جهان به احترام نقش زنان در ریاضیات ازجای برخاست

روزی در بزرگداشت مریم میرزاخانی در همه جهان، به جز در وطن او! / ریاضیدان شهیر ایرانی چطور چهره ای جهانی شد؟

۱۲ ماه مه مصادف با ۲۲ اردیبهشت روز جهانی «زنان در ریاضیات» است. این نامگذاری به افتخار مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان فقید ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد انجام شده است.

روزی در بزرگداشت مریم میرزاخانی در همه جهان، به جز در وطن او! / ریاضیدان شهیر ایرانی چطور چهره ای جهانی شد؟

خانم میرزاخانی متولد ۱۲ مه سال ۱۹۷۷ میلادی و دارای مدرک دکترا از دانشگاه هاروارد ایالات متحده، اولین و تنها زنی است که تا کنون مدال فیلدز را از آن خود کرده است؛ مدالی که هر چهار سال یکبار در جریان کنگرهٔ اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوانی اهدا می‌شود که کار ارزشمند و در خور توجهی در موضوع علم ریاضی انجام داده‌اند.

خانم میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ میلادی برنده جایزه فیلدز شد؛ کمتر از سه سال قبل از اینکه ابتلا به سرطان، به زندگی کوتاه و پرافتخار او پایان دهد.

میرزاخانی پیش از آن نیز دوبار مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را از آن خود کرده بود و در سال ۲۰۰۵ میلادی نیز از سوی ماهنامه آمریکایی «علم برای عموم» (Popular Science) به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال انتخاب شده بود.

او در دانشگاه‌های استنفورد و پرینستون به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات فعالیت کرد و در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز از سوی انجمن ریاضی آمریکا برنده جایزه روث لیتل ساتر شد.

ارج گذاری جهان به تلاش‌های علمی مریم میرزاخانی

طی سال‌های گذشته در سراسر جهان برای ارج گذاری به تلاش‌های علمی این دانشمند بزرگ اقدامات متعددی انجام شده است.

ساخت فیلم از زندگی و فعالیت‌ها و موفقیت‌های او بخشی از این ابتکارات بوده است که تاکنون دست‌کم دو بار در خارج از ایران در این باره اقدام شده است؛ در کشورهای مختلف از جمله در آلمان و فرانسه نیز خیابان‌هایی به نام او نام گذاری شده است.

سال گذشته نیز نهاد زنان سازمان ملل، مریم میرزاخانی را در فهرست ۷ دانشمند تاثیرگذاری قرار داد که «در راه هموار کردن مسیر دانش‌اندوزی برای زنان» الهام بخش بودند.

در سایت نهاد زنان سازمان ملل به نقل از مرحوم میرزاخانی، دربارۀ علاقه او به علم ریاضی نوشته شده است: «هرچه وقتم را بیشتر صرف ریاضی می‌کنم، بیشتر هیجان زده می‌شوم. هیجان کشف و لذت بردن از چیزهای جدید، احساسی شبیه به بودن بر بالای قله و داشتن دیدی واضح از آنجا را به من می‌دهد.»

این نهاد اعلام می‌دارد که «گرچه مریم میرزاخانی در سال ۲۰۱۷ میلادی از میان ما رفت، اما سهم ارزشمند او در توسعه علم ریاضیات بر همگان روشن است و فعالیت‌های او راهی را برای آینده بسیاری از زنان ریاضیدان هموار کرده است.»

ادای احترام بریتانیا

صفحه رسمی سفارت بریتانیا در ایران روز چهارشنبه در پیامی توییتری اعلام کرد: «امروز سالروز تولد یکی دیگر از زنان تاثیرگذار تاریخ، زنده یاد خانم مریم میرزا خانی، برندۀ مدال فیلدز است. روز تولد این دانشمند بزرگ را به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام گذاری کرده‌اند.»

ابتکاراتی در دانشگاههای جهان

علاوه بر سازمان‌هایی همچون یونسکو و بسیاری از انجمن‌های ریاضی در سراسر جهان که به مناسبت این روز، به این دانشمند فقید ایرانی ادای احترام کردند، برخی دانشگاه‌ها نیز برنامه‌های ویژه‌ای را برای این روز ترتیب داده‌اند.

از جمله اینکه، امسال دانشگاه ملی استرالیا در سالروز تولد خانم میرزاخانی، ضمن گرامیداشت یاد او اعلام کرد که «برای برجسته ساختن اهمیت این روز، انستیتوی علوم ریاضی نمایشگاهی را با عنوان "زنان ریاضی استرالیا" برگزار خواهد کرد؛ یک پروژه علمی و هنری که از مسیر عکس‌ها و مصاحبه‌ها، نگاهی اجمالی به دنیای ریاضیات سیزده زن ریاضیدان در سراسر استرالیا و نیوزیلند خواهد داشت.»

دانشگاه ساپینزا در شهر رم پایتخت ایتالیا نیز به مناسبت این روز، ضمن انتشار بیانیه‌ای در ارج گذاری به تلاش‌های علمی خانم میرزاخانی، اعلام کرد که «هدف از این نامگذاری علاوه بر راهنمایی و تشویق دختران علاقمند به علم ریاضیات، کمک به زنانی است علاقمند به تحقیق و پژوهش هستند تا از این مسیر، تنوع را تشویق و بر تعصب‌های جنسیتی غلبه کنند.»

دپارتمان ریاضی این دانشگاه به همین مناسبت فیلمی را با عنوان «زنان ریاضیدان در عصر کرونا» تهیه کرده که امروز پخش خواهد شد. این فیلم به معرفی فعالیت زنانی پرداخته است که ریاضی را به عنوان رشته تحقیقاتی خود انتخاب کرده‌اند و در این راستا به پیشبرد علوم با هدف بهبود زندگی بشر کمک می‌کنند.

منبع: یورو نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • دبهل
    0

    در کشور برای باسوادو نخبه ارزش قائل نیستند.فقط ازکسانی حمایت میکنند که سوادقرضی دارند یا تحصیلات پولی در ضمن صداوسیما فقط بودجه مملکت را هدر میدهد.این رسانه ملی باید به این مهم بپردازد.همش وعظ و مداحی پخش میکند .چاپلوسان خود فروش.

  • کاربر ناشناس
    1

    مریم میرزاخانی نباشی عالم دهرباشی اخرالعمرخاک گل کوزه گران خواهی شد،مهم بنده خوب خدابودن هست

  • مراد
    0

    در عوض تا بخواهی ما روزهای برزگ داشت عمامه بسر ها را داریم و برزگ راههای ما همه بنام اخوندها است .

  • گیج
    0

    روزی در بزرگداشت مریم میرزاخانی در همه جهان، به جز در وطن او! ........................//// جای بسی تاسف ؟؟؟؟!!!!!!!!!!

  • مامون
    0

    حاکمان کشور ما با نخبگان خوب نیستند ..چون بیسواد هستند فقط حکومت بدون مخالف

  • دن کیشوت
    0

    ماشاءالله آنقدر در سپاه پاسداران نابغه علمی و مغز مدیریتی همچون سعید محمد و... مانند نخود، لوبیا ریخته که افراد بیسوادی مثل پروفسور حسابی و پروفسور سمیعی و مریم میرزا خانی و پروفسور رضا، به حساب نمی آیند، اینها خس و خاشاکند و بیسواد، سعید محمد و احمدی‌نژاد را بچسبید، صاحبان ابر پروژه ها، منجیان عالم بشریت، نوابغ جهان علم، عاشقان خدمت و بیزاران از قدرت، محبوب القلوب دیوانگانشان،واقعا به حال مملکت بخندیم یا زار زار گریه کنیم؟

  • محمد
    0

    جا دارد مسئولین ایرانی هم کاری در خور ایشان انجام دهند البته فیلمی بنام اسرار سطح در باره ایشان تهیه شده که بسیار جذاب است

  • سپاس
    0

    دون کیشوت دایانسور علمه دعوتش کنید سیمرغ کاگلی تقدیمش کنید ادعا زیاد

  • دانشجو
    0

    باهزینه رعیت در خدمت اجانب خدایش بیامرزد

  • میم
    0

    ما تو کتاب هامون درباره محمد باه آباه که یه کوزه گر الکی بود دو صفحه توضیح و اغراق داریم , اونوقت درباره یه دانشمند خودمون چیزی بهمون نمیگن , روحت شاد خانم میرزاخانی مهم نیست حکومت به شما بها نمیده , مهم اینه که همیشه در دل مردم سرزمینت ( به جز ساندیسی ها) هستی و خواهی بود

  • پرسشگر
    0

    ایشان دو دهه پیش از یک ترور که باعث کشته شدن سایر نخبگان همسفرش بود جان سالم به در برد ، بعد حالا انتظار دارید قاتلین این اشخاص برایشان روز بزرگداشت ثبت کنند ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها