نماز عید فطر در کرمانشاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به امامت آیت‌الله علما اقامه می‌شود

مردم استان کرمانشاه آماده استقبال از عید فطر، عید شکرانه نعمت‌های الهی هستند و نماز عید فطر در کرمانشاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به امامت آیت‌الله علما اقامه می‌شود.

نماز عید فطر در کرمانشاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به امامت آیت‌الله علما اقامه می‌شود

عید فطر از جمله مهمترین اعیاد مسلمانان جهان است که نشان‌ دهنده اتحاد و همبستگی مسلمانان و شکرگزاری بندگان از یک ماه عبادت و بندگی است و روایات حاکی از آن است که روزه‌دار پاداش روزه‌داری خود را در روز عید فطر دریافت می‌کند.

از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطر تکبیر و برگرفته از آیه‌ای از قرآن است و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود و پرداخت زکات فطره در این روز براساس حد تعیین شده بر مسلمانان واجب است.

مردم استان کرمانشاه نیز همپای مردم سایر استان‌ها برای برگزاری عید فطر در مساجد، تکایا و امامزاده‌ها آماده می‌شوند.

نماز عید فطر در زمان حضور امام علیه السلام واجب است و باید با جماعت خوانده شود و در زمان ما که امام علیه السلام غایب است، مستحب بوده و می‌شود آن را با جماعت یا فرادی خواند.

وقت نماز عید فطر و قربان از اول آفتاب روز عید تا ظهر است. در روز عید فطر مستحب است مسلمانان بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند و زکات فطره را هم بدهند و بعد نماز عید را بخوانند.

نماز عید فطر دو رکعت است که نمازگزار در هر رکعت باید بعد از خواندن حمد و سوره، سه تکبیر بگوید. بهتر آن است که در رکعت اول پنج تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از تکبیر پنجم تکبیر دیگری بگوید به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند. بعد از تکبیر چهارم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

در قنوت نماز عید فطر و قربان هر دعا و ذکری بخوانند کافی است ولی بهتر است، نمازگزار این دعا را بخواند:

«اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ».

در زمان غایب بودن امام علیه السلام، اگر نماز عید فطر به جماعت خوانده شود، احتیاط لازم آن است که بعد از آن دو خطبه بخواند. و بهتر است که در خطبه عید فطر احکام زکات فطره گفته شود.

اقامه نماز عید فطر به امامت آیت‌الله علما

عباس سروری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: بنابر تصویب ستاد استانی مقابله با شیوع کرونا، نماز عید سعید فطر با رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و تمام دستورالعمل‌های بهداشتی، در سراسر استان برگزار می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه بیان کرد: در صورت تأیید ستاد استهلال نماز عید فطر روز پنجشنبه ساعت 8 صبح در نقاط مختلف استان برپا می‌شود و دستگاه‌های مختلف برای خدمت‌سانی به مردم از آمادگی کامل برخوردار هستند.

وی عنوان کرد: نماز عید فطر در شهر کرمانشاه مقابل مسجد جامع کرمانشاه رأس ساعت هشت صبح به امامت آیت‌الله علما نماینده ولی فقیه در استان اقامه می‌شود.

سروری با اشاره به اینکه استفاده از فضای باز مساجد برای برگزاری نماز عید فطر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، دستکش و اقامه نماز در حداقل زمان ممکن را در مناسبت‌های ملی و مذهبی ضروری خواند و بیان کرد: باید نمازگزاران در هنگام اقامه نماز از چادر، مهر و وسایل شخصی استفاده کنند.

وی افزود: ناوگان اتوبوسرانی کرمانشاه و سازمان تاکسیرانی کرمانشاه از ساعت 6 صبح آماده سرویس‌دهی و انتقال نمازگزاران از شهرک‌ها و مناطق مختلف شهر کرمانشاه به محل اقامه نماز است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها