کتابخانه موزه مردم شناسی خانه کرد سنندج راه‌اندازی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: کتابخانه تخصصی این اداره کل در محل موزه مردم شناسی خانه کُرد سنندج راه‌اندازی شد.

کتابخانه موزه مردم شناسی خانه کرد سنندج راه‌اندازی شد

یعقوب گویلیان در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: کتاب‌ها و اسناد موجود در کتابخانه موزه مردم شناسی خانه کُرد یکی از مهمترین اسناد تحقیقی، پژوهشی و مطالعاتی استان است که پس از وقفه نزدیک به ۲ سال با تلاش و پیگیری کارکنان و کارشناسان این اداره کل طی مدت یک ماه این کتابخانه مجددا ساماندهی و راه اندازی شد.

وی کتاب‌های موجود در کتابخانه را در حوزه‌های معماری، تاریخ، باستان شناسی، مرمت، مردم شناسی و زبان و ادبیات کردی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این مکان فرهنگی دارای بخش‌هایی از جمله سالن مطالعات، بخش اداری، بخش نگهداری کتاب‌ها و مخزن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان خدمات کتابخانه را برای علاقه مندان و پژوهشگران رایگان دانست و گفت: به منظور نگهداری و همچنین حفاظت از اسناد موجود، کتاب‌ها و اسناد فقط در محل قابل مطالعه است.

وی راه اندازی کتابخانه دیجیتال را از دیگر اهداف این اداره کل برشمرد و اضافه کرد: از دیگر کارهای حائز اهمیت راه اندازی مخزن ویژه برای نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارکی بود که در سالیان گذشته در حوزه‌های مرمتی، مطالعاتی و باستان شناسی جمع آوری شده است تا برای آیندگان به صورت ویژه حفاظت شود.

عمارت آصف یا همان خانه کُرد در ضلع شمالی خیابان امام(ره) سنندج، در بافت قدیمی محله "سرتپوله" و مجاورت بناهایی همچون دژ سنه (قلعه سنندج، مسجد جامع، عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام و مشیر دیوان) قرار گرفته است.

براساس نقل قول‌های مختلف، احداث بنای اصلی این عمارت که به تالار تشریفات معروف است، مربوط به دوران صفویه بوده که در دوره های بعدی به ویژه قاجار و پهلوی به تدریج بخش‌هایی به آن افزوده شده است.

فضاها و غرفه‌های نمایشی حال حاضر موزه سنندج شامل نگارخانه و حیاط ورودی، حمام، مکتب خانه، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش مشاهیر، مطبخ، کتابخانه، زیورآلات و غرفه‌هایی شامل مشاغل و فنون، پوشاک، صنایع دستی و زندگی روستایی و شهری است.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی بوده که ۸۷۸ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها