اعلام خبر زندانی نبودن مشایی در کلاب هاوس /سلحشوری: دروغ پایه شخصیتی اوست/ کرباسچی: احمدی نژاد اپوزیسیون گلخانه ای را تشکیل داده است/ زیباکلام: کاش خاتمی جسارت احمدی نژاد را داشت

پروانه سلحشوری گفت: من بعید می دانم احمدی نژاد تایید صلاحیت شود. اگر انتخابات به سمتی پیش برود که اقبال عمومی بسیار کم شود، ممکن است تایید صلاحیت شود تا تنور انتخابات گرم شود، نه اینکه به او اجازه بدهند رئیس جمهور شود.

اعلام خبر زندانی نبودن مشایی در کلاب هاوس /سلحشوری: دروغ پایه شخصیتی اوست/ کرباسچی: احمدی نژاد اپوزیسیون گلخانه ای را تشکیل داده است/ زیباکلام: کاش خاتمی جسارت احمدی نژاد را داشت

«احمدی‌نژاد؛ تیغ دولبه رد و تایید صلاحیت» این عنوان جدیدترین برنامه انتخاباتی در کلاب هاوس است که ساعتی بعد از کاندیداتوری احمدی نژاد، احتمال تایید یا ردصلاحیت رئیس جمهور سابق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

پروانه سلحشوری نماینده سابق تهران در بخشی از این نشست مجازی گفت: درباره آقای احمدی نژاد باید گفت اهمیتی که شخص او پیدا کرده به نحوی که ساعتها در گروهها درباره پدیده او صحبت می کنند. این نشان می دهد در ادبیات سیاسی کشور ما شخصیت هایی مانند او چقدر می توانند افکار عمومی و شخصیت های سیاسی را تحت تاثیر قرار دهند. احمدی نژاد یک پدیده منحصر به فرد است و ابعاد روانشناختی خاص خود را دارد.

وی گفت: در تحلیل ها می گویند او پایگاه سیاسی ندارد یا دارای بدنه اجتماعی است. به نظر می رسد آقای احمدی نژاد زبان مردم را خوب می فهمد. به خصوص اقشاری که بغض فروخورده دارند و ناتوان و درمانده هستند. همین ناتوانی که در مردم دیده می شود، ایشان با صدای رسایی که قدرت را به چالش می کشد نشان می دهد می تواند صحبت کند. پشتوانه قدرتی هم دارد و اولتیماتوم می دهد که اگر تایید صلاحیت نشوم شرکت نمی کنم. یعنی هواداران من هم همین کار را می کنند. احمدی نژاد از موضع ضعف حرف نمی زند حتی به فرض این که پشتوانه اجتماعی و بدنه سیاسی نداشته باشد ولی نمی آید از موضع فرد نیازمند حرف بزند.

سلحشوری گفت:‌واقعا نمی دانم او اطلاعاتی دارد که بر مبنای آن از این گفتمان استفاده می کند؟ یکی از طرفداران او می گفت ما باید یک چیزهایی را باید رو کنیم. حتی صحبت طرفدارانش هم به گونه ای است که آنها هم قاعده بازی را می خواهند تعریف کنند نه این که برایشان قاعده تعریف شود. تفاوتشان با اصلاح طلبان همین است. اصلاح طلبان با وجود بدنه حامی قوی ولی قدر بدنه اجتماعی خود را نمی دانند. هیچ وقت از زبان مردم با حاکمیت صحبت نشد. از حاکمیت همیشه خواسته شد راهی باز کند. ایشان بدون این که از حاکمیت چیزی بخواهد قاعده بازی تعریف می کند.

نماینده سابق مجلس می گوید: ممکن است در این بحث حاکمیت یا مردم ضرر ببیند ولی در این قاعده بازی، خودش ضرر نمی بیند. برای خود بازی دوسربرد را شروع کرده است. من هم بعید می دانم او تایید صلاحیت شود. اگر انتخابات به سمتی پیش برود که اقبال عمومی بسیار کم شود، ممکن است تایید صلاحیت شود تا تنور انتخابات گرم شود، نه اینکه به او اجازه بدهند رئیس جمهور شود.

سلحشوری گفت: در نهایت شخصیت سیاسی او نیازمند تحلیل بیشتری است. می توان درباره ابعاد روانشناسی و جامعه شناسی سیاسی او پایان نامه هایی نوشت. او همیشه با تقابل و دوگانه سازی رشد کرده است و از طرف دیگر دروغ که یک پایه شخصیتی او است. او به راحتی خود را در طبقات فرودست نشان می دهد ولی خودم در جریان فسادهای مالی وحشتناکی در دوران میراث فرهنگی بقایی بودم. حتی خودش درباره دانشگاهش فساد داشت. جلوه گری بیرونی او با آنچه در گعده خودش نشان می دهد بسیار متفاوت است.

وی گفت: او در بین مردم مردم طرفداران خوبی دارد ولی نمی تواند بین فرهنگیان اقبالی داشته باشد چون به راحتی برای یک کنشگر اجتماعی قابل درک است که تفاوتهای رفتاری او چیست. امروز پسر آقای رحیم مشایی می گفت پدرش یک سال بیشتر آزاد است. چگونه است سالها زندانیان سیاسی ما برای یک روز مرخصی نمی آیند ولی مدت زیادی ایشان آزاد است. ما منکر آزادی او نیستیم ولی می گوییم برای دیگران هم این شرایط به وجود بیاید. با وجود این که ایشان خود را در قالب اپوزیسیون جا می زند.

احمدی نژاد چه اطلاعات ویژه ای دارد که نظام را تهدید می کند؟ /کرباسچی: احمدی نژاد اپوزیسیون گلخانه ای را تشکیل داده است

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در بخشی از این نشست مجازی گفت:‌ویژگی های شخصی احمدی نژاد را از نزدیک نمی شناسم و نمی توانم قضاوت کنم. این که در انتخابات باید چه کرد؟ اگر انتخابات شفاف برگزار شود و ضوابط برای همه یکسان باشد دچار این محذورات نمی شویم. درباره انتخابات سیاست نظام درست است و می پسندم که کسی اگر در جمهوری اسلامی دو دور رئیس جمهور شد و رای گرفت، دیگر گفته شود نمی تواند بیاید. این را شاید قانون یا شورای نگهبان باید بگوید. اگر کاری می خواسته در دو دور کرده است.

وی گفت: این را قبلا درباره مرحوم هاشمی و آقای خاتمی داشتیم. نظر نظام این است که برای دور سوم برای کسی که دو دور رئیس جمهور بوده، نیابد. بعد هم نوبت به دیگران برسد و گردش نخبگانی شود. این باید شفاف برای همه اعلام شود تا دچار محذورات نشوند.

دبیرکل حزب کارگزاران گفت:‌ این که گفته می شود احمدی نژاد رای دارد، یک وقتی آدم احساس می کند و شاید اینطوری نباشد ولی فکر می کنیم انگار مجموعه ای می خواهند اپوزیسیون گلخانه ای درست کنند. به او مجوز می دهند تا حرف هایی بزند و میدان می دهند. کسانی دیگری را درباره کمتر از اینها نمی گذارند. اگر برای همه یکسان باشد معتقد نیستم چنین سبد رایی در جامعه وجود دارد. او مدتی مدیریت کردند و کارهای مثبتی را هم برای عده ای کردند که شاید به صورت ظاهری برای عده ای خوب بوده است. خداوند شهید رجایی را رحمت کند که طرح شهید رجایی را در برخی روستاها برای پیرمردها برد.

کرباسچی گفت:‌واقعیت این است که اگر میدانی و مصونیتی که به او داده می شود، فرضا به همین آقای زیباکلام بدهند و بگویند بروید در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنید. خیلی از حرفهایی که آقای زیباکلام می زند و می ترسد از دهان آقای احمدی نژاد بیرون می آید و کسی کاری با او ندارد. به نظر می رسد این اپوزیسیون گلخانه ای است که می شود درست کرد که دیگران رنگ ببازند و خیلی اپوزیسیون یاغی در جامعه رنگی نداشته باشد.

کرباسچی گفت:‌این که گفته می شود احمدی نژاد اطلاعات ویژه ای دارد، من معتقدم نظام ما از این مراحل عبور کرده است. دیگر چی هست؟ فراتر از قتلهای زنجیره ای و سایر مسایل چه داریم؟ نظام از آنها عبور کرده است. در مردم روحیه ای وجود دارد که از آدمهایی که خود را قلدر نشان می دهند و سینه سپر می کنند خوششان می آید. این در قالب چپ یا راست، اصولگرا یا اصلاح طلب باشد مردم دوست دارند.

وی گفت: اگر در انتخابات برای کسانی که محدودیت ایجاد کرده اند، مانند اقای خاتمی یا کسانی که در حصر هستند، فضای حضور و آزادی بدهیم، دیگر فکر نمی کنم از آقای احمدی نژاد استقبال شود یا او جلوه کند. معتقدم به همه آزادی دهیم و نظام قوی تر ازآن است که با این تجمعات مشکلی پیش بیاید دیگر این چنین آقای احمدی نژاد جلوه ای ندارد.

دبیرکل حزب سازندگی گفت:‌مسئله روشن است و پیچیده نیست. آقای احمدی نژاد در بی پروا حرف زدن و دروغ و راست حرف زدن و رطب و یابس و خلاف واقع گفتن، جاذبه عمومی دارد. عده ای را جذب می کند.

زیباکلام: احمدی نژاد قطعا از رئیسی بیشتر رأی می آورد / کاش خاتمی جسارت احمدی نژاد را داشت / قطعا شورای نگهبان او را ردصلاحیت می کند

صادق زیباکلام در بخش دیگری از صحبت هایش در کلاب هاوس گفت:‌یکی از عمده ترین مباحث و پرسشهایی که در معرض آن قرار گرفتم، این بود که این ۱۵ تا ۲۰ میلیون رای آقای احمدی نژاد را بر چه اساسی آوردید؟ نظرسنجی کردید؟ نه هیچ نظرسنجی ای صورت نگرفته و من هم هیچ مستندی ندارم. هیچ طوری نمی توانم ثابت کنم اگر آقای احمدی نژاد فردا انتخاب شود ۲۰ میلیون رای دارد. ولی چرا اینطور استنباط کردم؟ به هر حال پایگاه اجتماعی آقای احمدی نژاد کجاست؟

وی گفت: من گفتم اقشار حاشیه نشین و کمتر تحصیل کرده پایگاه او هستند. ولی این واقعیت است که این بخش از جامعه طرفدار او هستند. رای او بخشی از اینجا می آید و بخش دیگری هم رای سنتی اصولگرایان است. آیا ۲۴ میلیون رایی که به آقای روحانی داده شد و ما آن را بدنه اجتماعی اصلاح طلبان می دانیم چه تعداد از آن آرا به سبد احمدی نژاد می ریزد؟

این چهره سیاسی گفت:‌سئوال دیگر این است که چه میزان از ۱۷ میلیون رایی که آقای رئیسی آورد به سبد آقای احمدی نژاد می رود؟ درست است ما مستندات محکم نداریم ولی احتمال آن که از ۲۴ میلیون، بخش قابل توجهی سرریز به سبد آقای احمدی نژاد شود خیلی کم است. اساسا آن ۲۴ میلیون بنا ندارند در انتخابات شرکت کنند. این که چه میزان از آن ۱۷ میلیون رای آقای رئیسی به سبد آقای احمدی نژاد می رود؟ همه ما موافقیم که نمی دانیم چه میزان ولی قابل توجه است که بخش زیادی از این ۱۷ میلیون رای اصولگرایان به سبد آقای احمدی نژاد می ریزد. به خصوص اینکه او چهره و شخصیت پوپولیست دارد.

زیباکلام گفت:‌اگر احمدی نژاد بیاید بخش قابل توجهی از ۱۷ میلیون رای آقای رئیسی به سبد آقای احمدی نژاد خواهد ریخت. حداقل یکی از دلایل رد صلاحیت او، حفظ و حراست از رای ۱۷ میلیونی است که خارج از حوزه نامزد اصلی اصولگرایان نرود. آقای رئیسی بیاید و ما می دانیم رسما نامزد اصولگرایان و وارث این ۱۷ میلیون رای می شود. ولی نکته مهم اخلاق سیاسی می ماند. ما درباره تایید صلاحیت احمدی نژاد یا رد آن خیلی صحبت کردیم.

وی تاکید کرد:‌ آقای احمدی نژاد یک پول سیاه برای ردصلاحیت دیگران ارزشی قائل نیست. می گوید من اگر صلاحیتم تایید نشود در انتخابات شرکت نمی کنم. یعنی من اگر تایید صلاحیت شوم این انتخابات مشروعیت ندارد. این انتخابات چرا با آمدن شما یا نیامدن شما مشروعیت پیدا می کند یا نمی کند؟ صادق زیباکلام مانند احمدی نژاد نیست. به رد صلاحیت او و حقوق سیاسی و مدنی او معترضم. وقتی آقای مشایی به ۶ سال زندان محکوم شد نامه سرگشاده به رئیس قوه قضاییه نوشتم و پرسیدم به چه دلیل، گناه و جرم او را محکوم کردید؟ نگویید چرا به فلان زندانی سیاسی مرخصی ندادند ولی به رحیم مشایی دادند. حبس کردن انسانها به واسطه اندیشه سیاسی غلط است چه میرحسین موسوی، چه نرگس محمدی و چه نسرین ستوده باشد. باید از رد صلاحیت که ابتدایی ترین اصول دموکراسی است باید برای همه دفاع کنیم. برای تاجزاده یا سید محمد خاتمی یا احمدی نژاد باید دفاع کنیم.

این چهره اصلاح طلب گفت:‌همیشه از سال ۸۸ بحث بوده که که آقای احمدی نژاد اطلاعاتی یا اسرار مگویی دارد که افشاگری کند؟ برخی می گویند برخی اسناد را به خارج از کشور منتقل کرده و می گوید اگر بلایی سر من آمد شما این را منتشر کنید. علت طرح این صحبتها آن است که در شلوغی سال ۸۸ ایشان وزیر اطلاعات وقت حجت الاسلام محسنی اژه ای را برکنار کرد. وقتی وزارتخانه وزیر نداشت او سرپرست شد. می تواند ۳ ماه با سرپرست وزارتخانه اداره شود. در آن مدت که دقیق نمی دانیم همه کاره وزارت اطلاعات جناب آقای احمدی نژاد بود.

زیباکلام گفت: ایشان یک سری نیروهای عوامل مهم وزارت اطلاعات را بازنشسته کرد و کنار گذاشت و خودش همه کاره وزارت اطلاعات شد. در آن شلوغی و اعتراضات خیابانی، به علاوه این که او بت و بلاتشبیه در خرداد، تیر و مرداد ۸۸ خدا شده بود، اسنادی را از وزارت اطلاعات جابجا کرده است. چنین بحثی است. اما این که که چقدر این بحث واقعی و در چه حدودی است، کسی نمی داند او چه دارد. ولی شواهدی داریم. یکی از شواهدی که داریم، این است که وقتی در زیرزمین خانه مان می گویم حسین طائب، خبردار می ایستم و رنگم می پرد. اینقدر می ترسم از او. وقتی برخوردی که آقای احمدی نژاد با حسین طائب می کند، من حیران می مانم. او می گوید طائب تعادل ندارد. من از او به شدت می ترسم و حساب می برم. اسم او را نمی برم. امیدوارم به حرمت شب عید فطر اسم او را بردم خیلی مشکل نباشد. شاید احمدی نژاد چیزی دارد که در مصلحت نیست با او قرص و محکم برخورد شود.

وی گفت:‌سئوال اینجاست مگر او چه کرده که ضرورت یافته با او برخورد محکم وقرص کرد؟ بگویید چه گفته که اگر وای به حالش نکردند به خاطر اسنادی است که دارد؟

زیباکلام تاکید کرد:‌نکته ای که مطرح شد این است که بی ثباتی سیاسی است و آقای احمدی نژاد حساب باز می کند اگر حرکتی شد و نهضتی به وجود آمد من بتوانم به عنوان رهبر آن نهضت باشم. تعدادی این مسئله را مطرح کردند. گفتند او که می داند تایید صلاحیت نمی شود در عین حال دارد مانور می دهد که آینده را داشته باشد.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • لیلا
    0

    چه توپولوی هست این خانم

  • علی
    0

    خوشحالم ازاینکه وقتی اسم دکتر احمدی نژاد میاد تن وبدنتان می لرزد که با آمدنش همه شما رسوا ومحاکمه می شوید زنده باد احمدی نژاد

  • و
    0

    رفتارهای احمدی نژاد در شأن سید نیست بیاید از نردها ها بالا برودوشعورش نرسد که در این شرایط کرونایی نباید آدم جمع کرد با همراهشان بزنند توی گوش کسی که خواهان رعایت قانون باشد واقعا می خواهید آقای خاتمی خودش را تا این حد پایین بیاورد این رفتارها در سان همان احمدی نژادی نه سید با شخصیت ما من اصلا دوست نداریم سید دست به همچین کارهای بزند

    نظرات شما -
    • مهری
      0

      قلندر فقط سکوت کن و به مضرات مردم توجه کن

    • ابراهیم حامدی
      0

      ملت خود جوش میایند کسی آنها را دعوت نمیکند .اگر لازم به دعوت شد آن موقع جمعیت واقعی تر را خواهی دید.او عاشق ملت و ملت عاشق احمدی نژادند و از نرده بالا رفتن او ارادتش به ملت را نشان میدهد .او دنبال کلاس بازیهای الکی نیست

    • .
      0

      من قلندر نیستم مگر دارم دروغ می گویم تمام اینکارها را انجام داده در ضمن بلند جدیدا طرفدار احمدی نژاد شده

  • ابراهیم حامدی
    0

    احمدی نژاد دارای عزت وغیرت ونماد خدمت با ملت است و این محبوبیتنزد مردم امثال تو و تمام مسئولین را سکته میدهد .درود خدا بر احمدی و مشایی و بقایی

    نظرات شما -
    • .
      0

      محبوب بیسواد

  • دن کیشوت
    0

    حداد عادل نگفته به جای کلاب هاوس چه بگوییم و بابتش یک میلیارد تومان بگیره؟

  • فرهنگی
    0

    دوباره پرستوها افتادندبه خودنمایی ودلربایی!

  • لاله
    0

    يه پرونده خانوم سلحشوري داشت چي شد ؟

  • کاربر ناشناس
    0

    محمود احمدی نژاد هرچه باشد مانند اصلاح طلبان فاسد نیست افتضاح ترین گروه همین اصلاح طلبان هستند گند زدن به کشور

  • کاربر ناشناس
    0

    خانم سلحشوری اصلاح طلبها برای رسیدن به پست ومقام حاضرند دست به کاری بزنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها