مقام افغان: هزار نفر از طالبان در هفته گذشته کشته و یا زخمی شدند

فرمانده ارتش افغانستان اعلام کرد که طی هفته گذشته تلفات سنگینی بر اعضای گروه طالبان در استان های مختلف این کشور وارد شده و حدود یکهزار نفر از آنها کشته و زخمی شدند.

مقام افغان: هزار نفر از طالبان در هفته گذشته کشته و یا زخمی شدند

محمدیاسین ضیا روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی در کابل گفت: در درگیری‌های شدیدی که هفته گذشته میان نیروهای دولتی افغانستان و اعضای گروه طالبان در استان های غزنی، بغلان، فراه، هلمند، قندهار و هرات رخ داده است، طالبان قصد داشتند برخی از این مناطق را تصرف کنند اما با کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن از اعضای خود موفق نشدند به اهداف خود دست یابند.

وی افزود: اگرچه گروه طالبان در برخی از استان ها پیشروی هایی داشتند اما ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که این پیشرفت ها بیشتر به دلیل آن بود که آنها برای جلوگیری از تلفات سعی کردند از منازل مسکونی به عنوان سپر در برابر نیروهای افغان استفاده کنند.

وی گفت که بزودی مناطقی که طالبان تصرف کرده بودند، توسط نیروهای ارتش بازپس گرفته می شود، چون طالبان توان کنترل هیچ منطقه ای را ندارند.

ضیا در باره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی برای آموزش نیروهای افغان در بیرون از کشور، ضمن تایید این خبر گفت که این موضوع چیزی جدیدی نیست و در حال حاضر شماری زیادی از نظامیان افغان در کشورهای مختلف در بخش های مهم در حال آموزش هستند اما ضرورتی برای آموزش نظامی آنها در یک کشور خارجی نیست زیرا تمام امکانات آموزشی در داخل کشور فراهم است.

وی در عین حال گفت: با این وجود در سطح استراتژیک و نه آموزش رزمی، نیروهای افغان در برخی کشورهای خارجی دوره های آمورشی را طی می کنند که عمدتا در زمینه فنی و مهندسی و خلبانی است.

ضیا تأکید کرد: از اسنادی که در نبردهای چند روز گذشته به دست آمده است مشخص شد که گروه طالبان هنوز روابط و همکاری خوبی با گروه تروریستی القاعده دارد و یکی از مهمترین رهبران طالبان به نام "سنایی" که مسئول ارتباط این گروه با القاعده و پاکستان بود نیز روز گذشته در یکی از عملیات ها کشته شد.

فرمانده ارتش افغانستان بدون اشاره به تعداد تلفات نیروهای دولتی افغانستان در این درگیری ها گفت که آمار تلفات نیروهای دولتی نسبت به تلفات گروه طالبان کمتر است.

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در این کنفرانس از ادامه حمایت آمریکا و جامعه جهانی از دولت و ارتش افغانستان خبر داد و گفت که از کمک های آنها قدردانی می کند و این روند ادامه خواهد یافت.

احمدضیا سراج» مدیرکل امنیت ملی افغانستان نیز در این نشست خبری حضور داشت و آزادی تعدادی از زندانیان طالبان را نیز تائید کرد اما این ادعای آنها را که گفته بودند بیش ۱۰۰ نیروی دولتی را به مناسبت عیدفطر آزاد کرده اند، رد کرد و گفت که تعداد زیادی از آنها غیرنظامی هستند.

سراج گفت که حملات طالبان در هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت و آنها در تلاشند تا برخی دیگر از استان ها را نیز تصرف کنند اما طی هفته گذشته ثابت شد که آنها توانایی گرفتن هیچ جای را ندارند و با تلفات سنگین شکست خواهند خورد.

مدیر کل امنیت ملی افغانستان افزود که طی هفته گذشته تلفات غیرنظامیان از طرف طالبان بشدت افزایش یافته است چون آنها از منازل مردم بعنوان سپر استفاده می کنند.

در هفته گذشته استان های بغلان، فراه، هرات، قندهار، هلمند و غزنی شاهد جنگ شدید بین نیروهای افغان و گروه طالبان بود که در استان های غزنی و بغلان این گروه پیشروی های نیز داشتند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها