بازار سرمایه مثبت می ماند؟

معاملات بورس از مدت‌ها قبل تحت‌تاثیر هیجانات ایجاد شده در بازار بر مدار نزولی قرار گرفت و هیچ یک از تصمیمات اتخاذ شده هم نتوانست مانع از ریزش بیشر شاخص بورس در بازار شود.

بازار سرمایه مثبت می ماند؟

اگرچه اتخاذ تصمیمات جدید شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر تغییر دامنه نوسان به مثبت ۶ و منفی دو توانست برای مدتی محدود تا حدودی از نگرانی سهامداران را در این بازار برای ضرر و زیان‌های احتمالی کاهش دهد اما تاثیر چنین تصمیمی در بازار همانند دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود وضعیت بازار، موقتی بود و بعد از چند روز دوباره شاهد بازگشت معاملات بورس به مدار نزولی بودیم.

به دنبال چنین تصمیماتی، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه‌ای که روز یکشنبه (۱۹ اردیبهشت ماه) برگزار شد اقدام به تغییر دوباره دامنه نوسان کرد، براساس آن دامنه نوسان به جای +۶ و ۴- به مثبت و منفی ۵ تغییر یافت و در ادامه چنین تصمیمی اعلام کرد که در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.

همچنین در این جلسه مقرر شد از روز شنبه (۲۵ اردیبهشت ماه) حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای همه نمادهای معاملاتی سهام بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۵ میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۲.۵ میلیارد ریال تغییر یابد.

اتخاذ چنین تصمیماتی در جلسه دو روز گذشته توانست معاملات بورس را از روز گذشته (دوشنبه) به مدار صعودی بازگرداند و امروز هم شاخص بورس با شتابی بیشتر از روز گذشته به رشد خود ادامه داد که این موضوع امیدواری‌هایی بیش از گذشته را بین سهامداران برای سرمایه‌گذاری در این بازار ایجاد کرد.

روند صعودی معاملات بورس ناشی از علت خاصی نیست

«امیر سیدی» به بازگشت روند صعودی به معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تنها علتی که می‌توان به طور مشخص برای روند صعودی شاخص بورس اعلام کرد، تغییر برخی از قوانین حاکم در بازار مانند حجم مبنا و دامنه نوسان است که قرار است از هفته آینده در بازار به مرحله اجرا برسند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند، اعمال چنین تغییراتی در بازار باعث تعیین تکلیف بسیاری از صفوف فروش در بازار هفته آینده می شود؛ بنابراین با توجه به پیش‌بینی‌ و تحلیل های صورت گرفته سهام‌داران از روز گذشته اقدام به خرید سهام شرکت‌های ارزنده در بازار کردند.

سیدی با بیان اینکه بازار از پتانسیل لازم برای رشد برخوردار است، افزود: بازار تا زمان برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت‌هایی که از موقعیت خوبی برخوردار بودند با روند معقولی همراه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: تغییرات ایجاد شده در قیمت‌های جهانی، تاثیر زیادی را بر فلزات اساسی مانند مس و فولاد داشت و این امر باعث شد تا فضای رشد در نمادهایی فراهم شود که تقاضا در آنها زیاد بوده است.

بازار سرمایه مثل می ماند ؟

تاثیر تغییر دامنه نوسان بورس بر روند معاملات بازار

وی به تغییرات اعمال شده در دامنه نوسان بورس از مثبت ۶ و منفی دو به مثبت و منفی پنج و تاثیر آن بر روند معاملات بازار اشاره کرد و گفت: برخی از فعالان بازار معتقدند که تغییر دوباره دامنه نوسان بورس به منفی پنج در وضعیت فعلی بازار و اجرای آن از هفته آینده کمی زود است و می‌تواند سبب افزایش ضرر و زیان سهامداران شود اما باید گفت این تصمیم در موقعیت مناسبی اتخاذ شده است و سبب تعیین تکلیف و جمع آوری صفوف فروش می‌شود زیرا قیمت‌ها همیشه تا مرحله‌ای مشخص اصلاح می‌شوند و روند نزولی آنها نمی‌تواند تا نهایت ادامه‌دار باشد.

سیدی تاکید کرد: روند معاملات بورس با جمع‌آوری صف‌های فروش متعادل خواهد شد و آن قسمت از بازار که از جذابیت سرمایه‌گذاری برخوردار است با رشد همراه می‌شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تغییر دامنه نوسان به مثبت و منفی پنج اقدامی مثبت بود که می تواند به طور حتم بازار را به تعادل برساند.

بورس در یک قدمی روند صعودی

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند صعودی شاخص بورس می تواند در بازار ادامه دار باشد یا خیر، اظهار داشت: فضای انتخابات تا پایان هفته جاری مشخص می‌شود، بنابراین جمع بندی‌های صورت گرفته نسبت به وقایع سیاسی در زمینه احتمال ایجاد گشایش‌هایی در برجام و نیز پیش‌بینی‌های انجام شده برای نتیجه انتخابات ممکن است منجر به تداوم رویکرد مثبت بازار شود.

سیدی تاکید کرد: بازار به دلیل اصلاحی که برای مدتی طولانی تجربه کرد و نیز به دلیل رسیدن نرخ سهام به پایین‌ترین سطح قیمتی با کوچکترین اخباری صعودی می‌شود زیرا اخبار منفی مدت‌ها قبل تاثیر خود را در بازار گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه میزان بازدهی بازار سهام را با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری مقایسه کرد و افزود: به طور حتم بازار سهام با بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها همراه است اما سرمایه‌گذاران نباید به هیچ عنوان افق کوتاه‌مدت را برای ورود سرمایه‌های خود در بورس مد نظر قرار دهند.

ورود سرمایه‌های مردم به بورس از طریق سهام بنیادی

وی با اشاره به اینکه روند صعودی بازار در برخی از سهام می‌تواند ادامه‌دار باشد، گفت: در وضعیت فعلی بازار، سهام وابسته به قیمت‌های جهانی با ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری همراه خواهند بود.

سیدی با تاکید بر اینکه سهامداران نباید در انتظار سودی باشند که سال گذشته در بازار سهام کسب کردند، اظهار داشت: رشد سال گذشته بازار سهام هر ۱۰ سال یکبار در بازار رخ می دهد و بهتر است سهامداران در سهام بزرگ با میزان سوددهی بالا سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه های خود را از طریق این سهام وارد بازار کنند.

منبع: خبرآنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها