چگونه می‌توانیم شخصیت قوی داشته باشیم؟

افرادی که شخصیت قوی و محکمی دارند دارای ویژگی‌های خاصی هستند از جمله این که برای آرزوهای خود بسیار تلاش می‌کنند، از محدودیت‌های خود آگاه هستند و اعتماد به نفس خوبی دارند.

چگونه می‌توانیم شخصیت قوی داشته باشیم؟

اگر می‌خواهید به عنوان فردی دارای شخصیت قوی شناخته شوید باید راهکارهایی را در پیش بگیرید. برای مثال اهداف خود را مشخص کنید و برای رسیدن به آن‌ها ثابت قدم باشید، از گذشته دست بکشید و …

راز و رمزهایی برای ساختن یک شخصیت قوی و محکم

بدون شک همه ما با افراد زیادی برخورد داشته‌ایم که هر کدام شخصیتی منحصر به فرد داشته‌اند. اما افرادی که شخصیت قوی دارند ممکن است به طرز خاصی توجه ما را به خود جلب کنند.

البته قوی و محکم بودن چیزی نیست که بتوان برای آن یک فرمول مشخص در نظر گرفت و به وسیله آن دیگران را سنجید.

اما معمولاً در نگاه هر یک از ما یک یا چند ویژگی خاص، مصداق داشتن شخصیت قوی و محکم است که ممکن است این ویژگی‌ها برای هرکس متفاوت باشد.

اما واقعاً چه کسی قوی است و از آن مهم‌تر خود ما چگونه شخصیت محکمی داشته باشیم؟

در این مطلب قرار است با همراهی یکدیگر پاسخی مناسب و جامع برای این سؤال‌ها پیدا کنیم. به این ترتیب می‌توانیم در شناخت خود و دیگران یک قدم به جلو حرکت کنیم.

نشانه‌های شخصیت قوی چیست؟

بدون شک همه ما دوست داریم از آن دسته از افرادی باشیم که دیگران با دیدن‌شان به یاد اشخاص قوی و محکم می‌افتند.

اما پیش از آن که تلاش کنیم شخصیتی قوی و قدرتمند بسازیم، باید به افراد قوی که در اطرافمان می‌بینیم خوب نگاه کنیم و از خود بپرسیم این افراد چه ویژگی‌هایی دارند که ما آن‌ها را قوی می‌بینیم.

جواب این سؤال برای هرکس ممکن است متفاوت باشد زیرا هر کدام از ما از زاویه دید خود به انسان‌ها نگاه می‌کنیم. اما در این بخش می‌خواهیم تعدادی از این ویژگی‌ها را یک‌ جا جمع کرده و به شما معرفی کنیم:

1. افرادی که شخصیت قوی دارند، به راحتی از آرزوهای خود دست نمی‌کشند

یک فرد قدرتمند تمام تمرکز خود را روی رسیدن به هدف و آرزویش و تسلط بر آن می‌گذارد. تمام توان خود را به کار می‌برد تا بر موانع سر راه غلبه کند.

سعی می‌کند تمام آن چه را در چنته دارد رو کند تا بتواند یکی یکی مشکلات پیش رو را تحلیل کرده و راه حل درست برای آن‌ها پیدا نماید.

2. افرادی با شخصیت محکم و قوی از بهانه بیزار هستند

یکی از نشانه‌های داشتن شخصیت قوی دوری و حتی بیزاری از بهانه‌هاست. این افراد برای رسیدن به خواسته‌های خود آنقدر مشتاق هستند که نه خودشان به دنبال بهانه ‌تراشی هستند و نه بهانه‌های دیگران را می‌پذیرند. برای آن‌ها تلاش از همه چیز مهم‌تر است.

3. افراد قوی اعتماد به نفس خوبی دارند

این افراد دانش خوبی نسبت به خودشان دارند و در واقع به خودشناسی تأکید دارند. در نتیجه به طرز تفکر دیگران و قضاوت‌های‍شان، بها نمی‌دهند و غمگین نمی‌شوند.

به همین دلیل می‌توانند با انرژی بیشتری به مسیر خود ادامه دهند.

ویژگی افراد با شخصیت قوی

4. افراد با شخصیت قوی، محدودیت‌ها و نقاط ضعف خود را می‌شناسند

داشتن اعتماد به نفس به معنای نادیده گرفتن محدودیت‌ها نیست. اتفاقاً افرادی که ما آن‌ها را به عنوان افراد قوی می‌شناسیم، می‌توانند به خوبی نقاط ضعف خود و محدودیت‌هایشان را بشناسند.

در نتیجه اگر انجام کاری در محدوده توانایی آن‌ها نیست، آن را می‌پذیرند و به دنبال طرح هدف‌های جدید و مناسب هستند.

5. افراد قوی سعی می‌کنند به هیچ چیز و هیچ کس وابسته نباشند

حقیقت این است که وابستگی یک جزء جدایی‌ ناپذیر زندگی بسیاری از ماست، حتی برای افرادی با شخصیت قوی. این وابستگی ممکن است نسبت به دارایی‌ها یا اشخاص و یا حتی یک وابستگی درونی باشد.

افراد قوی تلاش می‌کنند تصمیمات خود را بدون وابستگی به دیگران و با تکیه بر استقلال خود بگیرند. ترس از تنهایی، شرم، احساسات و … در این افراد مانع انجام کار درست نمی‌شود.

چگونه شخصیت قوی بسازیم؟

نگاه کردن به دیگران و تکرار این جمله در ذهن که "ای کاش من هم بتوانم مانند او قوی باشم"، از ما فردی قوی نمی‌سازد. اکنون نوبت به اقدام و تلاش می‌رسد.

حال که در بخش قبل ویژگی‌های یک فرد قدرتمند را شناختیم و متوجه شدیم شخصیت قوی چگونه است، باید هدف خود را مشخص کنیم و دل به جاده تغییر بزنیم.

در ادامه راهکارهایی ارائه شده است که به هر یک از ما برای داشتن شخصیت قدرتمند و قوی کمک خواهد کرد. بدون شک انجام این راهکارها نیاز به تلاش و پیگیری مداوم دارد و همین ایستادگی و پیگیری می‌تواند اولین قدم برای قوی بودن باشد.

1. بدانید از زندگی چه می‌خواهید

اگر نگاهی به افرادی که به نظرتان شخصیت قوی دارند، بیندازید یک نکته را متوجه می‌شوید. این افراد به خوبی می‌دانند که از زندگی چه می‌خواهند، هدف‌های مشخصی دارند و به عبارتی تکلیف‌شان با خودشان روشن است.

پس به عنوان اولین قدم، سعی کنید خود و اهداف‌تان را بشناسید و در ادامه مشخص کنید می‌خواهید در چه مسیری حرکت کنید.

تردید داشتن نسبت به اهداف یا از شاخه‌ای به شاخه دیگر پریدن تنها شما را گیج و سردرگم می‌کند. پس سعی کنید محدودیت‌ها و پتانسیل‌های خود را بشناسید، درباره آرزوهایتان فکر کنید و به یک جمع ‌بندی صحیح برسید.

2. ثابت قدم باشید

اگر می‌خواهید به عنوان فردی با شخصیت قوی شناخته شوید، باید یاد بگیرید با تکیه بر خواست خود و نه حرف دیگران جلو بروید.

بدون شک استفاده از راهنمایی‌های دیگران و حتی بحث کردن با آن‌ها می‌تواند به شما برای پیشرفت کمک کند. اما این به شرطی است که مخالفت دیگران شما را سرخورده و ناامید نکند.

افرادی که مدام به فکر این هستند که نظر دیگران درباره آنان و کارهایشان مثبت باشد و سریعاً تحت تأثیر قضاوت‌ها قرار می‌گیرند، در نهایت نمی‌توانند آن‌چه را می‌خواهند به دست آورند.

3. برای داشتن شخصیت قوی، تعادل میان عقل و احساس را حفظ کنید

نمی‌توان گفت در تصمیم‌گیری باید کاملاً دست احساسات را از ماجرا کوتاه کرد.

اما انتخاب و تصمیم تنها بر مبنای احساس و بدون توجه به منطق می‌تواند به شما آسیب بزند و خسارات زیادی به بار آورد، که مهم‌ترین آن از دست دادن زمان و انرژی است.

نشانه های داشتن شخصیت قوی

4. به راضی کردن دیگران فکر نکنید

همان ‌طور که گفتیم برای داشتن شخصیت قوی باید تلاش کنید مخالفت و قضاوت دیگران شما را آزرده نکند. اما علاوه بر این باید تمرکز خود را از راضی کردن دیگران بر راضی کردن خود تغییر دهید.

به این فکر کنید که شیوه زندگی و مسیر شما باید به گونه‌ای باشد که خودتان را خوشحال کند نه دیگران. زیرا تنها کسی که مسئولیت زندگی شما را بر عهده دارد، خودتان هستید.

پس به دیگران و عقایدشان احترام بگذارید اما همیشه خودتان باشید. می‌توانید از تقویت مهارت نه گفتن شروع کنید. این مهارتی است که متأسفانه بسیاری از افراد با آن مشکل دارند زیرا نگران ناراحت کردن دیگران هستند.

از امروز تصمیم بگیرید و هر جا که احساس کردید لازم است با قدرت نه بگویید تا مجبور نباشید انرژی و وقت خود را صرف راضی نگه داشتن دیگران کنید.

5. از گذشته دست بکشید

فردی که می‌خواهد شخصیت قوی و قدرتمندی داشته باشد باید بتواند از گذشته بگذرد. زندگی کردن در زمان حال و در کنار آن برنامه‌ریزی برای آینده یک ویژگی مهم در افراد قوی محسوب می‌شود.

پس به هر شکل که می‌توانید گذشته را رها کنید و از صرف وقت برای آن اجتناب نمایید تا انرژی و قدرت کافی را برای زندگی کردن مطابق آرزوهای‌تان پیدا کنید.

6. از اشتباهات خود فراری نباشید

اگر می‌خواهید شخصیت قوی داشته باشید باید سعی کنید با دیدی متفاوت به اشتباهات خود نگاه کنید. برای یک فرد قوی اشتباه به معنای پایان همه چیز نیست بلکه راهی برای یادگیری محسوب می‌شود.

همچنین این افراد به راحتی به اشتباهات خود اعتراف می‌کنند بدون این که شرمنده و ناامید باشند.

7. ترس‌های خود را بشناسید و با آن روبرو شوید

قوی بودن به این معنا نیست که از هیچ چیز نترسید. زیرا ترس قسمتی از زندگی تمام انسان‌ها و در واقع اجتناب ناپذیر است. اما اگر به دنبال داشتن شخصیت قوی هستید باید نحوه مقابله و البته پیش از آن پذیرش ترس‌هایتان را بیاموزید.

اگر از ترس‌های خود فرار کنید، به آن‌ها اجازه می‌دهید سد راه شما برای رسیدن به خواسته‌هایتان شوند. پس لازم است این ترس‌ها را بشناسید، با آن‌ها روبرو شوید و شکست‌شان بدهید.

در این صورت در مسیر رسیدن به اهدافتان شکست ناپذیر خواهید بود و به واسطه ترس‌هایتان احساس ضعف نخواهید کرد.

8. بر واکنش‌های خود مسلط باشید

کنترل روی افکار، احساسات و رفتارهای بیرونی یکی از مهارت‌هایی است که برای قوی شدن باید بیاموزید.

بدون شک کسی که یک شخصیت قوی دارد مانند دیگران در مواقعی به شدت عصبانی می‌شود، با حضور در یک جلسه مهم دچار استرس و اضطراب شدید می‌گردد و …

اما تفاوت این فرد با دیگران این است که تلاش کرده است بر رفتار و احساسات خود کنترل داشته باشد. به این ترتیب در مواقع عصبانیت می‌تواند بر حس خود غلبه کند و وقتی دچار اضطراب می‌شود می‌داند چطور به خودش مسلط باشد.

پس کنترل واکنش‌ها دقیقاً همان کاری است که باید برای قوی بودن بیاموزید و انجام دهید.

9. روی اعتماد به نفس خود کار کنید

همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی مطلب گفته شد، یکی از ویژگی‌های افرادی که شخصیت قوی و محکمی دارند، داشتن اعتماد به نفس است.

مطمئن باشید افرادی که اعتماد به نفس و خودباوری دارند همیشه چند قدم نسبت به افرادی که دچار شک و تردید نسبت به خودشان و توانایی‌هایشان هستند، جلوترند.

پس از همین امروز شروع کنید. خودتان را به خاطر آن‌چه هستید، با وجود محدودیت‌های‌تان تحسین کنید. اگر لازم است از یک مشاور کمک بگیرید.

اما در هر صورت به یاد داشته باشید تا زمانی که به اندازه کافی خودتان را باور نداشته باشید نمی‌توانید کنترل شرایط زندگی را بر عهده بگیرید.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها