۶ حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره پریود

هر خانم در طول زندگی‌اش حدود ۴۵۰ دوره‌ی پریود را تجربه می‌کند، اما جالب است بدانید که خیلی از خانم‌ها از واقعیت‌های ضروری درباره‌ی این دوران آگاه نیستند.

۶ حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره پریود

هر خانم در طول زندگی‌اش حدود ۴۵۰ دوره‌ی پریود را تجربه می‌کند، اما جالب است بدانید که خیلی از خانم‌ها از واقعیت‌های ضروری درباره‌ی این دوران آگاه نیستند. مثلا تغییرات دمای هوا می‌تواند بر سختی و آسانی پریود تأثیر بگذارد یا تغییر بوی بدن در طول این دوره می‌تواند به ما درباره‌ی مشکلات سلامتی‌مان هشدار دهد. آگاهی از حقایق پریود و افزایش اطلاعات درباره‌ی بهداشت و سلامتی جسمی و روحی در دوران پریود به ما کمک می‌کند این دوران را با آرامش بیشتری بگذرانیم.

۶ حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره پریود

در این مطلب می‌خواهیم درباره‌ی ۶ مورد از عجیب‌ترین حقایق پریود و ۳ علت اصلی ایجاد بوی بد و نامطبوع در این دوران صحبت کنیم. با آگاهی از این موارد می‌توانیم بدون نگرانی از خون‌ریزی به ظاهر زیادمان در دوران پریود زندگی کنیم و با دیدن اولین نشانه‌های مشکوک به پزشک مراجعه کنیم.

۶ حقیقت عجیب درباره‌ی پریود

شاید فکر کنید که همه چیز را درباره‌ی پریود می‌دانید، اما حقایقی درباره‌ی پریود وجود دارند که دانستن آن‌ها برای شما ضروری است.

۶ حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره پریود

۱. پریود در هوای سرد سخت‌تر می‌شود

هوای سرد می‌تواند بر قاعدگی تأثیر بگذارد و آن را طولانی‌تر و سنگین‌تر از حد معمول بکند. در فصل پاییز و زمستان میزان جریان خود در زمان پریود، میزان درد و طول دوره‌ی پریود طولانی‌تر از فصل بهار و تابستان است. کم‌نور و کوتاه بودن روز‌ها هم بر روحیه‌ی شما تأثیر منفی می‌گذارد و ترکیب آن با اثرات هورمون‌ها می‌تواند روز‌های پریود سخت‌تری را رقم بزند. متخصصین احتمال می‌دهند این موضوع به دلیل کمبود دریافت نور آفتاب باشد و مصرف ویتامین D را توصیه می‌کنند. ویتامین D علاوه بر جبران این کمبود می‌تواند ترشح دوپامین را بیشتر کرده و به افزایش شادی و روحیه‌ی ما کمک کند.

۲. در دوران پریود احتمال حاملگی وجود دارد

این واقعیت مهم است که عموم مردم از آن بی اطلاع هستند. البته احتمال بارداری در زمان پریود خیلی کم است، اما وجود دارد.

در قرون وسطی مردم تصور می‌کردند اگر نوزادی با موی قرمز به دنیا می‌آید به این دلیل است که مادر او در دوران پریود باردار شده است.

اسپرم می‌تواند پنج یا شش روز در بدن زنده بماند پس اگر دوره‌ی قاعدگی شما کوتاه است بهتر است تا پایان دوره‌ی پریود رابطه‌ی جنسی برقرار نکنید. تخمک‌گذاری دقیقا بعد از دوران پریود انجام می‌شود و این موضوع احتمالا بارداری را افزایش می‌دهد.

۳. متوسط سن شروع پریود در طول قرن‌های گذشته تغییر کرده است

در دهه‌ی ۱۸۰۰ سن بلوغ دختران و شروع قاعدگی ۱۷ سال بوده است، اما امروزه از ۱۲ سال شروع می‌شود؛ این یعنی در ۲۰۰ سال گذشته سن شروع قاعدگی ۵ سال کاهش پیدا کرده است!

۶ حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره پریود

دانشمندان فکر می‌کنند بهبود تغذیه دلیل این کاهش بوده است. در حال حاضر ما بهتر از نیاکانمان تغذیه می‌کنیم و محدودیتی در دسترسی به غذا نداریم. به همین دلیل سلول‌های چربی بیشتری داریم که تولید استروژن را در بدن افزایش می‌دهند. هرچه میزان سلول چربی و استروژن در بدن بیشتر باشد، سن شروع پریود در یک دختر پایین‌تر می‌آید. یکی دیگر از عوامل کاهش سن شروع پریود میزان استرس در افراد است. سطح استرس بالا می‌تواند شروع پریود را تحریک کرده و سن آغاز چرخه را کاهش دهد.

۴. حدود ۱۰ سال از عمرمان را پریود هستیم!

این باورنکردنی‌ترین بخش از حقایق پریود است. هر خانم از زمان اولین چرخه‌ی پریود تا زمان یائسگی حدودا ۴۵۰ دوره‌ی پریود را تجربه می‌کند. یعنی حدود ۳۵۰۰ روز یا ۱۰ سال از عمرش را پریود است. همچنین به طور میانگین یک زن در طول زندگی‌اش از ۱۱۰۰۰ تامپون یا پد بهداشتی استفاده می‌کند. البته بدن افراد با هم متفاوت است و عوامل زیادی مثل تعداد روز‌های هر دوره‌ی پریود، بارداری، شیردهی و فرهنگ می‌تواند در این آمار تغییر ایجاد کند.

اما یک چیز در این میان قطعی است، زندگی همه‌ی ما تحت تأثیر پریود قرار می‌گیرد. به همین دلیل بسیار مهم است که اطلاعات کافی درباره‌ی بهداشت و سلامت این دوران داشته باشیم و به دیگران هم در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم.

۵. از دست دادن خون در پریود کمتر از چیزی است که فکر می‌کنید

ممکن است در طول دوره‌ی پریود خود روز‌هایی با خون‌ریزی سنگین داشته باشید و فکر کنیم از دست دادن این میزان خون طبیعی نیست. بله ممکن است زیاد به نظر برسد، اما باید بدانید که بدن شما از ابتدا تا انتهای هر دوره‌ی پریود چیزی در حدود ۳ قاشق غذاخوری خون از دست می‌دهد. یک زن متوسط می‌تواند در هر دوره از یک قاشق غذاخوری تا یک فنجان کوچک خون از دست بدهد و هیچ مشکلی هم برایش پیش نیاید.

اگر فکر می‌کنید میزان خونی که در دوره‌ی پریود از دست می‌دهید زیاد است می‌توانید موضوع را با یک متخصص مطرح کنید تا در این زمینه راهنمایی‌تان کند. از دست دادن بیش‌ازحد خون می‌تواند احتمال کم‌خونی را افزایش دهد و علائمی مانند سرگیجه، خستگی و گردش ضعیف خون را در بدنتان ایجاد کند.

۶. پریود بر صدا و بوی بدن شما تاثیر بگذارد

به گفته‌ی محققان حوزه‌ی صدا و آواز، ترشح هورمون‌های تولید مثل می‌تواند بر تار‌های صوتی تأثیر گذاشته و صدای آواز خانم‌ها را در طول دوره‌ی قاعدگی تغییر دهد. به همین دلیل است که ممکن است خانم‌ها متوجه تغییر صدایشان در دوره‌ی پریود شده باشند.

این هورمون‌ها می‌توانند بر بوی طبیعی بدن هم تأثیر بگذارند و آن را در دوران پریود تغییر دهند. این تغییر به دوران غارنشینی نیاکان ما بازمی‌گردد. تغییر بوی بدن به مردان کمک می‌کرد که متوجه زمان تخمک‌گذاری بشوند و در این دوران به جفت‌گیری بپردازند. شاید به نظرتان عجیب باشد، اما همین تغییر بو، باعث افزایش تولید مثل و بقای انسان‌ها شده است.

۳ دلیل ایجاد بوی بد پریود

۶ حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره پریود

درست است که تغییرات هورمون‌ها و ترشح هورمون‌های تولید مثل باعث تغییر بوی بدن می‌شوند، اما استشمام بوی نامطبوع یا عجیب در دوران پریود به ما درباره‌ی سلامتی‌مان اخطار می‌دهد. استشمام بوی خون در دوران پریود یک موضوع عادی است، اما گاهی ممکن است در میزان بو یا نوع آن تغییر ایجاد شود. بوی بد پریود دلایل مختلفی دارد و در واقع درباره‌ی سلامتی‌تان به شما هشدار می‌دهد. اگر توقع دارید که در زمان پریود اصلا بوی خون به مشامتان نرسد و عطر گل بدهید باید بگوییم که در اشتباه هستید. این یک مسأله‌ی معمولی است و نباید بابت آن ناراحت باشید، اما اگر بو تغییر کرد و احساس کردید در دوران پریود بوی بدی استشمام می‌کنید باید کمی نگران شوید.

شاید بگویید «خون که بو ندارد! اگر بو داشت وقتی انگشتمان را می‌بریدیم باید بوی خون را احساس می‌کردیم.» باید بدانید که خون در زمان پریود، مدتی قبل از اینکه از بدن خارج شود در واژن می‌ماند و در تماس با هوا و باکتری‌ها بوی خاصی به خود می‌گیرد. این همان بوی عادی خون است که در زمان پریود به مشام می‌رسد و جای نگرانی ندارد.

دکتر مانیشا رنجان، متخصص زنان و زایمان، می‌گوید خون پریود حاوی عصاره‌ی تخمک، خون و بافت‌های داخلی رحم نابارور شده است و همین موارد برای ایجاد بوی بد کافی است. اگر خون پریود کمی بوی بد داشته باشد خوب است، اما اگر بوی آن نامطبوع و غیر قابل تحمل باشد، نشان دهنده‌ی بیماری‌های زمینه‌ای است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در ادامه با ۳ دلیل اصلی ایجاد بوی نامطبوع در زمان پریود آشنا می‌شویم.

۱. احتمال ابتلا به واژینوز باکتریایی وجود دارد

دکتر رنجان می‌گوید: «اگر خون قاعدگی بوی ماهی می‌دهد ممکن است دچار واژینوز باکتریایی شده باشید. این یک نوع عفونت است که با مصرف آنتی‌بیوتیک مناسب درمان می‌شود. باکتری‌هایی که با خون مخلوط می‌شوند با آهن موجود در آن واکنش نشان داده و بوی بد ماهی را ایجاد می‌کنند.

۲. احتمال آلودگی در واژن وجود دارد

تمیز نگه‌داشتن واژن، چه در زمان پریود و چه در روز‌های دیگر، موضوعی مهم و الزامی است. اگر خون قاعدگی شما بویی شبیه به پیاز دارد نشانه‌ی عدم رعایت بهداشت واژن بوده و می‌گوید که نیاز به اقدامات بهداشتی سریع دارید. دکتر رنجان توصیه می‌کند «برای تمیز نگه داشتن واژن همیشه محل را به خوبی بشویید، مرتب دوش بگیرید و برای تمیز کردن و خشک کردن، از سمت جلو به عقب این کار را انجام دهید.»

۶ حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره پریود

۳. احتمال تغییر تعادل PH خون وجود دارد

احساس کمی بوی شیرین از خون دوران قاعدگی، به شکلی که شما را اذیت نکند، طبیعی است. این به دلیل برهم خوردن تعادل PH در واژن و اسیدی شدن آن است. دکتر رنجان می‌گوید «تعادل PH واژن معمولا بین ۳.۸ تا ۴.۵ است.»

همچنین استشمام بوی خون شبیه به گوشت فاسد در دوران پریود به شما یادآوری می‌کند که باید پد بهداشتی خود را عوض کنید. دکتر رنجان توصیه می‌کند برای جلوگیری از ایجاد بوی خون، از تامپون یا پد‌های بهداشتی معطر استفاده نکنید، چون ممکن است در شما واکنش آلرژیک ایجاد کرده و باعث پیش آمدن مشکلات دیگری شود. در عوض در روز‌هایی که خون‌ریزی شدیدتر است چند بار تامپون یا پد بهداشتی را تعویض کنید.

سخن آخر

بدن ما برای نشان دادن مشکل در هر ارگان از پیغام‌ها و نشانه‌های مختلفی استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها ایجاد بو است. اگر در دوران پریود بوی نامطبوع و بد استشمام می‌کنید حتما نشانه‌ی وجود مشکلی در ناحیه‌ی واژن است. همچنین حقایق پریود و حقایقی عجیب درباره‌ی این دوران وجود دارد که دانستن آن‌ها به ما کمک می‌کند بهداشت و سلامت ذهن و جسم‌مان را در این دوران بیشتر تامین کنیم. به خاطر داشته باشید که در صورت استشمام بوی عجیب و یا وجود خون‌ریزی غیرعادی در زمان پریود باید حتما به پزشک مراجعه کرده و خدمات بهداشتی یا درمانی دریافت کنید.

منبع: دیجی کالا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهری
    0

    مرسی از اطلاعات مهمی که دادید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها