درمان بیماری‌های ویروسی با ارائه یک ساختار ۳ بعدی جدید

پژوهشگران استرالیایی سعی دارند با ارائه یک ساختار سه‌بعدی جدید از ویروس‌ها، به درمان بیماری‌های ویروسی کمک کنند.

درمان بیماری‌های ویروسی با ارائه یک ساختار ۳ بعدی جدید

هلث نیوز اکسپرس نوشت: پژوهشگران استرالیایی دریافته‌اند مدل‌های ذرات نابالغ "فلاوی ویروس‌"(flavivirus)، در اصل به درستی تفسیر نشده‌اند.

پژوهشگران "دانشگاه کوئینزلند"(UQ) و "دانشگاه مانش"(Monash University) استرالیا، نخستین ساختار مولکولی سه‌بعدی کامل فلاوی ویروس‌ها را ارائه داده‌اند که یک سازمان‌دهی غیرمنتظره را نشان می‌دهد.

این گروه پژوهشی، در حال بررسی ویروس موسوم به "Binjari" بودند که به این کشف دست یافتند.

دکتر "دنیل واترسون"(Daniel Watterson)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما از ویروس Binjari استفاده می‌کردیم که با ژن‌های ویروسی خطرناک‌تری ترکیب می‌شود تا ایمن‌تر باشد و تاثیر واکسن‌ها را افزایش دهد اما هنگام بررسی Binjari دریافتیم ساختار مولکولی که همه ما از سال ۲۰۰۸ با آن کار کرده‌ایم، کاملا درست نبوده است.

وی افزود: تصور کنید هنگامی که نقشه ابتدایی اشتباه است، سعی دارید خانه‌ای بسازید. این دقیقا همان اتفاقی است که هنگام درست نبودن نقشه مولکولی و تلاش برای ابداع واکسن و درمان موثر رخ می‌دهد.

پژوهشگران از روشی موسوم به "میکروسکوپ الکترونی کرایو"(cryo-EM) استفاده کردند تا از ویروس تصویربرداری کنند و به تولید داده‌هایی با وضوح بالا بپردازند.

آنها هزاران تصویر دو بعدی از ویروس ثبت کردند و سپس آنها را با استفاده از یک پلتفرم محاسباتی موسوم به "MASSIVE" ادغام کردند تا یک ساختار سه‌بعدی با وضوح بالا بسازند.

پژوهشگران باور دارند که این نتایج می‌توانند به ارائه واکسن‌های جدید و بهتری برای فلاوی ویروس‌ها بیانجامند که بار بیماری زیادی در سطح جهان دارند.

پروفسور "فاسلی کولیبالی"(Fasséli Coulibaly)، از پژوهشگران این پروژه گفت: فلاوی ویروس‌ها در سطح جهان گسترش می‌یابند و ویروس دنگی نیز سالانه حدود ۴۰۰ میلیون نفر را مبتلا می‌کند.

وی افزود: این ویروس‌ها، طیفی از بیماری‌های شدید مانند هپاتیت، "سندرم شوک سمی"(TSS)، "انسفالیت"(Encephalitis)، ناهنجاری‌های مادرزادی و مرگ جنین را به همراه دارند.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها