خبرفوری بررسی می کند

مروری بر دوقطبی احتمالی ۱۴۰۰/ رئیسی - لاریجانی فینالیست انتخابات خواهند شد؟

به نظر می‌رسد انتخابات ۱۴۰۰ یا شبیه انتخابات ۸۴ خواهد بود و نهایتا یک محافظه‌کار اعتدالی و یک تحول‌خواه اصول‌گرا با هم مواجه خواهند شد و یا از نوع جدیدی بوده ومحل تقابل محافظه‌کاران سنتی و تحول‌خواهان اصول‌گرا خواهد بود.

مروری بر دوقطبی احتمالی ۱۴۰۰/ رئیسی - لاریجانی فینالیست انتخابات خواهند شد؟

به گزارش خبر فوری ، ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به پایان رسید و حالا بسیاری خود را برای ماراتن انتخاباتی آماده کرده اند. هر چند بسیاری بر این گمان‌اند که انتخابات 1400 با داوطلبان پرشماری برگزار خواهد شد اما حتی اگر فرضیه دو دوره‌ای شدن انتخابات را هم کنار بگذاریم، باز باید انتخابات را محل رویارویی دو قطبی کاندیداها و طرفدارانشان بدانیم.

بررسی انتخابات قبلی ریاست جمهوری نشان می‌دهد که همیشه دو طیف اصلی در انتخابات رو به روی هم صف آرایی کرده اند. در انتخابات بعد از اتمام دور دوم یک رئیس جمهور، این دو قطبی مشخص است: در یک سمت، خود رئیس جمهور و طرفدارانش قرار دارد و در طیف مقابل، منتقدان رئیس جمهور و مخالفانش. اما در پایان 8 سال ریاست جمهوری چه؟ این دو قطبی به چه صورتی خود را در انتخابات نشان می‌دهد؟

تاریخ 40 ساله جمهوری اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری‌اش نشان می‎دهد که معمولا کاندیداهای تایید صلاحیت شده علاقه ندارند خود را به دولت وقت (که در پایان 8 سال سکان‌داری‌اش است) نزدیک کنند. معمولا دولت‌ها در پایان 8 سال، زیاد محبوب نیستند و به همین دلیل نامزدها سعی دارند فاصله خود را با آنها رعایت کنند. از این جهت، دولت‌ها در انتخابات پایان 8 سال نقش زیادی ندارند هر چند به صورت غیرمستقیم بر انتخابات تاثیر می‌گذارند.

با این حال، به نظر می‌رسد در انتخابات پایان 8 سال، سه طیف حضور دارند که معمولا دو تقابل و دوقطبی را تشکیل می‌دهند:

الف. تقابل محافظه کاران سنتی - تحول‌خواهان اصلاحاتی

در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 و 92 شاهد این رویارویی بودیم. در واقع در یک طیف محافظه کاران سنتی بودند که خواستار حفظ شرایط موجود بوده و دوست داشتند کمترین تغییرات در قانون، فرم سیاسی و اجرای سیاست‌ها وجود داشته باشد. در مقابل، یک کاندیدای اپوزیسیون اصلاح طلب وجود داشت که قصد داشت سیاست‌ها را تا حد امکان تغییر دهد.

در سال 76، ناطق نوری نماد محافظه‌کاران سنتی و محمد خاتمی نماد تحول‌خواهان اصلاحاتی بود. در سال 92، اگرچه اصلاحات در شرایط پسا 88 به سر می‌برد و مهره‌ای قوی در انتخابات نداشت اما با یک ائتلاف هوشمندانه با حسن روحانی توانست به او شمایلی اصلاحاتی داده و این نامزد اعتدال‌گرا را یک تحول خواه اصلاحاتی معرفی کند. در مقابل او، سعید جلیلی و حتی محمدباقر قالیباف نماد حفظ وضع موجود شدند و علی رغم تمام فاصله ای که با دولت وقتی یعنی دولت دوم محمود احمدی نژاد داشتند اما در ساختار و چارچوب دوقطبی انتخابات به عنوان محافظه کاران سنتی معرفی شدند.

ب. تقابل محافظه کاران اعتدالی - تحول‌خواهان اصول‌گرا

در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 شاهد این تقابل بودیم. در این تقابل، یک نامزد سعی دارد خود را از دولت وقت که رنگ و بوی اصلاحاتی دارد، جدا کند اما در عین حال، نوعی محافظه کاری اعتدالی را پیشه می‌نماید. در سال 84 هاشمی رفسنجانی نماد این گرایش بود. در مقابل او اما محمود احمدی نژادی قرار داشت که هرچند اصول گرا بود اما به معنی واقعی کلمه تحول گرا بود و قصد داشت همه چیز را تغییر دهد.

پرونده کامل سوابق 43 نامزد شناخته شده انتخابات را بخوانید

انتخابات 1400، تقابل نوع دوم و رویارویی لاریجانی و رئیسی

تشخیص دو قطبی انتخابات 1400 در بین 45 نامزد اصلی ثبت نام کننده تا حدی دشوار است. همچنین، انتخابات ریاست جمهوری همیشه نشان داده که در روزهای پایانی پیچیده شده و به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست. با این حال، به نظر می‌رسد که یکی از دو قطبی‌های بالا امسال نیز تکرار می‌شود. با توجه به طیف نامزدها و شرایطی که اصلاحات در این 4 سال داشته به نظر می‌آید که تقابل اول کان لم یکن است. اما تقابل نوع دوم (تقابل محافظه کاران اعتدالی - تحول‌خواهان اصول‌گرا) تا حدی محتمل است. در بین نامزدها، علی لاریجانی بیشترین شباهت را به دولت وقت دارد. او در عین فاصله گرفتن از حسن روحانی و اصلاح طلبان نزدیک به او، موافق حفظ شرایط موجود است (حتی در سطح سیاست‌های اصلی دولت مانند تداوم مذاکرات هسته‌ای) و به همین دلیل می‌توان او را یک محافظه کار اعتدالی نامید. اگر لاریجانی نماد محافظه کاران اعتدالی باشد، جدی‌ترین رقیبش کیست؟ به نظر می‌رسد که از حالا همه خود را برای تقابل رئیسی - لاریجانی آماده کرده باشند. نباید فراموش کرد که ابراهیم رئیسی بدون شک یکی از اصلی ترین گزینه‌های انتخاباتی است و هر طور که نگاه کنیم در یک سر دو طیف قرار می‌گیرد. اگرچنین باشد و لاریجانی را نماد محافظه کاران اعتدالی بدانیم، رئیسی نیز نماد تحول خواهان اصول گرا می‌شود.

انتخابات 1400، تقابل از نوع سوم، رقابت رئیسی - محمد چقدر جدی است؟

با وجود ظاهر فریبنده تقابل رئیسی - لاریجانی اما شاید تحلیل بالا عمق زیادی نداشته نباشد. اولا علی لاریجانی آنقدرها محبوب نیست که بتواند یک سر طیف را رهبری کند. نباید فراموش کرد که هاشمی رفسنجانی در سال 84 آنقدر محبوب بود که بسیاری او را رئیس جمهور قطعی آینده می دانستند اما علی لاریجانی حتی نیمی از محبوبیت آن روزهای هاشمی را ندارد. ثانیا، ابراهیم رئیسی نیز شمایل یک تحول خواه اصول گرا را ندارد. هرچند او "دیگری" حسن روحانی در انتخابات 1396 بود و در این سال‌ها نیز محبوب مخالفان دولت بوده اما بعید است بتوان از او یک تحول‌خواه بیرون بیاید.

به نظر می‌رسد در بین نامزدها، چهره "سعید محمد" بیشتر از بقیه به یک "تحول خواه اصول گرا" شبیه باشد. اگر چنین باشد، باید او را نماد یک تحول گرای اصولی و ابراهیم رئیسی را نیز نماد محافظه کاران سنتی دانست. آن وقت است که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 باید منتظر رویارویی دو فرد از دو طیف مختلف باشیم: تقابل "اصول گرای تحول خواه و محافظه کار سنتی". این تقابلی است که تا کنون در چند دوره اخیر انتخابات به وقوع نپیوسته و از این جهت بی‌مانند و نظیر است.

باید صبر کرد و دید که در این رویارویی جدید چه کسی پیروز شده و به عنوان رئیس جمهور بعدی جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 60
  • دانیال
    0

    رئیسی و لاریجانی هیچ جایگاهی بین ملت ندارند

    نظرات شما -
    • ايراني
      0

      منافقين مقيم الباني از كفار بدترند .............دانيال بدجوري داري خودتو ميزني

    • دولت شاداب و جوان جهادی و حزب الهی و مقتدر در برابر دشمن
      0

      رییسی چرا خیلی هم زیاد ولی لاریجانی نه

    • .......
      0

      دانیال شماهم از دار ودسته روحانی هستی داری میسوزی پس انتخابات خواهی دید که ریسی چه جایگاهی بین مردم دارد

    • عبدالله
      0

      باز خدا پدر رييسي را بيامرزد جلوي تعطيلي بيش از 2000 كارخانه را گرفت و با فساد مبارزه كرد . لاريجاني در اين چند سال چكار كرد . ؟؟؟؟

    • جواب عبد الله
      0

      ۲۰۰۰ کارخانه نیست بلکه ۲۰۰ هزار کارخانه اگر ایشان نبود کل مملکت امروز تعطیل بود و مردم ایران از گرسنگی مرده بودن اگر شما زنده هستید به برکت وجود مبارک ایت الله العظمی سید ابراهیم رئیسی زنده ای هر چی ملت ایران داره از تدبیر و کارایی معظم له

    • امیر
      0

      من فقط رئیسی و احمدی را دوست دارم از طرف خودت حرف بزن

    • دانیال
      0

      آقای ایرانی منافق خودتی پس ساکت باش

    • دانیال
      0

      کسانی که اینجا از ابراهیم رئیسی طرفداری می‌کنند و تحمل انتقاد ندارن لطفاً توضیح دهند که ابراهیم رئیسی در طول مسئولیت خود در قوه قضائیه چند نفر از فاسدان دولت روحانی و احمدی‌نژاد رو به زندان فرستاده؟ چندتا از آنها زندان هستند؟ از کجا معلوم که نرفته باشند کانادا مثل خاوری؟ طبری هم زندان نیست. پس بیخود نقش وطن پرست رو بازی نکنید.

    • دانیال
      0

      آقایی که حتی اسم خودت رو ننوشتی شما خودت از دارودسته ی خاتمی یا محسن هاشمی نیستی؟ شما خودت داری میسوزی. رئیسی هیچوقت جایگاهی بین مردم نداشته و ندارد. اون مردم که میگی چه کسانی هستن؟ آیا بله قربان گو نیستند؟ نگو مردم بگو پایگاه های بسیج و اسید پاش ها.

  • احمد
    0

    اصلاح طلب واصول گرا ومحافظه کارسنتی وغیر فقط ده درصد ارا روشامل میشود بقیه ۹۰درصد شامل جمعیتی میشود که کاری به حزب ندارند وبه صورت عاطفی وتجربی رای خود را می دهند لازم به یاداوری است که خبرفوری هم گویا حرف های کدخدایی رو قبول داره وچهره محبوب ملت یعنی احمدی نژاد رو حذف شده میدانند اگر احمدی نژاد به امیدخدا صلاحیت بشه ۹۹درصد رییس جمهورخواهند بود درغیراینصورت مشارکت به کمترازنصف خواهد رسید وبرنده قاطعا رییسی خواهندبود

    نظرات شما -
    • توران
      0

      در ضمن منافقين مقيم الباني را جزو همون ٩٠ درصد خيالي خودت حساب كن....ابا و اجدادت هم بشمار ... به كوري چشم منافق

    • مهدی
      0

      کاملآ درسته ولی رییسی رو انتخاب کردند مشخصه از قبل ...

    • جواب توران
      0

      یادت بخیر آقایان مقیم فرانسه چقدر منافق و ریاکار در فرانسه بودن و آمریکا و غرب چی امکاناتی براشون فراهم کرد آقا توران یادت هست یا فراموش کردی شبها بی بی سی دستورات میخواند برای انگلابین داخل

    • به جواب توران
      0

      توران خانومه! تازه اون که اونجا تبعید شده بود چه امکاناتی براشون فراهم میکردن؟چرا دروغ میگید؟بی بی سی برای انقلابی ها دستور میخوند؟اونی که میزنی رو دوزش رو بیار پایین!

    • رحمان
      0

      اين سوپر مني رو كه ادعا مي كنيد از حمايت مردم برخوردار است و البته رييس جمهور خواهد شد خواهيد ديد كه با چند راي رييس جمهور مي شود

  • ناشناس
    0

    اگر کسی به لاریجانی رای دهد در عقلش باید شک کرد. الکی جو ندین که لاریجانی رو جذاب کنین. لاریجانی در بین مردم رای نداره. اگر میخواست کاری کنه با روحانی و جهانگیری در این هشت سال میکرد. البته کار کردن ولی به نفع خودشون نه مردم بیچاره! تورم گرونی دزدی خیانت بیکاری بورس مسکن خودرو و... هرجا پا گذاشتین گند زدین. لعنت خدا برشما. چطور روش میشه میاد کاندید میشه؟ مردم رو چی فرض کرده؟ باعث همه بدبختیا شماهستین. میاین پشت تریبون راهکار هم میدین؟! به شعور مردم ایران توهین میکنین

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      هیچ کدام فقط دکتر احمدی‌نژاد در بین مردم رأی دارد

  • ناشناس
    0

    بهترین دولت متشکل از سه نفر رئیسی، دکتر سعیدمحمد و جلیلی است. محبوبیت، مبارزه با فساد، دلسوزی برای مردم = رئیسی جوان ،کارآمد، و مدیریت و اقتصاد = سعیدمحمد انقلابی، درستکار، صادق، بانفوذ = جلیلی این سه بزرگوار باید دولت بعدی را تشکیل دهند.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      آن شا اله چشممون به جمال این ۳ نفر هم روشن میشه ببینیم چه گلی به سرمون میزنن ولی قطعا ۴ سال دیگه همین موقع داریم بهشون فحش میدیم

    • کریمی
      0

      اینقدر از رئیسی انتظار نداشته باشید چهل سال است قوه قضائیه با فساد مقابله میکند باز هم انتظار دارید مبارزه کند مگر با شاه میخواهد مبارزه کند

    • ایرانی
      0

      کریمی آلزایمر داری یا چیزی میزنی رییسی اندک زمانیست که رییس قوه قضاییه بود و الباقی که بودند خودشون هم پیاله مفسدان بودن

  • خشی۹۸
    0

    بجان خودت مورد سوم هم هست که فکرش را نکردین اینکه هبچ کس به اینها رای نده .ونتیجه اش همین عملکرد منفی حسن چاخان وامثالهم هستش

  • فاضل
    0

    لاریجانی در زمان مجلس هم با ترفند حمایت از مراجع و‌قم رای داشت وگرنه صلاحیت نداشت چه برسد به ریس جمهوری که درصد رای آن زیر ۱۵ درصده وسرنوشتی شبیه محسن رضایی داره ،تقابل این دوره بین احمدی نژاد و ریسی خواهد بود انشالله

  • کمند
    0

    اگه آقای احمدی نژاد تایید بشه عملا رییس جمهور مردم ایرانه اون هم با رای اکثریت قاطع مردم

  • ناشناس
    0

    اینها اگه کاری میخاستند برای مردم بکنند که تو مسئولیت قبلیشون میکردند که هر دو ریس دو قوه بودند....حالا چ فرقی میکنه ریس قوه قضاییه باشی یا ریس قوه مجریه...

  • ناشناس
    0

    قطعا ریس جمهور از الان مشخصه..و کسی نیست جز اقای ریسی..چه مردم رای بدن و چه رای ندن.

  • عابدان زاده
    0

    ریسی دو خصوصیت مهم داره که ثابت شده است اول جوانگرایی و دوم مردمی بودن

  • محمودالف
    0

    در روستایی ... قوچعلی با 11 پسرش زندگی میکرد

  • اصغر
    0

    يعني عامل تصويب بيست دقيقه اي برجام را در فينال ميبينيد !!!! اين آ>ا قبلا امتحان خودش را پس داده است .

  • سید ابوالقاسم
    0

    رییسی ، رییس جمهور انتصابی و کم سواد از لحاظ علوم سیاسی،اقتصادی و ارتباطات خارجی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چرت نگو. چی زدی داداش؟؟!!!!

    • خ
      0

      آقای با سواد شما بفرمائید وسط.که فقط بلدید تخریب کنید.کی ما ایرانی ها باید یاد بگیریم با تخریب کردن کار درست نمی شه.رییسی انتصابی و کم سواد ؟ عجب

  • مخالف ساندیسیون
    0

    بهترین و برترین گزینه رای بی رای

  • ناشناس
    0

    سعید محمد باید به نفع رییسی بره کنار همین الان هم رفته حساب کنید

  • فرهاد
    0

    لاریجانی نباید تایید صلاحیت بشن ایا ایشان نبودن برجام لعنتی را تصویب نکردن این همه بدبختی مشکلات سره اون لاریجانیه پس یکبارم شده خدا را در نظر بگیرید شب و روز دروغ نیست بالای نود درصد ملت احمدی نژاد را میخواهن پس عدالت انسانیت اسلامیت بی طرفی باید یکی بشه

  • ناشناس
    0

    لاریجانی= دولت سوم روحانی

  • صمد
    0

    واژه ها را اشتباه بکار بردین باید میگفتین سنتی های اصولگرا و تحول خواهان محافظه کار

  • علی
    0

    رییس جمهور مردمی قطعا اگر ایشون را رد صلاحیت نکنند احمدی نژاد و الا اگر رد بشه می شود مهندسی انتخابات و رییسی رییس جمهوره آن هم رییس جمهوری که با پایینترین رای اتفاق می افتد

  • کاربر ناشناس
    0

    لاریجانی هیچ جای بین مردم نداشته و ندارد

  • میثم
    0

    يا احمدی‌نژاد يا هيچ کس

  • ..
    0

    اقایون حضرات تصمیم خودشون رو گرفتن اقایی ریسی از الان معلومه ریس جمهوره فقط یه نمایش راه انداختن به نام انتخابات مردمی چقدرم ک مردم نظرشون مهم با ارزشه هر کاری دلشون میخاد دارن میکنن

  • بی نام
    0

    بیخود تنور انتخابات داغ نکنید مردم به هیچکدوم تمایل ندارند

  • مارمولك
    0

    جداي از اين كشمكشها،واقعا راز محو شدن چروكهاي سحر قريشي در چيست؟؟؟

  • گوهری
    0

    کافی بود دیروز صفحه اول روزنامه هارو نگاه میکردید اونوقت متوجه میشدید که این دو جریان حتی از عکس سعید محمد میترسند چه برسه به خودش چون میدونند اگه سعید محمد پا به عرصه بذاره بقدری محبوبیت پیدا میکنه که پایان این دوحزب فرا میرسه باید به این دو جریان گفت که با حذف کردن نمیشه محبوب دل مردم شد چرا که خداوند اگر بخواد چنان حبی از سعید محمد در دل مردم میندازه که کسی جلودارش نباشه بقول شهید همت باید دید اتش دشمن کدوم سمت رو نشانه گرفته که اونجا جبهه خودیست. حالا هی در شبکه های خارجی و داخلی سعید محمد رو فیلتر کنید. وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      از کجا معلوم سعید محمد بتواند به وعده‌ها یش عمل کند

  • ایرانی
    0

    دردوره دوازدهم انتخابات همه میگفتند رییسی رای میاره بدبخت میشیم انتخاب شده است رهبری انتخاب کرده و از این دست اراجیف من و مردم را ترساندن و ما متاسفانه به روحانی رای دادیم و این شد به بنده و اطرافیانم ثابت شد که اصلاح طلبان با توسل به ایجاد رعب ووحشت گدایی و اخاذی رای کردن و البته شایستگی رییسی به ما ثابت شد در مورد احمدی نژاد هم تاقبل از تغییر رویه وروش فعلیشون فرد خوبی بودند اما به بیراهه زدن خدا به راه راست هدایتشان کند البته اگر لیاقتش رو داشته باشند

  • عررررررررزشی
    0

    یک کلام اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا رای بی رای

    نظرات شما -
    • و
      0

      اتفاقا ایندفعه اقای رییسی از جناح اصول گرا رای میاره

  • ذوالقرنین
    0

    لاریجانی عراقی بدرد این کشور نمیخورد اقای رئیسی هر وقت دزهای بورس رو مجازات کردید امیدی به رای ملت داشته باش در غیر اینصورت حاکمیت قید 45 میلیون سهام دار رو که مالباخته اند بزنه درسته شما نیاز به رای ملت ندارید ومجازی بودن شرایط میتونه موضوع رو ماست مالی کنید اما از چشم اطلاعاتی مخالفان مخفی نمی مونه وحکومت بی ملت هلاک میشه با چهار تا مزدور افغانی ونیابتی هم محاله مردم سرکوب بشن چون ایران نه سوریه است نه افغانستان . بعد از غزه ولبنان وسوریه که سپاه از دستشون داد

  • A
    0

    یادم میاد تو انتخابات چهار سال پیش شبکه هایی که امروز میگن رای ندین گفتن بیاین رای بدین به روحانی که رییسی رییس جمهور نشه. انتخاب با مردمه اگر چهار سال پیش این افراد درست شما رو راهنمایی کردن و شما از راهنماییشون راضی هستین امسال رای ندین.

  • کاربر ناشناس
    0

    مهره مار لاریجانی سوخته اگراین و تصمیم بگیرننداحمدی نژادصدشرف دارد

  • داستان وراستان
    0

    اجازه بدهید با این جمله شروع کنم : نگذارید انقلاب بدست نااهلان ونامحرمان بیفتد . شما شاید بارها این جمله را ازرسانه ها چه بصورت نوشتاری ویا دیداری شنیده اید موضوع این دوداوطلب که درجریان حکومت داری گذشته منصب داشته وهنوز هم دارندبرکسی پوشیده نیست آنچه درسوابق سیاسی آنان مشاهده میشود از افرادپرچمدارنهضت بوده اندکه برای استقرار جمهوری اسلامی تلاش زیادی کردند . دراین مسیر هم مبارزه با فساد وخودهم گرفتار فساد نشدند و مسیررا تا الان پیش برده اندوشاید اقای رئیسی بهمین خاطر از داوطلبین خواست که بخاطر ایشان کسی انصراف ندهد . اما باید منتظر ماند ودید چه کسانی وبه چه هدفی آمدند که بنفع چه کسی انصراف میدهند ؟ یقینا درباره انصراف مطلبی نخواهد گفت که بنفع چه کسی انصراف میدهند لیکن صحبتهای قبل از انتخابات ورفتار ومنش آنان میتواند خود یک زبانی باشد که نفع رئیسی درآن است . البته اینطور که رئیسی گفت کسی بنفع من انصراف ندهد به این مفهوم بوده که بنا ندارد وام دار کسی باشد اما همین صحبتهای بعضی از داوطلبان خود پیش درآمدی برای سکوت کردن بعضی امورات حکومتی است که درصورت آشکار شدن خیلی چالش برانگیز خواهد شد . درهرصورت جناب آقای لاریجانی هم عضوی از مجموعه هایی است که نظری متفاوت نسبت به آدمهای تحول خواه داره وهنوز عیبی وایرادی که ناشی ازفساد ویا میل به فساد باشد دراو مشهود نیست واگر احتمال آن داده شود درشرایط فعلی مصلحت کشور اقتضا نمیکند که دراین باره صحبتی شود وبدانید گناه دیگران را به پای ایشان ننویسید . چرا اظهارنظر کردن وبرنامه ایی را پیش بردن برای بعضی از افراد بسیار سخت است . درپایان عرض کنم که اگر برنامه ها وتحول تحولخواهان مثل گذشته به ادامه حکومت داری بپردازند نتیجه ایی جز دور کردن مردم بعنوان یک قدرت بازدارنده برای کشور نخواهند داشت باید راه حل های دست نخورده ایی را ارائه کنند تا اولا ازدست این همه گرانی وحشتناک رهایی یافته ثانیا ناآرامیهای روانی موجود دردرون خانواده ها را به آرام وقرار تبدیل کنند تا جوانان میل به ازدواج وتشکیل زندگی را بعنوان یک هدف خوب پیگیری کنند .

  • در ذیل
    0

    به هر حال باید یجوری تنوذر انتخابات داغ بشه دیگه چی بهتر از دو قطبی کردن این دقیقا همون نقدیه که میگن به دموکراسی وارده مثل همون قرص قرمز و آبیه که تو فیلم ماتریکس بود و حتی همین تیمهای قرمزو آبی شهرهای مختلف دنیا

  • رحمان
    0

    به نظر من اين انتخابات كاملا بر اساس شرايط موجود طراحي و مهندسي شده حتما رييسي بايد ريييس جمهور شود و مشاركت حداكثري براي تندرو ها مهم نيست كانديداهاي ثبت نامي اين را ثابت مي كند چرا كه اگر نياز به تعيين جانشين براي رهبري باشد بايد رييس جمهور و بقيه ي سران كاملا خودي و يكدست باشند و اين برنامه براي 8 سال چيده شده چرا كه آنها همه ي احتمالات را در نظر گرفته اند

  • محمودالف
    0

    در روستایی٬ قوچعلی با 11 پسرش زندگی میکرد پسران قوچعلی قوی و نیرومند بودند و اهالی روستا هروقت کاری، گرفتاری، مشکلی داشتند میگفتند "قوچعلی و پسراشو خبر کنید". اونا هم میومدن و کمک می کردن ولی موقع جشن و مهمونی که میشد میگفتن "قوچعلی رو خبر نکنید هم تعدادشون زیاد هست و هم بچه هاش زیاد میخورن حالا ما ایرانیا شدیم همون خانواده قوچعلی موقع انتخابات و راهپیمایی و... میشیم مردم فرهیخته ولی موقع تقسیم پول و اختلاس و شغل و وام و .... میشیم قوچعلی و پسراش

  • 400
    0

    از میان اصول گرایان به احتمال زیاد رییسی رای میاره

  • کاربر ناشناس
    0

    آخ تاقیومت

  • امیرحسین
    0

    در صورت تایید نشدن احمدی نژاد رئیسی با اختلاف رئیس جمهور میشه و هیچ دوقطبی در کار نیست ولی اگه احمدی نژاد تایید بشه احتمالا به دور دوم کشیده میشه

  • پزشک سهمیه ای
    0

    چه فرقی داره ریسی یا لاریجانی.هردو اینان مهر تایید بر افزایش‌بنزین زدن‌و ملت بیگناه را کشتن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها