برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه با حضور 3 نامزد نهایی شد

دادگاه عالی قانون اساسی سوریه بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور با حضور سه نامزد از پیش اعلام شده، تاکید کرد.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه با حضور 3 نامزد نهایی شد

رئیس دادگاه عالی قانون اساسی سوریه امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری لیست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری این کشور پس از بررسی شکایت نامزدهای رد صلاحیت شده را اعلام کرد که بر این اساس، «عبدالله سلوم عبدالله»، «بشار حافظ اسد» و «محمود احمد مرعی» سه نامزد این انتخابات هستند.

«محمد جهاد اللحام» افزود: مرجع عمومی دادگاه عالی قانون اساسی سوریه با بررسی ۶ طرح اعتراض نامزدهای رد صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل جلسه داد و این شکایات را به دلیل عدم ارائه سند و دلیل جدیدی که بتواند ادعای آن‌ها را اثبات کند، رد کرد.

به گفته اللحام، دادگاه عالی قانون اساسی سوریه از ۱۶ تا ۲۴ ماه می میلادی (26 اردیبهشت تا سوم خرداد) را برای آغاز فعالیت تبلیغاتی ستادهای انتخاباتی نامزدها تعیین کرده و از سه شنبه ۲۵ ماه می‌ (چهارم خرداد) ستادهای انتخاباتی حق فعالیت تبلیغاتی ندارند.

وی افزود: این دادگاه مطابق با قانون اساسی و قوانین مستند و اسناد رسمی دریافت شده از دستگاههای رسمی ذیربط به درخواست‌های نامزدهای انتخاباتی رسیدگی می‌کند و به شایعات و ادعاهای بی‌اساس یا طرح شکایت‌های بدون سند از نامزدها، توجه نمی‌کند.

پیشتر، رئیس دادگاه عالی قانون اساسی سوریه روز دوشنبه هفته گذشته ( ۱۳ اردیبهشت) در یک نشست خبری از پذیرش درخواست نامزدی تنها سه نفر برای انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور خبر داده بود.

«محمد جهاد اللحام» گفته بود که این دادگاه تنها سه درخواست برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی سوریه را پذیرفته در حالی که درخواست های دیگر را به دلیل عدم تحقق شرایط قانونی و حقوقی رد کرده است.

وی با اعلام اینکه دادگاه عالی قانون اساسی سوریه تنها درخواست های نامزدی عبدالله سلوم عبدالله، بشار حافظ اسد و محمود احمد مرعی را پذیرفته است، تاکید کرد که سایر نامزدها می توانند از صبح فردا (سه شنبه ۱۴ اردیبهشت) و به مدت سه روز، نسبت به عدم پذیرش درخواست نامزدی آنها برای انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کنند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه ۲۶ مه (۵ خرداد ماه) سال جاری برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه باید در تاریخی بین ۶۰ تا ۹۰ روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری هفت ساله اسد برگزار شود. (دوره ریاست جمهوری اسد در ۱۷ ژوئیه /۲۶ تیر ماه پایان می‌یابد)

دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال ۱۳۹۳ برگزار شد که در آن بشار اسد توانست پیروز شود.

به موجب قانون اساسی جدید سوریه که در سال ۲۰۱۲ در یک همه پرسی تصویب شد، امکان تشکیل یک نظام چند حزبی در این کشور، وجود دارد.

پارلمان سوریه با یک قانون انتخاباتی موافقت کرد که براساس آن، نامزدها باید ۱۰ سال گذشته را در سوریه زندگی کرده و نباید از تابعیت کشور دیگری برخوردار باشند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها