افتتاح ۵۲ خانه هلال احمر در خراسان رضوی/ ادامه غربالگری‌ها در مرز دوغارون و فرودگاه هاشمی‌نژاد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به اینکه روز گذشته ۵۲ خانه هلال در سطح استان به بهره‌ برداری رسید، گفت: تعداد خانه‌های هلال در خراسان رضوی تا پایان سال به ۵۰۰ مورد می‌رسد.

افتتاح ۵۲ خانه هلال احمر در خراسان رضوی/ ادامه غربالگری‌ها در مرز دوغارون و فرودگاه هاشمی‌نژاد

سید مجتبی احمدی در نشستی خبری که به مناسبت هفته هلال احمر برگزار شد، در خصوص اقدامات هلال احمر در بحث مراقبت‌های کرونا بیان کرد: در حال حاضر طبق مصوبه ستاد ملی کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شبکه بهداشت و درمان تایباد بحث غربالگری در مبادی مرزی استان در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد و مرز دوغارون با توجه به حساسیت‌های موجود درحال انجام است. از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۲۰ اردیبهشت امسال، ۴۸هزار و ۵۷۲ نفر مورد غربالگری و تب‌سنجی قرار گرفتند. ۸۳۰ مورد تست پی‌سی‌آر و ۵۲۹ مورد تست فوری کرونا انجام شده است. افراد مشکوک ۱۴۱۸ نفر بودند.

وی بیان کرد: یک همکاری دیگر، بحث ناظران سلامت بود که با همکاری واحدهای بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پنج دانشگاه دیگر، طرح ناظران سلامت پیگیری شد. این طرح توصیه‌های بهداشتی و نظارت بر نحوه عملکرد بهداشتی در اصناف استان بود. ۲۴هزار و ۵۸۳ نفر واحدهای نظارتی توسط سازمان جوانان از یکم آذر تا ۲۹ اسفند سال ۹۹ با مشارکت ۶۹۳۵ نفر از اعضای این سازمان انجام شد. ۶۴ هزار و ۳۶۵ مکان تجاری و صنفی مورد بازدید قرار گرفت. بهره‌بران این موضوع هم ۲۱۶هزار و ۳۱۵ نفر بودند که از این خدمات استفاده کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی عنوان کرد: طرح ملی آمران سلامت با حضور جوانان جمعیت از پنجم تا پانزدهم آبان ماه ۹۹ در سطح استان با همکاری ۶ دانشگاه علوم پزشکی موجود در استان انجام شد. تذکرهای رسانه‌ای، توسعه فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی، توزیع بروشورها، توزیع ماسک و همچنین اجرای پویش من ماسک میزنم در سراسر استان برای ۳۴۹ هزار و ۶۱۰ نفر بهره‌ور برگزار کردیم. در مجموع در این طرح ده روزه، ۱۱۶ هزار و ۵۱۰ عدد ماسک توزیع شد.

احمدی ادامه داد: در بحث قرارگاه مواسات و همدلی که با نظارت و فرماندهی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه شهرستان مشهد انجام شد، ۱۰ هزار و ۸۳۵ بسته معیشتی در سراسر استان با اعتبارات درونی جمعیت به ارزش ۳میلیارد و ۷۹۲ میلیون تومن توزیع شد. همچنین ۱۳۱ هزار بسته بهداشتی و یک میلیون و ۶۶۳ هزار ماسک توزیع شده است.

۱۲۷ کپسول اکسیژن برای بیماران کرونایی به دانشگاه اهدا شد.

۲۲ دستگاه اکسیژن‌ساز، ۴۰ عدد پالس‌اکسیمتر نیز توزیع شده است. همچنین توزیع ژل‌ها و کمک‌هزینه درمان هم برای ۱۲۴۵ نفر از بیماران کرونایی که توسط مددکاران بیمارستان‌ها مددکاری می‌شدند به سیستم هلال احمر ارجاع شدند و توزیع‌ها انجام شده است. ارزش کل این قدم‌ها که بخشی از آن دولتی و بخش دیگر آن کمک‌های مردمی بود، ۱۹ میلیارد و ۷۰۱ میلیون تومان بود.

وی اضافه کرد: همچنین در حین این فعالیت‌های کرونا برای کمک به طرح نذر آب ۳، تیم‌های عملیاتی و کاروان سلامت جمعیت هلال احمر و بهداشتی‌های ما به شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی ارسال شدند.

با حمایت خیرینی که در استان وجود داشتند، کمک‌های نقدی و غیرنقدی و توسعه شبکه‌های بهداشتی و توزیع آب در شهرستان هدف به ارزش ۲میلیارد و ۳۹۰ هزار تومن کمک‌های نقدی و غیرنقدی بین ۲۵هزار و ۵۸۷ نفر توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی افزود: روز گذشته در مراسم ویدئو کنفرانسی با حضور معاونت رئیس جمهور و رئیس جمعیت هلال احمر کشور برگزار شد، ۵۲ خانه هلال به بهره‌برداری رسید که این تعداد به خانه‌های قبلی ما اضافه شد و تعداد آنها به ۲۷۰ خانه هلال رسید و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۵۰۰ خانه می‌رسد. خانه‌های هلال محل‌هایی است برای توسعه تاب‌آوری جوامع محلی و استفاده‌ از ظرفیت‌های مردمی برای کاهش آسیب‌های ناشی از مخاطرات.


احمدی گفت: در سال ۹۹ در بحث حوادث، ۱۰۵۲ مورد حادثه توسط حوزه معاونت هلال احمر استان مورد پاسخگویی قرار گرفته است که بیشترین سهم را حوادث جاده‌ای داشتند و بعد آن حوادث سیل و آب‌گرفتگی و حوادث کوهستان بودند.

این خدمات در حوزه امداد و ۲۶ پایگاه ثابت و دو پایگاه موقت و یک پایگاه امداد هوایی با حضور ۱۵۶۳ نفر امدادگر انجام شد. در پایگاه‌ها ۸۲۸ نفر اسکان داشتیم و ۶۴۰ نفر در سال ۹۹ انتقال مصدوم توسط جمعیت هلال احمر انجام شده است.

وی اظهار کرد: با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که شریک ما در بحث آموزش و آگاهی از خطرات مین در شهرستان تایباد و مرز دوغارون هستند، بیش از ۳۰۰ هزار بسته بهداشتی به مسافرینی که از مرز خارج می‌شدند توسط جمعیت هلال احمر و کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل داده شده است.

همچنین در مرز دوغارون برای بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آموزش و آگاهی از خطرات مین ارائه شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: در بحث آموزش‌ها هم، آموزش‌های همگانی و عمومی و تخصصی ارائه داده شده است که طی سال گذشته، ۲۸۲ دوره کمک‌های اولیه و ۲۱۵ دوره مهارت‌های پایه امدادی و ۶۵ دوره عمومی امداد و نجات در خراسان رضوی برگزار شد و ۲۹۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی بازآموزی شدند.

وی تصریح کرد: در بحث ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی و گفتار درمانی در سال ۹۹، مجموعا به ۳۵۶۵ نفر از توان‌خواهان توان‌بخشی ارائه خدمات شده است. ۱۱۲هزار و ۵۰۰ نسخه داروهای خاص و ویژه نیز توسط داروخانه جمعیت هلال احمر استان ارائه شده است.

احمدی در خصوص خدمات برای مناطق محروم در حاشیه شهر مشهد گفت: در بحث حاشیه شهر مشهد، پروژه سه‌گانه درحال انجام است. در اطراف گلشهر از سال ۹۲ این پروژه بین کمیته بین المللی صلیب سرخ، جمعیت حمایت از بهبود یافتگان و جمعیت هلال احمر در حال انجام است که امسال وارد سال هفتم آن می‌شویم که در حوزه‌های مختلف شامل آموزش همگانی، آموزش عمومی، مهارت‌های کسب‌وکار، خدمات فیزیوتراپی، اندام‌های مصنوعی و حمایت‌های معیشتی فعالیت می‌کند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها