سفیر ایران در بغداد:

رویکرد جدیدی در کشور‌های منطقه برای رفع اختلافات با ایران ایجاد شده/ استقبال می‌کنیم

سفیر ایران در عراق گفت که رویکرد جدیدی در کشورهای منطقه برای رفع اختلافات و تنش ایجاد شده است و ما از آن استقبال می کنیم.

رویکرد جدیدی در کشور‌های منطقه برای رفع اختلافات با ایران ایجاد شده/ استقبال می‌کنیم

ایرج مسجدی که در حاشیه بزرگداشت یک مراسم فرهنگی در حمایت از روز جهانی قدس به همت تشکل‌های عراقی با جمعی از خبرنگاران محلی گفتگو می‌کرد؛ افزود: جمهوری اسلامی همواره مروج و حامی صلح و دوستی بوده و هست بنابراین از رفع هرگونه اختلاف بویژه با کشورهای مسلمان و همسایه در سطح منطقه استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی علاقه مند است روابط خود را با کشورهای اسلامی و منطقه توسعه دهد تا هیچ اختلاف و تنشی در منطقه نباشد.

وی اظهار داشت: رویکرد جدیدی در کشورهای همجوار و منطقه برای رفع تنش با ایران ایجاد شده اشت که از آن استقبال می کنیم و امیدواریم به نتیجه برسد.

مسجدی گفت: از اینکه عراق بتواند نقش سازنده و مثبتی در این زمینه داشته باشد استقبال کرده و آن را تشویق هم می کنیم.

سفیر ایران در عراق در خصوص مذاکرات وین هم گفت: در بحث پرونده هسته‌ای علاقه‌مند هستیم آمریکا به برجام برگردد و تحریم ها را بردارد و در چارچوب این توافق حرکت کرده و کارشان را ادامه دهند؛ باید تمام تحریم هایی که متوجه جمهوری اسلامی است رفع شود و ایران آمادگی دارد به تعهدات خودش عمل کند.

مسجدی همچنین با گرامیداشت روز جهانی قدس گفت به فرموده امام راحل این روز متعلق به همه مسلمانان جهان است و گذشت زمان یا سلطه صهیونیست ها بر سرزمین مقدس هیچگاه برای آنها مشروعیت نمی آورد.

گفتنی است اخیرا برخی رسانه های عراق ادعا کردند که گفتگوی عربستان و ایران بزودی در بغداد و با نشست سفیران دو کشور انجام می شود؛ موضوعی که به طور رسمی تکذیب نشده است .

میدل ایست نیوز در این باره بدون ذکر نام منابع خود نوشت؛ منابع سیاسی عراقی در بغداد از احتمال دیدار سفرای ایران و عربستان در عراق با میانجیگری دولت این کشور و شخص نخست وزیر پس از عید فطر خبر دادند.

روزنامه المدی به نقل از رحیم العبودی نوشت که روند نزدیکی بین عربستان و ایران طی دوره گذشته و پس از دیدارها و نشست های طرفین پیشرفت داشته است.

العبودی فاش کرد که دو کشور در مرحله نخست بر سر پرونده های مختلفی نظیر نفت، برداشتن محاصره ایران و همچنین جنگ در یمن به توافق رسیدند و در مرحله بعد دیدارها بین دو طرف دیپلماتیک خواهد بود.

وی تاکید کرد به زودی دیداری بین سفیر ایران و عربستان در بغداد صورت خواهد گرفت تا فضا بین طرفین برای آماده شدن به منظور برگزاری کنفرانس چهارجانبه با حضور عراق، ایران، عربستان و امریکا فراهم شود.

وزارت خارجه عراق تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده است اما یک منبع نزدیک به دولت عراق در پاسخ به سوال العربی الجدید گفت: مصطفی الکاظمی نخست وزیر شخصا به تلاش برای موفقیت آمیز بودن ماموریت میانجیگری بین ریاض و تهران و کاهش تنش اقدام می کند.

وی گفت همه چیز بستگی به اقدامات الکاظمی دارد و دیدار سفرای دو کشور ایران و عربستان در بغداد بعید نیست.

این منبع افزود هر دو کشور ایران و عربستان تمایل به بهبود روابط دارند اما شک آشکاری در طرفین پیداست که با تداوم تلاش ها امید به گشایش آن وجود دارد.

در همین راستا «شیروان دوبردانی»، نماینده پارلمان عراق به العربی الجدید گفت میزبانی عراق از هیئت های ایران، عربستان و امریکا و بازگشایی در گفت وگو بین طرف های درگیر، شروع خوبی برای نقش مهم عراق در منطقه است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها