشویی و مداخله در معاملات دولتی» بوده و میزان جرایم مالی آنها نیز «میلیاردی» بوده است.

روند پیگیری پرونده قضائی این افراد در حال انجام است، جدای از اینکه سرانجام این پرونده به کجا رسید باید به این نکته توجه کرد که اگر رأی دهندگان در پا صندوق‌های رأی انتخابی آگاهانه انجام دهند مسلماً احتمال بروز چنین مشکلاتی کمتر خواهد شد.

اگر رأی دهندگان پای صندوق‌های رأی انتخابی آگاهانه انجام دهند مسلماً احتمال بروز مشکلات کم خواهد شد

سید مهدی موسوی یکی از کنشگران اجتماعی و رسانه‌ای در کرمان می‌گوید: فرایند تبلیغات انتخاباتی باید شفاف باشد و رأی دهندگان دقیقاً از برنامه‌های واقعی کاندیداها مطلع شوند و کاندید هم بعد از رأی گرفتن از حوزه انتخابیه پاسخگو و مکلف به اجرای برنامه‌ها باشد.

وی افزود: متأسفانه آنچه که در برخی از موارد روی می‌دهد عدم توجه جدی رأی دهندگان به جایگاه شوراهاست و به همین دلیل با دقت کمتری رأی می‌دهند که نتیجه آن بروز مشکلاتی در حوزه‌های شهری و روستایی می‌شود در درجه اول کاندیدا باید برنامه‌ها و وضعیت خود و سوابقش را برای شهروندان کاملاً شفاف کند و به اصلاح در اتاق شیشه‌ای نشسته و مردم بتوانند کاملاً وی را ارزیابی کنند.

کاندیداها باید در اتاق شیشه‌ای بنشینند

وی گفت: در مرحله دوم رأی دهنده باید این برنامه‌ها را دقیق بررسی و مطابق با شرایط شهر و روستای محل زندگی و نیازهای عمومی جامعه و پای بندی به ارزش‌های اسلام و انقلاب به فرد مورد نظر رأی دهد اما بسیار مهم است که لیست کاندیداها مورد واکاوی دقیق بر مبنای شفافیت عملکرد و برنامه‌ها قرار گیرد.

کاندیدا باید برنامه‌ها و وضعیت خود و سوابقش را برای شهروندان کاملاً شفاف کند و به اصلاح در اتاق شیشه‌ای نشسته و مردم بتوانند کاملاً وی را ارزیابی کنند

در درجه اول کاندیدا باید برنامه‌ها و وضعیت خود و سوابقش را برای شهروندان کاملاً شفاف کند و به اصلاح در اتاق شیشه‌ای نشسته و مردم بتوانند کاملاً وی را ارزیابی کنند

این فعال اجتماعی بیان کرد: در نهایت برنامه‌هایی که این افراد در زمان تبلیغات ارائه می‌کنند بعد از انتخابات باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد، اما متأسفانه بسیاری از کاندیداها فقط سعی در پر کردن رزومه و سوابق خود دارند و برنامه‌ها را نیز به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که رأی دهنده را به سمت خود ترغیب کنند که در صورت انجام فرایندهای شفاف سازی به سادگی این دست از کاندیداها برای جامعه شناخته خواهند شد و در نهایت افراد شایسته به شوراها راه پیدا می‌کنند.

هر چند که فرایند تبلیغات انتخاباتی هنوز آغاز نشده است اما می‌توان در فضای مجازی رد و پای فعالیت‌های انتخاباتی را مشاهده کرد که البته بدون شفافیت و فقط برای جذب رأی انجام می‌شود.

شفافیت عملکرد و برنامه‌ها سطح مشارکت را افزایش می‌دهد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم شفافیت عملکرد در تمام سطوح تاکید و بیان کرد: در همه دستگاه‌ها و سطوح شفافیت عملکرد می‌تواند ضمانتی نظارتی و اجرایی برای مدیران باشد و مسلماً شوراها نیز در این خصوص مستثنی نیست.

محمدرضا پور ابراهیمی افزود: انتخابات یکی از مهمترین بزنگاه‌های انقلاب در سال‌های گذشته بود و در همه دوران نیز با وجود تبلیغات فراوان دشمن اما حضور مردم و مشارکت گسترده بوده است. این به معنی بلوغ فکری و پای کار بودن مردم است و شفافیت نیز یکی از مؤلفه‌های مهم در تصمیم گیری است و باید توسط کاندیداها مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: شفافیت عملکرد و برنامه‌ها باید در تمام سطوح و توسط همه انجام شود تا بتوانیم بستری مناسب برای توسعه و پیشرفت مهیا کنیم.

پور ابراهیمی گفت: بستر شفافیت شاهراه مقابله با فساد و مشکلات است و می‌تواند موجب افزایش اعتماد عمومی و افزایش مشارکت و انتخاب صحیح شود.

شایان ذکر است که با همکاری جنبش در آستانه انتخابات شوراها، چالشی تحت عنوان «چالش شفافیت» راه اندازی کرده است و از کاندیداها دعوت می‌کند عملکرد و برنامه‌های خود را با شرکت در این چالش برای مردم شفاف کنند تا انتخابی صحیح و پر شور رقم خورد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها