ویژگی‌های نوجوان موفق

نوجوان موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟ اصلا موفقیت نوجوان چیست و چه معیارهایی دارد؟

ویژگی‌های نوجوان موفق

امروزه مفهوم موفقیت دست آویز حرفها و جریانهای رسانه ای شده است و تعاریف‌های نادرست در مورد آن گفته میشود که نوجوان موفق هم یکی از آنهاست.

حرفهای هیجانی برخی افراد، در سمینارها و لایوها و استوری‌ها، در بسیاری اوقات آدرس غلط میدهند. آن‌ها معیارها غلطی از موفقیت ارائه می‌کنند و گمراه‌کننده هستند.

حرف‌ها حرفها، موفقیت و نوجوان موفق را در پول، درآمد، جذابیت‌های ظاهری و … نشان می‌دهند. چیزهایی که گاهی ممکن است او را بیشتر به استرس بیندازند و آینده و سلامتی او را تحت‌الشعاع قرار دهند.

باید دانست موفقیت، فقط رسیدن به یک نقطه نیست. بلکه در مسیری مناسب قرار‌گرفتن است. نوجوان موفق نیز از این موضوع مستثنی نیست.

ویژگی‌های نوجوان موفق

نوجوان موفق کیست؟

موفقیت در نوجوانی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. باید ابعاد آن به درستی شناسایی شده و راه از بیراه شناخته شود.

نوجوانان و والدین و مدارس باید توجه کنند،آدرس‌های غلط نه‌تنها باعث عدم موفقیت می‌شوند که چه بسا می‌توانند زمینه‌ساز مشکلات دیگری شوند.

از این رو به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که طی آن، مفهوم نوجوان موفق را بهتر و بیشتر شناسایی کنیم.

اینجا والدین آگاه هستند که با در‌نظر‌گرفتن این راهکارها، نوجوان خود را در مسیر موفقیت قرار می‌دهند. پدر و مادر آگاه، در مورد این راهکارها با نوجوان خود حرف می‌زنند و خودشان می‌شوند یک الگوی تمام عیار موفقیت.

بیشتر بخوانید:

در ذهن نوجوان چه می‌گذرد؟

والدین آگاه، نوجوان موفق می‌سازند

ویژگی‌های نوجوان موفق

لذت درس خواندن و چیرگی در آن

برخی پدران و مادران به اشتباه نوجوان خود را تحت فشار قرار می‌دهند تا نمرات خوب بگیرد. در کلاس‌های تقویتی شرکت کند و در رقابتی تنگاتنگ با سایر هم‌سن‌و‌سالان خود قرار بگیرد. در این بین مدارس هم بی‌تقصیر نیستند.

برای آنکه برخی بنگاه‌های تجاری پول زیادی به دست بیاورند، خانواده‌ها در چنین فشاری قرار می‌گیرند و الگوهای غلطی برای آن‌ها تعریف می‌شود.

چنین موفقیتی و چنین نوجوان موفقی، ارزش آنچنانی ندارد. او تحت استرس است، درس را دوست ندارد. در رقابتی غیرسازنده قرار داد و درون او چیزی رشد نمی‌کند. حتی اگر نمرات خوبی به دست آورد، به دلیل چیزهایی که از دست می‌دهد، او را موفق نمی‌دانیم.

او آرامش خود را از دست داده و نشاط اجتماعی خود را پای کتاب‌های گران و کلاس‌های گران‌تر گذاشته. خانواده خود را نیز در استرس قرار داده تا نمره خوبی بگیرد! چنین چیزی اصلا ارزشمند نبوده و حاکی از موفقیت نیست.

اما جهت‌دادن به نوجوان برای لذت‌بردن از درس و چیره‌شدن در آن می‌تواند نشانه‌ای از یک نوجوان موفق باشد. کسی که از این مسیر لذت می‌برد و رو به جلو حرکت می‌کند، نمی‌رنجد و خانواده‌اش را به رنج و دردسر نمی‌اندازد.

نوجوان موفق کسی نیست که مدام در فشار روحی و روانی باشد؛ بلکه در مسیر تلاش برای چیزی است که آن را دوست دارد با نشاط حرکت می‌کند.

این الگو در او باقی می‌ماند و سال‌های بعد در دوره دانشجویی نیز، انسانی متفاوت و موفق خواهد بود.

ویژگی‌های نوجوان موفق

ورزش مستمر

افزایش فعالیت‌های هدفمند برای سلامتی هر چه بیشتر نیاز نوجوان موفق است. پیوستن به یک تیم ورزشی در رشته مورد علاقه یک راه حل خوب برای این موضوع است.

یوگا، شنا یا پیاده‌روی روزانه نیز می‌تواند بخشی از این برنامه ورزشی باشد؛ البته به شرطی که به یک عادت تبدیل شوند. برخی گفته‌ها حاکی از آن است که ورزش در سن کودکی و نوجوانی در بزرگسالی نیز اثر مثبت و سازنده‌ خودش را نشان می‌دهد.

ویژگی‌های نوجوان موفق

دوستی هرچه بیشتر با خانواده

انسجام و دوستی خانوادگی، در شکل‌گیری نوجوان موفق بسیار مفید است. در خانواده‌ گرم و صمیمی استرس‌ها کم می‌شوند. ذهن انسان در چنین خانه‌ای امنیت بیشتری پیدا می‌کند و همه اعضا خانواده از این شرایط بهره می‌برند.

برای رسیدن به این هدف، وقت‌های بیشتری با هم باشید. شب‌های بیشتری با هم شام بخورید. گردش‌های هفتگی خانوادگی، قدم زدن در طبیعت و مسافرت را فراموش نکنید. چه بسا موفقیت نوجوان شما در اهمین امور است.

پیرامون موضوعات مختلف با هم حرف بزنید. گفت‌وگو در خانواده معجزه می‌کند. حتما قرار نیست حرف هم را قبول داشته باشید؛ بلکه باید حرف هم را بشنوید. این روش الگوهای ذهنی نوجوان شما را تقویت و قدرت انتزاعی ذهن او را برای موفقیت، بالا می‌برد.

بعید نیست بگوییم، ریشه همه‌ خوبی ها در درون خانواده شکل می‌گیرد. یکی از آن خوبی‌ها، نوجوان موفق است. شروع بسیاری از ناکامی‌ها را نیز باید در درون خانواده جست‌وجو کرد.

ویژگی‌های نوجوان موفق

مهارت هدف‌گذاری و تمرین آن

هدف‌گذاری صرفا یک تصمیم مقطعی نیست، بلکه یک فرآیند است که باید به عادت تبدیل شود. نوجوانی و سال‌های قبل از آن بهترین زمان برای یادگرفتن این مهارت است. نوجوان موفق یاد گرفته است که برای هر چیزی هدف‌گذاری کند حتی برای وزش، درس و تفریح.

او می‌تواند در این امر الگوی والدین و بزرگ‌ترها نیز باشد. یادمان باشد گاهی فرزندان ما الهام‌بخش ما هستند و نباید این منبع انرژی خدادای را نادیده گرفت، بلکه باید آن را تشویق و تقویت کرد.

نوجوان بمب انرژی است و وقتی این انرژی را برای اهداف خود به کار بگیرد، می‌تواند پله‌های موفقیت را یکی یکی طی کند. این والدین آگاه هستند که با فراهم‌کردن هر چه بیشتر شرایط و تشویق آن‌ها، به این انرژی فزاینده کمک می‌کنند.

ویژگی‌های نوجوان موفق

دوستان خوب

دوست خوب و دوستان به در‌بخور در موفقیت نوجوان می‌توانند تاثیرگذار باشند. اینکه تعدادی از نوجوانان با هم دوست باشند که همه آن‌ها روحیه موفقیت و قرار‌گرفتن در این فرآیند را دارند، یک اتفاق عالی است.

نوجوانانی موفق که با هم درس می‌خوانند، تفریح می‌روند، ورزش می‌کنند و انرژی مثبت بین خودشان را بیشتر می‌کنند، مسیری است برای موفقیت هر چه بیشتر.

جهت‌دهی درست به نوجوان برای حضور در چنین جمعی، کمترین اقدام والدین آگاه است. البته می‌دانیم چنین گروهی که تمام و کمال و بی عیب باشند وجود ندارد. همین که دو سه تفر نوجوان برخی از این کارها را پیگیری کنند عالی است.

ویژگی‌های نوجوان موفق

انرژی مثبت

نوجوان موفق مثبت‌اندیش است،انرژی مثبت دارد و نگاهش به جهان پیرامون خوش‌بینانه است. از افسردگی و چیزهایی شبیه به آن به دور هستند.

او برای چنین روحیه‌ای به الگو نیاز دارد و آن الگو، والدین آگاه هستند. والدین آگاه باید انرژی مثبت و مثبت‌اندیشی را در خود تقویت کنند تا فرزندان آن‌ها هم ببینند و بیاموزند و آن را در خود ایجاد کنند. این الگو برای موفقیت نوجوان، بسیار ضروری و مورد نیاز است

جمع بندی:

الگوی موفقیت نوجوان از مسیر استرس و فشار نمی‌گذرد، بلکه از لذت‌بردن از زندگی و رفتارهای منطقی به دست می‌آید . در این بین نقش والدین آگاه بسیار مهم و حیاتی است. آن‌ها باید با فراهم کردن شرایط، خانواده امن و رفتارهای درست، الگوهای لازم را به نوجوان خود بیاموزند.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها