رئیس سازمان نظام روانشناسی:

کرونا بیشترین آسیب را به سلامت روان مردم زد

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: در مواجهه با شیوع موج چهارم کرونا، سلامت روان مردم را خوب ارزیابی نمی‌کنم و در پساکرونا وضعیت بدترهم می‌شود.

کرونا بیشترین آسیب را به سلامت روان مردم زد

محمد حاتمی در گفت و گویی تصریح کرد: از نظر روانشناسی افراد شرایط استرس زایی را تجربه می کنند. الان مردم همه تنهایی را تجربه کرده و به دلیل این تنهایی نمی توانند مسائل خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

رئیس سازمان روانشناسی تاکید کرد: قبل کرونا ما با یکسری افرادی ارتباط داشتیم و مسائل و مشکلاتمان را با آنها در میان می گذاشتیم. را می گفتیم که در روانشناسی به آن همدلی می گویند. الان این جریان تمام شده و همه در غار خود تنها هستند.

حاتمی اظهار داشت: به همین دلیل وضعیت سلامت روان مردم را خوب ارزیابی نمی کنیم. در همین رابطه مسئولان و ارگان ها مثل خود صدا و سیما باید برای افزایش سلامت روان مردم برنامه هایی را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه برخی از مردم ادراک خطر پایینی دارند خاطرنشان کرد: به همین دلیل این افراد مهارت مقابله ای خوبی ندارند و ترس غیرمنطقی شان تبدیل به اختلال از جمله وسواس می شود. پساکرونا اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی را بیشتر شاهد خواهیم بود.

شش هزار مرکز مشاوره در سراسر کشور

حاتمی اضافه کرد: ۶ هزار مرکز مشاوره در سراسر کشور و حدود هزار کلینیک در کشور داریم و تحقیقات نشان داده از شیوع کرونا میزان مراجعه به این مراکز افزایش داشته است.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره تاکید کرد: روزانه ۱۰۰ هزار مشاوره در کشور انجام می شود که بیشترین آن در خصوص که رابطه والدین با فرزندان بوده است. اصولا اختلالات روانی مزمن هستند و مردم با آن زندگی می کنند و زمانی مراجعه می کنند که دیر شده است.

وی افزود: به همین دلیل مسئولین سلامت روان مردم را در نظر بگیرند یا اگر مردم نشانه های روانشناختی مثل وسواس، بیش فعالی، افسردگی و... را مواجه شدند به مراکز مشاوره مراجعه کنند.

عدم رسیدگی به سلامت روان جامعه مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی از جمله اعتیاد را به دنبال خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به وضعیت کودکان و نوجوانان در دوران کرونا خاطرنشان کرد: بچه ها رشدشان در فضای اجتماعی شکل می گیرد. به همین دلیل بحث آموزش و پرورش در این میان مهم است.

این سازمان ۳۱ هزار مشاور دارد که آنها می توانند با روان‌شناسان سازمان نظام روانشناسی همکاری و تعامل داشته باشند. اگر خانواده یا معلمین مسئله حادی دارند به آنها در دفاتر خدمات روان و مشاوره مراجعه کنند.

چراکه یادگیری مهارت های ارتباطی و مقابله ای می تواند به آنها در مواجهه با کودکان و دانش آموزان و حتی در زندگی شان کمک کند. البته این مهارت ها بر اساس اقلیم و خانواده ها متفاوت خواهد بود.

رئیس سازمان روانشناسی کشور اظهار داشت: روانشناس یعنی راهکار و راه حل دادن نه قضاوت و نصحیت کردن. به همین دلیل با حضور روان‌شناسان در مدارس می توان غربالگری سلامت روان انجام داد.

اگر غربالگری و پیشگیری انجام شود می توان فرزندان سالم از نظر سلامت روان را حفظ کرد، در مورد گروه آسیب دیده به موقع مداخله و برای آنکه مشکل اختلال روان دارد بحث بهسازی روانی را انجام داد.

وی اضافه کرد: برای اینکار نیاز به همکاری هیئت دولت و مجلس با آموزش و پرورش را داریم تا فرهنگ مراجعه به روانشناس و مشاور برای دانش آموز و معلم و والدین در آموزش و پرورش نهادینه شود و مدارس از حضور یک روانشناس در مدرسه بهره مند شوند.

توصیه در دوران کرونا

حاتمی گفت: مهمترین پیشنهاد ما این است که تمام پروتکل ها نیازمند پیوست سلامت روان هست تا توصیه های لازم روانشناختی با توجه به نیاز اقشار جامعه صورت بگیرد. به همین دلیل نیاز است ستاد ملی کرونا با سازمان نظام روانشناسی همکاری و پیوست سلامت روان تدوین و در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری تصریح کرد: خیلی افراد سرنوشت مردم دست آنها است. یه همین دلیل مسئولان نیازمند این هستند هنگام تصمیم گیری یک روانشناس در کنارشان حضور داشته باشد. به ویژه مسئولان در سطح کلان که حوزه تصمیم گیری و اختیاراتشان گسترده تر است.

حاتمی تاکید کرد: بعضی از سخنرانی ها در شرایط کرونا تاثیرات منفی می گذارد. در شرایط غیرعادی کرونا مردم شرایط هوشیاری ندارند و همین باعث سوبرداشت آنها می شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی همچنین اضافه کرد: بخشی از مردم عزیزان خود را در شرایط کرونا از دست دادند. یکی از شیوه های روانشناسی سوگ این است که از دست دادن عزیزی را با دوستان و اطرافیان به اشتراک بگذاریم که در این وضعیت این مسئله محقق نمی شود. در چنین شرایطی فرد تنها شده و در خود فرو می رود و چه زمان این برون فکنی شود مشخص نیست.

یک بخش آسیب از این ناحیه است. یک بخش دیگر هم افرادی هستند که دچار کرونا شده و مشکلات شدیدی را تجربه کرده اند. در این میان اختلال استرس را تجربه می کنند.

وی با اشاره به یکی دیگر از اقشار آسیب پذیر کرونا گفت: بخش دیگر کادر درمان ما هستند که خودشان مصون از آسیب نبوده اند. چون مستقیما با بیمار و فوت شدگان در ارتباط هستند.

البته کارهایی در زمینه سلامت روان آنها شده اما باید این افراد جدی زیر نطر روانشناس قرار بگیرند.

حاتمی در پایان گفت: از زمان کرونا مراجعه در فضای مجازی برای رصد اطلاعات روانشناسی دو برابر شده است. شبکه های مجازی هم فرصت هستند هم تهدید.

به همین دلیل هم شبکه های مجازی را باید تبدیل به فرصت و هم مردم را باید قانع کنیم که برخی سودجویی ها در این فصا و اطلاعات اشتباه می تواند بر روی سلامت روان افراد اثرات مخربی بگذارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها