عضو «جبهه اصلاحات ایران»:

تاکنون برنامه ۱۱ نفر از ۱۴ نامزد پیشنهادی در «جبهه اصلاحات ایران» بررسی شده است/ ظریف در جلسات استماع جبهه اصلاحات حاضر می‌شود؟

جلسات «جبهه اصلاحات ایران» برای استماع و بررسی برنامه ۱۴ کاندیدای پیشنهادی به‌ طور فشرده ادامه دارد.

تاکنون برنامه ۱۱ نفر از ۱۴ نامزد پیشنهادی در «جبهه اصلاحات ایران» بررسی شده است/ ظریف در جلسات استماع جبهه اصلاحات حاضر می‌شود؟

اصلاح‌طلبانی که هر روز از ساعت ۱۱ کار خود را شروع می‌کنند و تا دقایقی پیش از افطار میزبان کاندیداها و سرگرم بررسی برنامه آنان هستند، حالا بخشی قابل ‌توجهی از این مسیر را طی کرده و منتظر چند کاندیدای دیگرشان نیز به‌ نوبت در جلسات «جبهه اصلاحات ایران» حاضر شوند.

برنامه ۹ مرد و ۲ زن اصلاح‌طلب بررسی شد

آنگونه که جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران و از جمله اعضای «جبهه اصلاحات ایران» خبر داده درحالی که تا انتهای هفته‌ای که گذشت، جلسات استماع برنامه‌های ۷ نفر از این ۱۴ کاندیدای پیشنهادی یعنی محسن هاشمی‌رفسنجانی، مسعود پزشکیان، محمد صدر، عباس آخوندی، مصطفی کواکبیان، صادق خرازی و شهیندخت ملاوردی برگزار شده بود، دیروز و در نخستین روز هفته ۴ کاندیدای دیگر به «جبهه اصلاحات ایران» رفتند و بدین‌ترتیب محمد شریعتمداری ، محمود صادقی، سیدمصطفی تاج‌زاده و زهرا شجاعی نیز به ارایه برنامه‌های‌شان پرداختند.

بر این اساس می‌توان گفت که تاکنون «جبهه اصلاحات ایران» در جریان برنامه‌های ۱۱ نفر از چهره‌هایی که چندی پیش نام‌شان در فهرست ۱۴ کاندیدای پیشنهادی این جریان سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ منتشر شد، قرار گرفته و تنها مانده ۳ کاندیدای دیگری که نام‌شان در جمع ۵ گزینه‌ صدر فهرست اولیه قرار داشت؛ محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف!

در انتظار ۳ کاندیدای بالا نشین

زمانی که فهرست ۱۴ نفره پیشنهادی «جبهه اصلاحات ایران» منتشر شد، محمدجواد ظریف از جانب ۳۷ نفر از ۴۶ عضو جبهه اصلاحات پیشنهاد شده‌ بود. هر چند آن‌ طور که فرج کمیجانی ازجمله اعضای این نهاد اجماع‌ساز همان زمان انتشار فهرست به «اعتماد» توضیح داده بود، با توجه به انتقاد تعدادی از اعضا به سازوکار انتخاب و معرفی کاندیداها، تمامی ۴۶ عضو این نهاد حاضر به اعلام کاندیداهای خود نشده بودند. به هر تفسیر اما پس از ظریف، اسحاق جهانگیری که از جانب ۳۵ عضو جبهه اصلاحات پیشنهاد شده بود و سیدمصطفی تاج‌زاده که با پیشنهاد ۳۲ عضو «جبهه اصلاحات ایران» در فهرست پیشنهادی مورد حمایت قرار گرفته بود، نفرات دوم و سوم فهرست بودند. به جز این ۳ نفر مسعود پزشکیان با پیشنهاد ۲۵ عضو و محمدرضا عارف نیز با پیشنهاد ۲۱ نفر از اعضای این جبهه به عنوان ۵ گزینه صدر فهرست پیشنهادی مطرح شدند.

اصلاح‌طلبان و بی‌میلی گزینه نخست!

حالا اگرچه به جز ظریف چهره‌هایی چون جهانگیری و عارف نیز هنوز در جلسات حاضر نشده و برنامه‌هایشان در نوبت بررسی است، صحبت درباره ظریف متفاوت از دیگران دنبال می‌شود؛ به خصوص پس از آنکه فایل صوتی گفت‌وگوی جنجالی او فاش شد و هجمه‌ای شدیدی علیه او شگل گرفت. رویدادی که اگرچه برخی از همین مخالفان، آن را مدیریت ‌شده و حتی حربه انتخاباتی ظریف توصیف کردند اما آن ‌طور که پیداست صرفا باعث شده ظریف که این سال‌ها به‌ کرات کاندیداتوری خود را رد کرده حالا با صراحتی دوچندان از این مهم بگوید و حتی حاضر به حضور در جلسات انتخاباتی نشود. جالب آنکه همین دیروز برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از این نوشتند که قرار است ظریف با حضور در نشست «جبهه اصلاحات ایران» برنامه خود را ارایه کند؛ گمانه‌ای که نه‌ تنها رنگ واقعیت به خود نگرفت بلکه بنابر پیگیری‌های «اعتماد» اگرچه رایزنی‌هایی برای دعوت از او مطابق برنامه انجام شده اما ظریف نپذیرفته و بار دیگر و با صراحتی بیشتر از عدم تمایل به کاندیداتوری گفته است. جالب آنکه همزمان با موج تخریبی دلواپسان برجام که مدعی شده‌اند ظریف، منافع ملی و اولویت‌های سیاست خارجی کشور را فدای اهداف جناحی و انتخاباتی کرده ظاهرا ظریف در پاسخ به دعوت اصلاح‌طلبان تاکید کرده که در حال حاضر صرفا بر مذاکرات وین متمرکز است و برنامه‌اش به فرجام رساندن این مذاکرات مهم در مسیر احیای برجام و رفع تحریم‌هاست.

همزمان جواد امام نیز درباره دعوت از ظریف برای حضور در جلسات «جبهه اصلاحات ایران» توضیح داده و می‌گوید:«آقای ظریف هنوز در جلسات حاضر نشده اما در هر حال ما از تمام افرادی که نام‌شان در فهرست ۱۴نفره بود، دعوت می‌کنیم که برنامه‌های‌شان را برای حضور در انتخابات ارایه کنند.» او با اشاره به اینکه هماهنگی‌ها زیر نظر دبیر «جبهه اصلاحات ایران» دنبال می‌شود گفته «اینکه هر یک از کاندیداها دقیقا چه زمانی حاضر می‌شوند، موضوع دیگری است اما به‌ هر حال آقای ظریف اگر اصل موضوع شرکت در انتخابات را بپذیرند، باقی بحث‌ها فرع موضوع قرار می‌گیرد».

حضور قریب‌الوقوع عارف و جهانگیری

امام درحالی از دعوت جهانگیری و عارف برای حضور در جلسه «جبهه اصلاحات ایران» خبر می‌دهد که ظاهرا روند بررسی برنامه تمامی ۱۴ کاندیدای پیشنهادی اصلاح‌طلبان طی چند روز آینده و احتمالا پیش از آغاز مهلت نام‌نویسی به اتمام می‌رسد. حال آنکه بعید است پاسخ عارف و جهانگیری به دعوت «جبهه اصلاحات ایران» شباهتی به پاسخ ظریف داشته باشند؛ چراکه عارف پیش از این اعلام ‌کاندیداتوری کرده و از چهره‌های فعال میدان است و جهانگیری هم به‌ تازگی گفته اگر احزاب از او دعوت کنند احتمالا وارد گود خواهد شد.

همه برای یکی، یکی برای همه

آنچه اما طی این روزها از جانب افکار عمومی مورد پرسش قرار گرفته، کیفیت و چگونگی بررسی برنامه‌های این کاندیداها در جلسات «جبهه اصلاحات ایران» است؛ موضوعی که جواد امام درباره آن می‌گوید:«به ‌لحاظ کیفی دوستان راضی بودند. اعضای فهرست برنامه‌های خوبی را تدوین و ارایه کردند و فکر می‌کنم فرصت مناسبی بود که مورد محک اولیه قرار گیرند.» او ادامه داد:«جلسات استماع این امکان را فراهم کرد که نگاه کاندیداها نسبت به چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی کشور مورد ارزیابی قرار گیرد و به نظرم این اقدام، تجربه موفقی بود و امیدوارم که بتوانیم آن را تکمیل کنیم.» امام همچنین در واکنش به این احتمال که کاندیداهای تایید صلاحیت شده حاضر در این فهرست به نفع گزینه نهایی «جبهه اصلاحات ایران» کناره‌گیری نکنند به شرط و شروطی پرداخت که در این راستا تعیین شده و گفت:«یکی از شروط مهم در مورد کاندیداهایی‌که برنامه ارایه می‌دهند، جدای از اینکه چه برنامه و نگاهی دارند، این است که تصمیمات جبهه را بپذیرند و درنهایت از کاندیدایی که رأی اکثریت اعضا را به دست آورده و مورد اقبال جامعه است، حمایت کنند.» او گفته است:«بنا داریم از طریق یک نظرسنجی علمی دقیق، میزان اقبال جامعه به کاندیداها را بررسی کنیم».

اصلاح‌طلبان؛ دلواپسانِ مشارکت

امام که ظاهرا شبیه به بسیاری از اصلاح‌طلبان همچنان نگران میزان مشارکت انتخاباتی است، گفته است:«هنوز پالس مثبتی از سوی شورای نگهبان دریافت نکرده‌ایم؛ به‌ خصوص وقتی برنامه‌های صداوسیما را می‌بینیم که عملا مردم را به عدم مشارکت در انتخابات تشویق می‌کند!» او این رویه را «تهدیدی برای مشارکت حداکثری» خوانده و به «اعتماد» گفته است:«مسیری که آقایان دنبال می‌کنند همان مسیر انتخابات ۹۸ است و اگر اینگونه باشد باید هزینه و تبعات آن را بپذیرند و کسی را متهم به تحریم در انتخابات نکنند؛ چون اینها مردم را به عدم ‌شرکت تشویق می‌کنند. حال آنکه این کار خلاف قانون، منافع ملی و حقوق ملت است».

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها