مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیردار گناوه:

۲۲ زوج مشکوک و مینور تالاسمی در گناوه شناسایی شدند

مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیردار گناوه گفت: از مجموع ۸۶۹ زوج در این شهرستان که پارسال و فروردین امسال به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند، ۲۲ نفر مشکوک و مینور تالاسمی شناسایی شدند.

۲۲ زوج مشکوک و مینور تالاسمی در گناوه شناسایی شدند

زهره گره افزود: در سال جاری نیز ۹ زوج مشکوک و مینور برای انجام آزمایش پی ان دی (آزمایش تشخیص پیش از تولد) و یک زوج باردار به مرحله دوم آزمایش از جنین ارجاع شدند تا از تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری شود.

مسئول مبارزه با بیماریهای غیرواگیر شبکه بهداشت ودرمان گناوه اظهار داشت: فراهم شدن امکانات درمانی مطابق با استانداردهای جهانی و دستیابی به خون سالم و کافی برای همه بیماران تالاسمی و تولد نیافتن این نوع بیماری در کشور از اهداف عمده‌ای است که همه افراد و سازمان‌های درگیر به آن می‌اندیشند و برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند.

وی افزود: هر زن و مرد جوانی که قصد ازدواج دارند باید احتمال ابتلا به بیماری تالاسمی را قبل از این امر مقدس با انجام یک آزمایش ساده خون دریکی از مراکز مشاوره تالاسمی بررسی کنند.

گره گفت: این بیماری براحتی قبل از ازدواج قابل‌ شناسایی است و می‌توان از تولد نوزاد مبتلا به آن جلوگیری کرد.

وی یادآورشد: زوج‌های جوان باید بدانند ابتلا به تالاسمی علاوه بر اینکه مشکلات بسیاری را برای بیمار و خانواده آنها در بردارد، هزینه‌های سنگینی را بر سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌کند.

مسئول مبارزه با بیماری های غیرواگیر بهداشت و درمان گناوه گفت: تالاسمی یک بیماری ارثی است و به دلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین حادث‌ شده که در این زمینه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بیماری به‌صورت شدید (ماژور) و خفیف (مینور) ظاهر می‌شود، اگر والدین هر دو دارای ژن معیوب باشند بیماری به‌صورت شدید یعنی ماژور (Major) و اگر یکی از والدین فقط ژن معیوب داشته باشد به‌صورت خفیف مینور (Minor) ظاهر می‌شود.

گره افزود: تالاسمی برای کسانی که نوع مینور داشته باشند مشکل ایجاد نمی‌کند و آنها هم مثل افراد سالم می‌توانند زندگی کنند و فقط در موقع ازدواج باید خیلی مراقب باشند و بهتر است با یک فرد تالاسمی مینور ازدواج نکنند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: اگر زوجین هر دو دارای ژن معیوب از نظر تالاسمی باشند، در هر بارداری ۲۵ درصد احتمال انتقال دو ژن ناسالم از والدین به کودک وجود داراد و باعث تولد فرزند مبتلابه بیماری بتا تالاسمی (ماژور شدید) می‌شود.

وی اضافه کرد: با یک آزمایش خون ساده از تولد فرزند مبتلا به تالاسمی می‌توان پیشگیری کرد و لازم است در هر بارداری ابتلای مادر به بیماری بررسی شود.

گره گفت: در شرایط حساس کنونی به دلیل وقوع همه‌گیری بیماری کرونا، ارائه خدمات ژنتیک، به علت اهمیت انجام به‌هنگام آنها در پیشگیری از تولد بیمار مبتلا به بیماری ژنتیکی نظیر تالاسمی، از دست رفتن فرصت پیشگیری از معلولیت و یا الزام قانونی برای ثبت وقایع حیاتی ازجمله ازدواج، نمی‌تواند به بعد از بهبود شرایط همه‌گیری کرونا موکول شود و زوجین متقاضی ازدواج، در زمان مراجعه به مرکز خدمات، برای حفظ سلامتی خود و سایر اعضا جامعه باید ملاحظات بهداشتی، اصول محافظتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت کنند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: به همه خانواده‌ها و زوجین توصیه می‌شود تا از برگزاری هر نوع تجمع و دورهمی خانوادگی در دفتر ثبت ازدواج و منزل پرهیز کنند و برپایی جشن عروسی را به زمانی مناسب و بعد از کنترل بیماری کرونا موکول کنند.

وی یادآورشد: شکست کرونا و پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی ماژور نیازمند همراهی همه اعضای جامعه است.

هشتم ماه می مصادف با ۱۸ اردیبهشت هر سال روز جهانی تالاسمی نام‌گذاری شده‌است و هدف از این اقدام توجه بیشتر مسئولان و مردم به این بیماری است.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها