محققان آلمانی می‌گویند:

احساس جوانی باعث کاهش استرس و مشکلات سلامت در سالمندان می‌شود

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد احساس جوانی می‌تواند به افراد میانسال و مسن در مقابله با اثرات مخرب استرس کمک کند.

احساس جوانی باعث کاهش استرس و مشکلات سلامت در سالمندان می‌شود

به نقل از ساینس دیلی، به گفته محققان، افراد مسنی که احساس جوانی می‌کنند حس سلامتی و آرامش بیشتر، عملکرد شناختی بهتر، التهاب کمتر، ریسک کمتر بستری شدن در بیمارستان و حتی عمر طولانی‌تری نسبت به همسالان خود که احساس پیری می‌کنند، دارند.

در این مطالعه محققان دانشگاه هیدلبرگ آلمان، داده‌های ۵۰۳۹ شرکت کننده ۴۰ سال به بالا را تجزیه و تحلیل کردند. این نظرسنجی شامل سوالاتی در مورد میزان استرس در زندگی مردم و سلامت عملکردی آنها در فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن، لباس پوشیدن و استحمام بود. همچنین سن ذهنی افراد با جواب به این سوال که «فکر می‌کنند چند سال شأن است» مشخص شد.

محققان دریافتند به طور میانگین، شرکت کنندگانی که استرس بیشتری در زندگی خود گزارش کرده بودند، در طول سه سال با کاهش شدیدتر در سلامت کاری شأن مواجه شدند و این ارتباط بین استرس و کاهش سلامت کارکردی برای شرکت کنندگان پیرتر از نظر تقویمی قوی‌تر بود.

با این حال، به نظر می‌رسد سن ذهنی یک عامل محافظ را ایجاد می‌کند. در میان افرادی که احساس می‌کردند سن شأن کمتر از سن تقویمی است، ارتباط بین استرس و کاهش سلامت عملکردی ضعیف‌تر بود. این اثر محافظتی در بین مسن‌ترین شرکت کنندگان قوی‌تر بود.

«مارکوس وت اشتاین»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «یافته های ما نقش استرس را به عنوان یک عامل پرخطر برای کاهش عملکرد، به ویژه در میان افراد مسن، و همچنین نقش حمایت کننده احساس جوانی داشتن را در مقابله با استرس نشان می‌دهد.»

به گفته محققان، انجام اقداماتی در راستای کمک به ایجاد احساس جوانی در افراد مسن می‌تواند از آسیب‌های ناشی از استرس کاسته و سلامت افراد مسن را بهبود بخشد. با این حال محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

منبع: مهر

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها