تعداد نوزادان در آمریکا به پایین‌ترین حد رسید

طبق گزارشی جدید، نرخ زاد ولد آمریکا برای ششمین سال متوالی در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت و در این سال کمترین تعداد نوزادان از سال ۱۹۷۹ به بعد به دنیا آمد.

تعداد نوزادان در آمریکا به پایین‌ترین حد رسید

حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد در سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده متولد شدند که نشان دهنده کاهش ۴ درصدی نسبت به سال قبل است. براساس این گزارش مرکز ملی آمار بهداشت وابسته به اداره کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده، کاهش نرخ زاد ولد در تمام قومیت‌ها و نژادهای ثبت شده، مشاهده شده است.

روند کاهش نرخ زاد ولد در سراسر جهان دیده می شود و برخی از کارشناسان معتقدند که با ادامه همه‌گیری کرونا سرعت گرفته است.

محتوای گزارش چیست؟

در تهیه گزارش مرکز ملی بهداشت، جمعیت شناسان نرخ عمومی باروری را در آمریکا بررسی کردند. این نرخ تعداد متولدین زنده را با تعداد زنان در سن باروری - بین ۱۵ تا ۴۴ سال - مقایسه می‌کند.

در سال ۲۰۲۰ نرخ باروری عمومی در ایالات متحده حدود ۵۶ تولد در هر ۱۰۰۰ زن بود، یعنی کمترین نرخ از زمان ثبت آمار و کمابیش نصف آنچه که در سال ۱۹۶۰ بود.

زایمان در دوران کرونا: 'از آن‌چه فکر می‌کنی، قوی‌تری'

کاهش نرخ زاد ولد در تمام گروه‌های نژادی و قومی بررسی شده، مشاهده شد. میزان تولد در زنان سفید پوست، سیاهپوست و لاتین تبار ۴ درصد، در زنان آسیایی‌تبار ۹ درصد، برای زنان اهل هاوایی و سایر جزایر اقیانوس آرام ۳ درصد و در زنان بومی آمریکا و آلاسکا ۷ درصد بود.

این گزارش همچنین نرخ باروری کل ایالات متحده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. این نرخ عبارت از تعداد کودکانی است که یک زن در طول زندگی خود به دنیا می‌آورد. برای اینکه تعداد افرادی که یک نسل به دنیا می‌آورد دقیقا جایگزین آن نسل شود، لازم است که نرخ باروری بالاتر از ۲.۱ باشد.

بر اساس گزارش فوق، نرخ باروری در آمریکا از سال ۲۰۰۷ همه ساله کمتر از جایگزین بوده است و در حال حاضر به ۱.۶ رسیده که کمترین میزان ثبت شده است.

دلایل این افت چیست؟

کارشناسان می‌گویند نرخ زاد ولد با میانگین سنی مادران آمریکایی ارتباط نزدیک دارد. زنان در سنین بالاتر مادر می‌شوند و طبق مرکز تحقیقات پیو، این موضوع با افزایش سطح تحصیلات زنان، مشارکت در نیروی کار و تأخیر در ازدواج همراه است.

گزارش مرکز ملی آمار بهداشت نشان داده است که میانگین سنی مادران هنگام تولد اولین فرزند ۲۷ سال است در حالی‌که در سال ۲۰۱۰، این رقم ۲۳ سال بود.

این تغییر بیشتر ناشی از کاهش بارداری در زنان نوجوان بوده است. میزان زاد ولد مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله بیشترین افت را در بین گروه‌های سنی داشته است و در سال ۲۰۲۰ با ۸ درصد کاهش به ۱۵ تولد در هر ۱۰۰۰ زن رسید.

مرکز ملی آمار بهداشت گفته است هنوز زود است مشخص شود که آیا شیوع بیماری کرونا تأثیر قابل توجهی بر میزان زاد ولد داشته یا نه، زیرا آمار امسال بر اساس روندهای گذشته گردآوری شده ولی تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که شیوع کرونا الگوهای موجود را تغییر داده است.

در نظرسنجی ژوئن سال ۲۰۲۰ که توسط موسسه گوتماکر انجام شد، از هر سه زن آمریکایی یک نفر گفت که به دلیل شیوع کرونا احتمالا بچه دار شدن را به تأخیر می‌اندازد یا کلا بچه های کمتری خواهد داشت.

محققان موسسه بروکینگز - که "کاهش قابل توجه و ماندگار زاد ولد" را در نتیجه شیوع کرونا پیش‌بینی کرده‌اند -گفته‌اند که نگرانی و عدم اطمینان اقتصادی ناشی از این بیماری باعث کاهش بیشتر میزان زاد ولد خواهد شد.

گزارش مرکز ملی آمار بهداشت نشان می‌دهد که تعداد تولد به شدت در اواخر سال گذشته سقوط کرد که نشان می‌داد زوج‌ها با شیوع کرونا تصمیم گرفتند از حاملگی خودداری ورزند.

تصویر جهانی چیست؟

روند زاد و ولد در ایالات متحده منعکس کننده روندی جهانی است.
در حالیکه در کشورهای ثروتمندی مانند آلمان و ژاپن مدتهاست که نرخ زاد ولد کاهش یافته، حالا همین وضعیت در کشورهای با درآمد متوسط مانند تایلند و برزیل هم دیده می‌شود. طبق گزارش سال ۲۰۱۹ سازمان ملل، انتظار می‌رود در سطح جهانی هم میزان باروری به زیر سطح جایگزینی یعنی ۲.۱ تولد برای هر زن کاهش یابد.

طبق این گزارش، پیش‌بینی می‌شود در آخر این قرن جمعیت جهان برای اولین بار در تاریخ رشد نداشته باشد و گزارشی که سال گذشته در لانست منتشر شد حاکی از آن است که این وضعیت حتی زودتر و در سال ۲۰۶۴ بروز خواهد کرد.

انتظار می‌رود بین سالهای ۲۰۲۰ و ۲۱۰۰ ، عملا ۹۰ کشور از جمله دو سوم کل کشورها و سرزمین‌های قاره اروپا با کاهش جمعیت مواجه شوند. طبق آمار سازمان ملل، آفریقا تنها منطقه در جهان است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان قرن ۲۱ هم دارای رشد جمعیت باشد که عمدتا مربوط به کشورهای جنوب صحرای آفریقا است.

سازمان ملل متحد هم عوامل مشابه عوامل موجود در آمریکا یعنی کاهش نرخ باروری و تأخیر تدریجی در فرزندآوری در زنان را عامل کاهش جمعیت دانسته است. اگرچه میانگین سن باروری در نقاط مختلف جهان بسیار متفاوت است، اما افزایش سن باروری به طور کلی به کاهش نرخ باروری و تنزل رشد جمعیت جهانی منجر خواهد شد و این روند ادامه خواهد داشت.

منبع: بی بی سی

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها