یک‌هزارو ۶۰۰ داوطلب زنجانی واکسن مشترک ایران و کوبا تزریق کردند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ زنجانی واکسن مشترک ایران و کوبا را تزریق کردند، این افراد عوارض خفیفی مانند قرمزی و درد، احساس خستگی، تب، سرفه و غیره را داشتند که امری طبیعی محسوب می‌شود.

یک‌هزارو ۶۰۰ داوطلب زنجانی واکسن مشترک ایران و کوبا تزریق کردند

دکتر پرویز قزلباش در نشست خبری آنلاین در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص وضعیت واکسن کنژوگه ( ایرانی - کوبایی )افزود: در فاز سوم کارآزمایی واکسن پاستور و کوبا ۹ هزار دوز واکسن به ظرفیت استان اضافه و انتخاب دیگری برای مردم ایجاد شده است بطوریکه در ۲ شهر زنجان و یزد سه دوز واکسن تزریق می شود که یک دوز آن یادآور است.

به گفته وی، فاز سوم کارآزمایی واکسن پاستور و کوبا، متمرکز به ایمنی‌زایی و اثربخشی است و داوطلبان می توانند برای تزریق به نشانی http//pasteurcovac.ir مراجعه کنند.

قزلباش افزود: تاکنون بر اساس مراقبت‌های انجام شده، مورد مرگ افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، در استان گزارش نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که افرادی که واکسن تزریق می کنند احتمال ابتلا به کرونا را دارند یا خیر؟ اضافه کرد: بر اساس مطالعاتی که در خصوص واکسن ها انجام شده، کارآیی متفاوتی داشته اند و بین ۵۰ تا ۹۵ درصد ایمنی اعلام شده است.

این مسوول ادامه داد: کارآیی واکسن های تزریق شده 100 درصد نیست، درصدی از افرادی که واکسن تزریق می کنند ممکن است به بیماری مبتلا شوند.

و مطالعات نشان داده این افراد علایم شدید بیماری را ندارند و میزان بستری و مرگ نیز در آنها کمتر است و زودتر بهبودی حاصل می شود.

وی در خصوص محدودیت‌های کرونایی مسافرت ها قبل از عید سعید فطر نیز گفت: این مهم در ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا بیشتر مطرح و مورد بحث قرار خواهد گرفت و همچنین در خصوص چگونگی فعالیت مشاغل گروه ۲ در شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه افراد دارای هرگونه زمینه حساسیت پس از مشورت و تایید پزشک مورد نظر به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند، گفت: افراد بعد از مسافرت به شهرهای دارای پی سی آر مثبت بالا، حتی در صورت منفی شدن تست کرونا باید خود را چند روز قرنطینه کنند.

وی خاطرنشان کرد: عوارض بیماری کووید-19 ممکن است تا چندین ماه ادامه یابد چرا که این بیماری جدید است مطالعات آینده این میزان را بیشتر مشخص خواهد کرد، اما بیشترین عوارض این بیماری مسائل و تاثیرات روانی ناشی از عوامل محیطی است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها