عنکبوت چه تعداد چشم دارد؟

چشم‌های عنکبوت بیشتر از چشمان مرکب حشرات شبیه به چشم انسان است.

عنکبوت چه تعداد چشم دارد؟

بیشترعنکبوت‌ها دارای هشت عدد چشم هستند. عنکبوت‌ها شگفت انگیز و متنوع و برای اکوسیستم بسیار مفید هستند.

به طور کلی، عنکبوت‌های سازنده تار، بینایی ضعیفی دارند و برای یافتن طعمه خود به لمس، لرزش و نشانه‌های شیمیایی بسیار متکی هستند.

عنکبوت‌های شکارچی عنکبوت‌هایی هستند که تار تولید نمی‌کنند، در عوض آن‌ها تله‌هایی در زمین می‌سازند، یا در حال جهش روی حشرات دیگر و خوردن آن‌ها هستند..

بیش از ۴۰، ۰۰۰ گونه مختلف از موجودات بافنده تاردر این سیاره یافت می‌شوند که هر روز تعداد بیشتری از آن‌ها کشف می‌شود. با چنین تعداد بسیار زیاد تنوع بسیار خوبی حاصل می‌شود. تعداد چشم ها‌ی عنکبوت‌ها بسته به خانواده و گونه‌های آن‌ها متفاوت است. تعداد چشم‌ها و آرایش و چیدمان آن‌ها بر روی یک عنکبوت نیز اغلب برای اهداف طبقه بندی استفاده می‌شود.

عنکبوت چه تعداد چشم دارد؟

در حالی که اکثر گونه‌های عنکبوتی ۸ چشم دارند، برخی از عنکبوت‌ها مانند Sinopoda Scurion به هیچ وجه چشم ندارند! در سال ۲۰۱۲، پیتر جگر، دانشمند مؤسسه تحقیقاتی سانچنبرگ در فرانکفورت، اولین گونه عنکبوت شکارچی را که کاملاً بدون چشم بودکشف کرد. عنکبوت شکارچی چشمی درغاری حدود ۱۰۰ کیلومتری غار Xe Bang Fai در لائوس، آسیای جنوبی پیدا شد. پیترجگر (Peter Jäger) گونه‌های عنکبوتی را 'Sinopoda Scurion named نامگذاری کرد. با گذشت سال‌ها، گونه‌های عنکبوتی بیشتر و بدون چشم در نقاط مختلف غار‌های جهان کشف شده است. عنکبوت گرگ غار Telemidae، Cicurina و Kauaʻi همه نمونه‌هایی از عنکبوت‌های بی چشم هستند.

-برخی از آن‌ها یک جفت چشم بزرگ در قسمت جلویی دارند و سه جفت چشم ثانویه در کنار سر وجود دارد. برخی دیگر چیدمان چشم بسیارخاص دارند.

-گونه‌های عنکبوتی در خانواده Caponiidae تنها ۲ چشم دارند که یک اتفاق غیرمعمول در بین عنکبوت‌ها است.

-جالب‌تر از همه این است که عنکبوت Caponiidae با بالغ شدن توانایی رشد تعداد بیشتری چشم را دارد.

-نمونه‌هایی از عنکبوت‌ها با ۶ چشم شامل Anapidae، Scytodidae، Dysderidae و Sicariidae است، در حالی که عنکبوت‌های موجود در خانواده Miagrammopes و Symphytognathidae تنها ۴ چشم دارند.

بیشتر عنکبوت‌های سازنده تارنمی توانند به خوبی ببینند، در عوض آن‌ها می‌توانند تغییراتی در نور و تاریکی که مربوط به نشانه‌های نوردورگی (روز / شب) آن‌ها برای تولید تار تشخیص دهند.

بعضی از عنکبوت‌های شکار نیز بینایی چندانی ندارند، اما می‌توانند حرکت سریع و تغییرات تاریک را تشخیص دهند.

چند عنکبوت نیز می‌توانند نور قطبی رامانند زنبور‌ها و برخی پرندگان تشخیص دهند و می‌توانند از این توانایی برای پیدا کردن طعمه استفاده کنند. برخی مانند عنکبوت‌های پرش، می‌توانند نور ماوراء بنفش را نیز مشاهده کنند.

منبع: دردانم

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها