پنجشنبه عید فطر اعلام شد اما آیا تعطیلات عید فطر تا هفته بعد ادامه خواهد داشت؟

شنبه بعد از عید فطر تعطیل هست یا نه؟ / اختلاف نظرها بر سر یک تعطیلی عیدانه!

سخنگوی شورای نگهبان در سال ۹۰ به بند جالبی از تعطیلی دو روزه عید فطر اشاره کرده بود. بندی که حالا یک دهه پس از قانون مجلس، بحث برانگیز شده است.

شنبه بعد از عید فطر تعطیل هست یا نه؟ / اختلاف نظرها بر سر یک تعطیلی عیدانه!

در کشور‌های اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود. از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، عید فطر دو روز (روز عید و فردای عید) تعطیل است.

اما این قانون ابهاماتی داشت از جمله اینکه شورای نگهبان در سال ۹۰ در حالی افزایش تعطیلات عید فطر را تایید کرد که "عباسعلی کدخدایی" سخنگوی شورای نگهبان به بند جالبی در قانون اشاره می‌کند که بر اساس آن اگر عید فطر پنج شنبه بود باید روز شنبه بعد از عید فطر تعطیل شود.
در متن مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان که هنوز در سایت خبرگزاری مجلس شورای اسلامی موجود است چنین آمده: به تصریح قانون مصوب مجلس، در صورت تقارن روز دوم شوال با تعطیلات رسمی یا هفتگی، روز بعد از تعطیلات، تعطیل خواهد بود.
در ادامه متن مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان در مجلس در سال ۹۰ را مشاهده می‌کنید:
شنبه بعد از عید فطر تعطیل است یا نه!؟
بر اساس تقویم رسمی، عید فطر امسال (۱۴۰۰) روز پنج شنبه اول شوال می‌باشد و دومین روز تعطیلی در روز جمعه قرار گرفته که جزو تعطیلات هفتگی می‌باشد، با استناد به گفته سخنگوی شورای نگهبان در سال ۹۰، با توجه به اینکه دوم شوال امسال، روز جمعه است پس باید روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ تعطیل رسمی اعلام شود. اما ابهامات آنجایی بیشتر می‌شود که چنین تقارنی در سال ۹۲ به وجود آمده بود، اما این موضوع به کلی از جانب عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تکذیب شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای در سال ۹۲ گفت: فقط اول و دوم شوال به مناسبت عید فطر تعطیل است. محمد دهقان افزود: طبق مصوبه دو سال پیش مجلس شورای اسلامی، تعطیلات یک روزه عید فطر به دو روز اول و دوم شوال افزایش پیدا کرد.

وی برخی اخبار درباره تعطیلی شنبه بعد از عید فطر در صورت عید اعلام شدن پنجشنبه را رد و اضافه کرد: این که اگر روز دوم شوال تعطیلی رسمی باشد روز بعد از آن هم تعطیل خواهد بود، پیشنهاد دولت بود که در مجلس رای نیاورد، بنابراین اگر پنجشنبه هم عید اعلام شود، شنبه تعطیل نخواهد بود.

منبع: تابناک جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • یه ایرانی
    0

    گندهایی که احمدی نژاد زده تو یه دهه معلوم نمیشه حالاحالاها مونده تا ببینید چه بروز ایران آورده!

    نظرات شما -
    • امین
      0

      با کمی مطالعه متوجه خواهید شد ایران کمترین تعطیلی در دنیا دارد

    • ناشناس.
      0

      نمیدانم ازکدام جناحی وقومی ولی خیلی خیلی بی انصافی .حرامت باشدیارانه ای که میگیری ومیخوری لااقل یکی ازاقوام دوردورت تومسکن مهراحمدی نژادی که خداازعمرت بگیره وبهش اضافه کنه زندگی میکنه بی انصاف.بقیه چه کردن؟

  • کاربر
    0

    تو مملکت ما اگه هرروزم تعطیل باشه بازم کمه برای یه عده توی این وضع اقتصادی چه خبره هرروز تعطیلی

  • حسین
    0

    خسارت تصمیمات خلق الساعه و هیجانی احمدی نژاد، از خسارت حمله مغول هم بیشتر بود!

  • .
    0

    قطعا شنبه تعطیله کسی سرکار نره

  • کامران ترتر
    0

    هیپ هیپ تر تر (تراختور) .بسه دیگه پارمون کردید انقد تعطیل تهطیل این کارمندای دولت مفتخوری میکننا .اقتصاد دولتی همینه .

    نظرات شما -
    • irani
      0

      همون ترتر بهت میاد. کارمند دولت مفت خوری نمیکنه ، اون زمانی شما پای قلیون و چایی هستی یا تا لنگ ظهر خوابی ما کارمندان دولت داریم کارهایی که مربوط به شما و سایر مردم هست رو انجام میدیم . تو مفهوم مفت خوری رو یا نمیدونی یا کلا تعطیلی . توهین به هر قشری جرمه خیلی هم چرند بگی از طریق سایت فردا نیوز بخاطر این حرفت پیگیری قضایی میکنیم تا مفهوم مفت خوری را بهت یاد بدن

  • زخمی
    0

    ایران عشق تعطیلی همراه با مغزهای تعطیل

  • متفاوت
    0

    چون میگذرد هرجورباشد مهم نیست. خداکند ملتی را یک روز هم که شده ازمخ تعطیل نکنند.

  • حمید
    0

    خوشه

  • رمضانعلی
    0

    متن قانون درست نبوده و نیست چون نماینده های بی سواد زیاد داریم، متن درست اینگونه است اول و دوم شوال تعطیل عمومی است و دیگر شبهه ایی پیش نمی اید

  • مورچه
    0

    عیدفطررابه همه تبریک عرض میکنم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها