۵ ایستگاه خودکار هواشناسی در سیستان و بلوچستان تأسیس می‌شود

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پنج ایستگاه خودکار هواشناسی جدید در سیستان و بلوچستان تأسیس می‌شود.

۵ ایستگاه خودکار هواشناسی در سیستان و بلوچستان تأسیس می‌شود

منصور بیجار در دیدار مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بخشی از اعتبار مورد نیاز ایستگاه‌های جدید هواشناسی به صورت استانی تأمین شود و از سوی دیگر انتظار می‌رود مابقی اعتبار به وسیله هواشناسی تأمین شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در چند سال گذشته حدود پنج تا شش شهرستان جدید به تقسیمات کشوری استان الحاق شد که باید سعی کرد در توزیع خدمات به ویژه خدمات هواشناسی در این شهرستان ها اقدام فوری کرد. همچنان که تأسیس چهار شهرستان جدید در استان در برنامه است.

وی ادامه داد: تعداد ایستگاه‌های پایش گرد و غبار استان پاسخگوی نیاز استان نیست چرا که سیستان و بلوچستان جزو پرگرد و غبارترین استان‌های کشور است و دو ایستگاه فعلی برای پایش غلظت ذرات معلق در هوای استان ناکافی است. در شهرستان‌های دشتیاری، دلگان، ایرانشهر، بمپور، اطراف جازموریان و بسیاری از نقاط دیگر استان پدیده گرد و غبار جزو پرتکرارترین پدیده‌های این مناطق بادخیز است که ایستگاه پایش گرد و غبار نداریم.

بیجار خاطرنشان کرد: توسعه شبکه پایش گرد و غبار نیز باید در اولویت‌های اداره‌کل هواشناسی استان باشد به طوری که این شبکه از شمال تا جنوب استان را پوشش دهد.

پنج ایستگاه خودکار هواشناسی جدید در سیستان و بلوچستان تأسیس می شود

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به کمبود اعتبارات و تخصیص کم آنها، اظهار داشت: موافقتنامه تأسیس پنج ایستگاه خودکار جدید هواشناسی که عمده آنها برای مراکز شهرستان های تازه تأسیس است دو سال پیش دریافت شده اما هیچ اعتباری برای آنها تخصیص نیافته است.

محسن حیدری ادامه داد: علاوه بر این ایستگاه‌ها، هواشناسی استان آماده است در صورت تأمین اعتبار بر اساس طرح جامع توسعه شبکه پایش استان در شهرستان‌های تازه تأسیس جدید نیز ایستگاه هواشناسی راه‌اندازی کند.

وی به وضعیت جوی استان در سال 1399 پرداخت و افزود: در سال 1399 میزان بارش‌های استان 35.9 درصد کاهش یافته که عمده بارش‌های در نیمه اول سال دریافت شده است. در نیمه دوم سال گذشته تنها پنج میلیمتر باران در استان بارید که کمترین بارش این بازه زمانی در 50 سال اخیر به شمار می‌رود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: کاهش بارندگی سبب ادامه خشکسالی در نقاط مختلف استان شده است به طوریکه بر اساس شاخص 10 ساله خشکسالی هواشناسی SPEI 95.2 از مساحت سیستان و بلوچستان درگیر درجات مختلفی از خشکسالی است که بیش از 60 درصد این مساحت دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

حیدری خاطرنشان کرد: اگرچه خشکسالی بر تمام نقاط استان غالب است اما 100 درصد مساحت پنج شهرستان زابل، قصرقند، فنوج، نیکشهر و دلگان درگیر درجات مختلف خشکسالی است.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به میزان تبخیر آب های سطحی استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته میزان تبخیر در برخی شهرهای استان نظیر زابل و زهک به بیش از 4000 میلیمتر رسید.

حیدری با بیان اینکه کاهش بارندگی و افزایش تبخیر دو چالش بزرگ اقلیمی استان است که تأمین آب را با دشواری همراه می‌کند، افزود: شرایط کم بارش و تبخیر بالای منابع آب، سیستان و بلوچستان را به استانی خشک و کم آب تبدیل کرده است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها