تناسب معکوس کسب و کار و سفر به قشم همچنان پابرجا است

با شیوع کرونا چینی و پس از آن نوع جهش یافته این ویروس مهلک، تصمیم‌گیری برای فعالان اقتصادی را بسیار سخت کرده به گونه‌ای که یا سفرها و کسب و کارها با هم ممنوع هستند، یا کسب و کارها آزاد و سفرها ممنوع است.

تناسب معکوس کسب و کار و سفر به قشم همچنان پابرجا است

کرونای چینی اسفندماه سال 1398 در کشورمان شیوع پیدا کرد و نخستین ضربه اقتصادی‌ آن متوجه فعالان اقتصادی در جای جای ایران از جمله کسبه جزیره قشم که چشم امید به روزهای پایانی سال و نوروز داشتند وارد کرد و از آن روز تاکنون که حدود 15 ماه از شیوع این ویروس مهلک می‌گذرد متاسفانه تناسب معکوس بین کسب و کار و سفر به قشم همچنان پابرجاست.

با شیوع کرونا و پس از آن نوع جهش یافته این ویروس مهلک، تصمیم‌گیری برای فعالان اقتصادی را بسیار سخت کرده است به گونه‌ای که یا سفرها و کسب و کارها با هم ممنوع هستند، یا کسب و کارها آزاد و سفرها ممنوع و یا سفرها آزاد و کسب و کارها ممنوع است.

سفر به قشم ممنوع شد

البته این جمله در مدت 15 ماه گذشته به دفعات از سوی مسئولان شنیده شده است و آخرین مورد آن را امروز 19 اردیبهشت 1400 فرماندار شهرستان قشم با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا برای تعطیلات مربوط به عید فطر اعلام کرد.

علیرضا نصری با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در قشم و ممنوعیت سفر در تعطیلات عید سعید فطر، سفر به این جزیره ممنوع است.

وی افزود: این ممنوعیت بر اساس تصمیم ستاد کرونای استان اجرا شده است و تا بهبود شرایط شیوع بیماری کرونا و تغییر رنگ این ویروس در شهرستان قشم، ادامه خواهد داشت.

رئیس ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان قشم همچنین خبر خوشی برای فعالان اقتصادی داشت و اعلام کرد علی‌رغم رنگ قرمز کرونایی، تمام گروه‌های صنفی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و براساس تصمیم ستاد کرونای استان هرمزگان مجاز به فعالیت هستند و ممنوعیت سفر به قشم تاثیری بر روند فعالیت کاری آنان ندارد.

وی یادآور شد: این تصمیم ستاد کرونای استان هرمزگان با هدف کمک به اصناف گرفته‌شده است و امیدواریم با تغییر رنگ کرونایی در سر تا سر ایران شاهد روند عادی سفرها به قشم و فعالیت کسبه این جزیره باشیم.

به گفته فرماندار قشم بازرسان ستاد کرونای این شهرستان با کنترل اصناف تلاش می‌کنند با جلوگیری از بی‌دقتی احتمالی شماری از کسبه، تصمیم فعالیت کسب و کارها دچار تغییر نشود و شایسته است که همه فعالان اقتصادی جزیره هم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به تصمیم ستاد کرونای استان احترام بگذارند.

پرهیز از مشارکت در آیین‌های ویژه عید فطر

وی همچنین از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی درخواست کرد با طرح‌های تبلیغی تاثیرگذار، مردم را به خانه‌نشینی در تعطیلات عید فطر تشویق کنند و همچنین فعالان مطبوعاتی با ایجاد جریان رسانه‌ای مردم را با بیش از پیش با خطر جانکاه این ویروس به دلیل حضور در آیین‌های عید سعید فطر آشنا کنند.

نصری با اشاره به اینکه آیین‌های عید فطر یکی از سنت‌های زیبا و ماندگار مردم جزیره قشم است، افزود: تعطیل کردن موقت این آیین نیکو مانع از شدت گرفتن دوباره کرونا و مرگ و میر ناشی از آن می‌شود و بی توجهی به آن می‌تواند شادی عید را به عزا تبدیل کند و انتظار داریم همه به قوانین ستاد کرونا احترام بگذارند تا دچار پیگرد قانونی نشوند.

وی تصریح کرد: ستاد استانی کرونا با برگزاری نماز عید سعید فطر در فضای باز و با جمعیت محدود موافقت کرده است که لازم است همه دستورالعمل‌های برگزاری آن مورد توجه مردم قرار گیرد و بهتر است مردم آیین نماز عید را در خانه به عنوان انتخاب ایمن برگزینند.

ماه مبارک رمضان هم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و در این ماه که مردم با زبان روزه بیشتر با آیات الهی مانوس و با تلاوت کلام وحی بیش از پیش متوجه اهمیت حفظ جان انسان‌ها شدند، انتظار می‌رود براساس آموزه‌های دینی با رعایت به قانون ستاد ملی کرونا به سلامت خود، خانواده و اجتماعی که در آن با همنوعان خود زندگی می‌کنیم بیش از پیش پایبند باشیم تا به یاری حق از این شرایط سخت زندگی گذر کرده و به روزهای خوش با هم بودن و کنار هم زیستن، یکدیگر را در آغوش گرفتن و به روزهای فعالیت بدون نگرانی لبخند بزنیم.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها