ادامه سناریوی غرق‌شدگی و سوختگی در استان یزد/ چرا "گازگرفتگی، برق‌گرفتگی و نزاع" روند افزایشی دارد؟

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد با بیان اینکه آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی و سوختگی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش یافته است، گفت: تلفات ناشی از گازگرفتگی، برق‌گرفتگی و نزاع جسمانی در سال ۹۹ افزایش یافت.

ادامه سناریوی غرق‌شدگی و سوختگی در استان یزد/ چرا "گازگرفتگی، برق‌گرفتگی و نزاع" روند افزایشی دارد؟

هر چند مردان نیمی از جمعیت هر جامعه را تشکیل می دهند اما در بیشتر جوامع بخش اعظمی از بار اقتصاد، تولید و صنعت بر روی دوش مردان است و به دلیل فعالیت و حضور بیشتر در جامعه با مخاطرات بیشتری مواجه هستند.

برق گرفتگی در دنیای صنعتی و مدرن امروز یکی از عوامل مرگ‌ها محسوب می‌شود در این میان مردان به دلیل اینکه بیشتر در عرصه‌های صنعتی و تولیدی حضوری فعال دارند بیشتر در معرض خطر این نوع مرگ قرار دارند.

همچنین نزاع یکی از پر مراجعه‌ترین موارد ارجاعی به پزشکی قانونی است و مراجعان آن به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور می‌روند و مانند بسیاری از مواد دیگر باز هم تعداد مردان مراجعه کننده بیش از زنان است، همین روند برای حوادث دیگر هم وجود دارد که در برخی با رعایت نکات ایمنی شاهد کاهش تلفات آن و در برخی موارد شاهد افزایش آمار هستیم.

فریبرز آیتی در خصوص آمار تلفات ثبت شده در سال 99 اظهار داشت: تعداد فوت شدگان ناشی از غرق‌شدگی استان یزد 10 نفر است که 8 نفر از آنان مرد و 2 زن بودند، آمار فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی در سال 99 نسبت به سال 98 که 13 نفر بود روند کاهشی داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد بیان کرد: آمار متوفیات ناشی از سوختگی در استان یزد 23 نفر بود که از تعداد 8 زن و 15 نفر مرد بودند، این آمار نسبت به سال 98 که 40 نفر بودند روند کاهشی داشته است.

آیتی تصریح کرد: سال گذشته آمار اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان یزد با تشخیص علت مرگ گاز منواکسیدکربن 19 نفر بود، که 17 نفر مرد و دو زن به علت گازگرفتگی فوت کردند.

وی خاطر نشان‌کرد: آمار فوت شدگان ناشی از گازگرفتگی در سال 99 نسبت به مدت سال 98 که در آن 12 نفر فوت کردند افزایش یافته است.

مدیرکل پزشکی قانونی یزد ادامه داد: در سال 99 تعداد فوت‌شدگان ناشی از برق‌گرفتگی در استان یزد 13 نفر بود که از این تعداد یک نفر زن و 12 نفر مرد بودند.

آیتی گفت: این تعداد فوتی در مقایسه با سال 98 که در آن 7 مرد دچار فوت شده بودند نشان از افزایش تلفات این حادثه دارد.

آیتی افزود: در سال 99 تعداد 7516 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان یزد مراجعه کردند، از مجموع این افراد 4872 نفر مرد و 2644 نفر زن بودند.

وی اظهار داشت: این رقم در مقایسه با سال 98 که در آن 7251 نفر برای معاینات نزاع جسمانی به مرکز مراجعه کرده بودند که روند افزایشی را نشان می‌دهد.

مرگ خبر نمی‌کند، زن و مرد هم نمی‌شناسد، اما کمیت، کیفیت و نوع اشتغال ما هم سبب می‌شود که در بیشتر حوادث مثل سوختگی، تصادف رانندگی، نزاع، غرق‌شدگی، برق‌گرفتگی، گازگرفتگی و سایر حوادث شغلی شاهد تلفات جانی هموطنان باشیم که البته سهم مردان در این تلفات بیشتر است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها