رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران اشریح کرد

احتمال تولید انبوه واکسن کووپارس از پاییز/ اثربخشی واکسن در مقابل جهش‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تشریح فرایند کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس، درعین حال درباره شرایط کنترل و درمان بیماران در مراکز درمانی تحت نظارت این دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد.

احتمال تولید انبوه واکسن کووپارس از پاییز/ اثربخشی واکسن در مقابل جهش‌ها

دکتر جلیل کوهپایه زاده درباره آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس موسسه رازی، گفت: نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس به سازمان غذا و دارو ارسال شده است و منتظر پاسخ این عزیزان هستیم با توجه به اطلاعات ارسال شده احتمالا تا آخر هفته بعد به ما پاسخ می‌دهند که بتوانیم از اوایل خرداد ماه فاز دوم کارآزمایی بالینی را با دو گروه ۲۵۰ نفره آغاز کنیم و این فاز نیز حدودا هم یک ماه زمان خواهد برد. تاکید خود سازمان غذا و دارو هم رسیدگی سریع به پرونده است.

وی با بیان اینکه فاز اول مداخله انسانی واکسن کووپارس از ۱۰ اسفندماه بر روی ۱۳۳ داوطلب آغاز شد و تا اواخر فروردین ماه به انجام رسید، اظهار کرد: واکسن کووپارس در دو دُز تزریقی در روز یک و ۲۱ و یک دُز استنشاقی در روز ۵۱ در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم از اواسط تابستان فاز سوم کارآزمایی بالینی را آغاز کنیم و با تحلیل نتایج و پیشرفت کار، اوایل پاییز بتوانیم واکسن را به تولید انبوه برسانیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره قابلیت‌های تغییر ساختار واکسن با توجه به جهش‌های جدید ویروس کرونا، ادامه داد: با توجه به اینکه این واکسن علیه پروتئین S یا پروتئین سطحی ویروس ساخته شده است و محل چسبندگی ویروس را هدف قرار می‌دهد و جهش‌ها کمتر به این بخش تاثیرگذار هستند، ‌ پیش‌بینی می‌شود این واکسن در مقابل جهش‌ها که در سطح پوسته نیستند همچنان اثربخش باشد.

وی درباره فرایند تزریق واکسن یا واکسن‌نما به داوطلبان، ‌ تصریح کرد: افراد با دُزهای مختلفی از واکسن برخوردارند و اینگونه نیست که اصلا واکسنی دریافت نکنند. در یکی از گروه‌های کوچک در فاز اول واکسن نما تزریق شده است اما در این فاز دیگر واکسن نما به آن صورت وجود ندارد. اگر مشخص شود ایمنی کسانی که واکسن در دُز پایین یا واکسن نما دریافت کردند پایین است، قطعا نیاز به تزریق واکسن خواهند داشت و طرح موظف است به آنها واکسن تزریق کند.

وی درباره عواض این واکسن در فاز اول انسانی، گفت: عارضه در حد مختصر و قابل پیش بینی بوده است و همه واکسنها این علائم را دارند. در مجموع هیچ اتفاق عمده‌ای که مانع ادامه مسیر باشد، در فاز اول مشاهده نشد.

همچنان تعداد بستری‌های کرونا زیاد است

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره وضعیت مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه نیز گفت: مشکلی وجود ندارد؛ اندکی مراجعات در بخش سرپایی مراکز جامع خدمات سلامت و بیمارستانی کمتر شده است؛ اما کماکان تعداد بیماران بستری بالا است؛ بویژه تخت‌های بستری همچنان اشغال است. شرایطمان نسبت به هفته گذشته خیلی بهتر از هفته ماقبل است که این موضوع به دلیل رعایت مردم و تمهیداتی است که برای کاهش شلوغی شهر اندیشیده شد.

وی ادامه داد: از نظر دارو مقداری در حوزه داروی تزریقی (رمدسیویر) با مشکلاتی روبرو بودیم که با حمایت سازمان غذا و دارو روند به شرایط عادی خود بازگشت و امیدواریم در روزهای آتی دارو و تجهیزات مورد نظر را تامین کنیم. از نظر اکسیژن مشکل خاصی وجود ندارد و مراکز در این مدت تامین شدند و مشکلات موردی هم با حمایت معاون درمان وزارت بهداشت با همکاری شرکت‌های مختلف تولید کننده اکسیژن موضوع را مدیریت کردیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره روند تزریق واکسن کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ایران، ‌ اظهار کرد: ما پنج شبکه بهداشتی در شهرستان‌های ملارد، شهرقدس، رباط کریم، ‌ بهارستان و شهریار داریم و دو مرکز بهداشت غرب و شمال غرب هم در تهران داریم که ۷ منطقه شهرداری را پوشش می‌دهند و تقریبا در تمام این هفت مجموعه در حال تزریق واکسن با تمام توان هستیم و تاکنون به طور میانگین ۸۰ درصد بالای ۸۰ ساله‌هایی که در سامانه‌های ما ثبت شده بودند واکسینه شدند. با فعال شدن سامانه salamat.gov.ir توقع داریم تعداد بیشتری به جامعه هدف ما اضافه شود.

کوهپایه زاده ادامه داد: در روزهای اول با شلوغی مراکز مواجه بودیم اما بعدا با افزایش هماهنگی‌ها و راه اندازی مراکز بزرگ واکسیناسیون و استفاده از سوله‌های بزرگ ورزشی و احتمالا راه‌اندازی مراکز سرباز مانند مجموعه آزادی و مراکز شماره گذاری، درصدد رفع مشکل برآمدیم و امیدوارم بتوانیم فرایند تزریق واکسن به صورت ماشینی را هم انجام دهیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها