پژوهشگران انگلیسی:

کرونای خفیف، آسیب بلندمدت به قلب را در پی ندارد

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که احتمالاً کووید-۱۹ خفیف، آسیب‌های بلندمدت به قلب را در پی نداشته باشد.

کرونای خفیف، آسیب بلندمدت به قلب را در پی ندارد

به نقل از گلف‌نیوز، پژوهشگران "کالج دانشگاهی لندن"(UCL) در بررسی جدید خود دریافته‌اند که احتمال کمی وجود دارد که نوع خفیف کووید-۱۹، آسیب‌های بلندمدت به ساختار یا عملکرد قلب را در پی داشته باشد.

پژوهشگران باور دارند که یافته‌های این پژوهش باید به مردم اطمینان خاطر دهند زیرا این یافته‌ها به بیشتر مردمی مربوط هستند که به کووید-۱۹ خفیف یا بدون نشانه مبتلا می‌شوند.

"توماس تریبل"(Thomas Treibel)، از پژوهشگران این پروژه گفت: جدا کردن تاثیر کووید-۱۹ بر قلب، یک چالش به شمار می‌رود اما ما در مرحله‌ای از همه‌گیری قرار داریم که می‌توانیم پیامدهای بلندمدت کووید-۱۹ را بر سلامت قلب و رگ‌های خونی مورد بررسی قرار دهیم.

پژوهشگران در این پروژه، ۱۴۹ نفر از کادر درمان را مورد بررسی قرار دادند. آنها نمونه‌های خون، بزاق دهان و سواب بینی را طی ۱۶ هفته مورد بررسی قرار دادند.

آنها شش ماه پس از ابتلای شرکت‌کنندگان به کووید-۱۹ خفیف، ساختار و عملکرد قلب را با بررسی اسکن‌های ام‌آرآی ۷۴ نفر از کادر درمان مورد بررسی قرار دادند و به مقایسه آنها با اسکن‌های ۷۵ فرد سالم پرداختند که پیشتر به کووید-۱۹ مبتلا نشده بودند.

آنها هیچ تفاوتی را در اندازه یا مقدار عضله بطن چپ یا توانایی قلب در پمپاژ خون پیدا نکردند.

میزان التهاب قلب و ویژگی ارتجاعی آئورت نیز بین دو گروه ثابت بود.

هنگامی که پژوهشگران به تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون پرداختند، شش ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹ خفیف، هیچ تفاوتی را در دو نشانگر آسیب عضلانی قلب یعنی "تروپونین"(Troponin) و "NT-proBNP" نیافتند.

پژوهشگران تاکید دارند که این پژوهش باید دوباره روی عموم مردم انجام شود تا نتایج آن مورد تایید قرار بگیرند.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها