یک متخصص:

افراد پس از تزریق واکسن هم پروتکل‌ها را رعایت کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون به ۲۰ هزار و ۶۲۰ نفر در این استان واکسن تزریق شده است. 

افراد پس از تزریق واکسن هم پروتکل‌ها را رعایت کنند

عبدالمحمد خواجه‌ئیان با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون در بوشهر اظهار کرد: از این جمعیت ۵ هزار و ۱۵ هر دو دوز را دریافت کرده‌اند و مابقی دوز اول را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: کارکنان بهداشت و درمان، نظام پزشکی، بیماران مزمن، جانبازان و سالمندان ساکن در سرای سالمندان، خانواده شهدا، پاکبان‌ها، کارکنان آرامستان‌ها و بهزیستی در فاز نخست سند ملی ایمن‌سازی واکسن دریافت کردند.

معاون علوم پزشکی بوشهر از واکسیناسیون حدود ۵۵ درصد از جمعیت افراد بالای ۸۰ سال خبر داد و اظهار کرد: جمعیت افراد بالای ۸۰ سال در استان بوشهر ۱۰ هزار و ۹۹۳ نفر برآورد می‌شود که تاکنون ۵ هزار و ۹۶۵ نفر نیز از افراد بالای ۸۰ سال در قالب فاز دوم اجرای این طرح زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

خواجه ئیان با بیان اینکه به زودی واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال را در استان بوشهر شروع می‌کنیم گفت: برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون خودرویی برای رفاه حال هم استانی‌های عزیزمان، سالمندان و کسانی که بیماری دارند در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است.

وی با بیان اینکه در اولین گام در استان بوشهر این کار را از شهرستان بوشهر شروع خواهیم کرد افزود: ادامه برنامه واکسیناسیون با توجه به برنامه‌ریزی واکسیناسیون که در سطح ملی انجام می‌شود دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز هم‌زمان با سراسر کشور بدون وقفه به پیش خواهد برد.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم پوشش مناسب‌تری را در انجام واکسیناسیون به دست آوریم و این کار را تسریع کنیم همکاران ما در دو شیفت و روزهای تعطیل برنامه واکسیناسیون را در حال انجام هستند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه متأسفانه هنوز چشم‌اندازی برای کنترل بیماری کووید ۱۹ در جهان مشخص نیست گفت: واکسیناسیون به عنوان پایه اصلی در بحث پیشگیری از بیماری کرونا مورد توجه است و وقتی برنامه پوشش واکسیناسیون بالای ۷۰ درصد برود، می‌تواند در قطع زنجیره انتقال کمک کند.

وی با بیان اینکه واکسن کاری که انجام می‌دهد از ابتلا به بیماری شدید کووید ۱۹ جلوگیری می‌کند ولی آن را به صفر نمی‌رساند افزود: هیچ‌کدام از واکسن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند برای کنترل بیماری کرونا کفایت بکند بنابراین افراد حتی با دریافت هر دو دوز واکسن نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را به صورت دقیق رعایت کنند.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان در زمینه واکسیناسیون بیماران مزمن بیان کرد: تاکنون یک هزار و ۶۵۰ نفر از بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور، هموفیلی، سرطان، ام اس و افراد گیرنده عضو پیوندی واکسن دریافت کرده‌اند و انتظار می‌رود طبق برنامه اعلام‌شده سایر بیماران نیز زیر پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ۱۴ ماه گذشته جان‌های ارزشمندی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست رفته است و هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا وجود ندارد پس مطمئن‌ترین راه پیشگیری از طریق افزایش پوشش واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تاکنون عوارض حادی در بین افراد واکسینه شده در این استان مشاهده نشده و بیشتر شکایت‌ها در زمینه عوارض خفیف و معمول از جمله تب و درد محل تزریق و سردرد و نظایر آن است که توصیه می‌شود مردم از این امکان استقبال کنند تا به سرعت بتوانیم با ایمن‌سازی همگانی؛ جامعه از این بیماری نجات یابد.

وی تاکید کرد: باید تاب آوری جامعه و به ویژه قشرهای مختلف را در نظر داشت چون ادامه این محدودیت‌ها می‌تواند مشکلات گسترده‌ای برای گروه‌های مختلف به دنبال داشته باشد.

خواجه‌ئیان تصریح کرد: سوش‌های جدید حاصل گردش مکرر ویروس است و برای جلوگیری از جهش‌های ژنتیکی مکرر باید زنجیره انتقال بیماری قطع شود، در این شرایط منافع ایمن‌سازی جامعه از عوارض جزئی آنکه در حد یک سردرد، تب و کوفتگی بد، بسیار بیشتر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: از تلاش شبانه‌روزی و بدون وقفه کارکنان حوزه بهداشت و درمان در ارائه خدمات ایمن‌سازی و رهگیری بیماران و نظارت بر پروتکل‌ها و از مردم استان به خاطر مراجعه منظم و مطابق برنامه اعلام‌شده قدردانی می کنیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها