خدمت‌ رسانی بی‌ منت به فرزندان محروم حاشیه شهر مشهد/ نخبگانی که محرومیت برایشان معنا ندارد

نگاه جهادی به حاشیه شهر مشهد سبب شده زمینه مناسبی برای پرورش نخبگان این منطقه فراهم آید و البته برخی نیز با نگاه علمی وارد این حوزه شده‌اند.

خدمت‌ رسانی بی‌ منت به فرزندان محروم حاشیه شهر مشهد/ نخبگانی که محرومیت برایشان معنا ندارد

مجید سیدآبادی ۴۴ ساله از آن دسته آدم‌هایی است که آسایش و آرامش خودش را در آسایش و تعالی دیگران می‌بیند.شاید اگر مدیران و مسئولان ما با چنین نگرشی وارد عرصه خدمت‌رسانی به مردم می‌شدند بسیاری از کاستی‌ها و مشکلاتی که امروز مردم درگیر آن هستند اصلا وجود نداشت.

سیدآبادی این روزها بدون هیچ هیاهویی و در خلوت خود به دانش‌آموزان نخبه محروم حاشیه شهر مشهد خدمت رسانی می‌کند.

وی با اشاره به داستان کودکی دکتر حسابی می‌گوید: دکتر حسابی گاهی از شدت گرسنگی، نان‌های دور ریز مردم را بر‌می‌داشت، حسابش را بکنید؛ اگر کودک نیازمندی را کمک کنی و او یک آدم حسابی بشود چه حظی خواهی برد؟

در همین راستا با هدف حمایت تحصیلی از نخبگان و ممتازهای تحصیلی یتیم و نیازمند به ویژه دانش آموزان حاشیه شهر مشهد موسسه کرامت را در سال ۱۳۸۵ راه اندازی کردیم که شعار این موسسه از ابتدا ماهی گیری یاد دادن بجای ماهی دادن به قشر پایین و محروم بود.

سیدآبادی ادامه می‌دهد: ما دانش‌آموزان محرومی که از جهت تحصیلی و اخلاقی و اعتقادی تایید شده باشند را بورسیه تحصیلی و در این راستا تمام هزینه‌های تحصیلی، مشاوره‌ای، تهیه کتاب‌ها،کیف و کفش، لباس و پشتیبانی در زمینه‌های درمانی و معیشتی را جزئی از وظایف خود می‌دانیم چرا که دانش آموزان باید بدون دغدغه‌های مختلف به تحصیل در رشته‌های مورد علاقه خود بپردازند تا ان‌شاءالله نیروهای مفیدی برای جامعه شوند.

مدیر اجرایی موسسه کرامت با تاکید بر اینکه جهت حفظ شان و کرامت دانش آموزان و دانشجویان نخبه بصورت محرمانه برنامه ریزی شده تا هیچ کس از محیط پیرامون او متوجه حمایت‌ها نشود و اگر به ناچار در محیط تحصیل مطلع باشند در قالب بورسیه تحصیلی مطرح می‌شود. این موسسه با ارتباط گیری موثر با مدارس، معلمان و مشاورین برتر زمینه رشد مساعد و همه جانبه این عزیزان را در زمینه تحصیل فراهم می‌کند.

سیدآبادی با ابراز رضایت از اینکه در طول ۱۴ سال فعالیت موسسه، صدها نیروی کار در رشته‌هایی مثل معلمی، دادیار دادگاه، مهندس شهرسازی، پرستار، پزشک و حتی دکترای نانو بیوتکنولوژی تحویل جامعه داده شده می‌گوید: من معتقد هستم کسانی که با سختی و مشقت به جایی می‌رسند از نظر شغل و حرفه موقعیت‌های بهتری دارند.

وی ادامه می‌دهد: حدود ۱۰ دانش آموز پایه دوازدهم ما سال گذشته در رشته‌های پرستاری دولتی و دکترای داروسازی شهید بهشتی تهران قبول شدند که این مایه افتخار و خرسندی ما است.

مدیر اجرایی موسسه کرامت با اشاره به اینکه این موسسه سال 85 کار خود را با حمایت 4 محصل یتیم آغاز کرد ادامه می‌دهد: اکنون بحمدالله با توجه به فارغ‌التحصیلی صدها دانش‌آموز و دانشجوی خود باز هم امسال 150 خانواده را به صورت همزمان تحت پوشش تحصیلی و حمایتی خود داریم. این حمایت‌ها در طول دوران دانشجویی و تا زمان به ثمر نشستن این عزیزان ادامه خواهد داشت، البته ما در خلال سال‌های حمایت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان، برنامه‌های فرهنگی در قالب مسابقات فرهنگی و اعتقادی، کتابخوانی، زیارت حرم مطهر رضوی ...را نیز برای اجرای هر چه بهتر طرح نخبه پروری داریم.

سید آبادی ادامه می‌دهد: برای رسمی شدن و مجوز گرفتن موسسه سال‌ها بحث و نظراتی مطرح بود که عده‌ای از دوستان زیر پوشش بهزیستی رفتن را به صلاح ندانستند چرا که آن را با کرامت نخبگان و ممتازها در تضاد می‌دیدند. در همین راستا عده‌ای پیشنهاد زیر پوشش رفتن در پارک علم و فناوری یا وزارت ارشاد را مطرح کردند که در آن صورت خیران و حامیان مالی پای کار نمی‌آمدند لذا تصمیم گرفته شد که این موسسه به عنوان مرکز نیکوکاری نخبگان کرامت در کمیته امداد به ثبت برسد و فعالیت خود را بصورت وسیع تر ادامه دهد ، الان هم بجز 150 خانواده تحت حمایت قرار شده کمیته امداد 150 خانواده دیگر از طریق مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه به ما معرفی کند تا این عزیزان نخبه را تحت پوشش قرار دهیم.

وی می‌گوید: امام علی(ع) می‌فرماید بیشترین غبطه‌ها را مردم به کسانی می‌خورند که در کار خیر شتاب بیشتری دارند و پیش قدم هستند؛ لذا با توجه به این حدیث شریف، موسسه کرامت تلاش کرده علاوه بر حمایت‌های تحصیلی از نخبگان، در قالب تهیه و توزیع غذای گرم بصورت مناسبی ، تهیه کیک تولد ، تهیه ارزاق عمومی و مایحتاج ضروری بصورت دوره‌ای یا مستمر مثل گوشت گرم، برنج، رب ، قند و شکر....را برای خانواده این عزیزان داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه تمرکز اصلی ما وضعیت تحصیلی و...نخبگان است اما وضعیت خانوادگی و سلامت جسمی و روحی آنها هم برایمان مهم است مثلا چند وقت پیش شنیدیم مادر یکی از دانشجویان ما که سادات بود و سرپرست خانواده از ناحیه پا مشکل پیدا کرده بود که پیگیری کردیم و او را به بیمارستان طالقانی انتقال داده و تمام هزینه‌ها و موارد درمانی این عزیز را انجام دادیم؛ ما معتقد هستیم سلامتی سرپرست خانواده از واجبات است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها