جلیلی: نمی‌توان کشور را معطل مذاکره نگه داشت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمی‌شود کشور را معطل مذاکره و اراده‌ی چند قدرت دنیا نگه داشت؛ با این‌ها نمی‌شود اقتصاد کشور را اداره کرد و آن را جهش داد و به پیشرفت رساند.

جلیلی: نمی‌توان کشور را معطل مذاکره نگه داشت

سعید جلیلی در گفت‌وگویی ویدیویی طی سخنانی اظهار داشت: دشمن تمام توان خود را به‌کار گرفته و از ابزارهایی برای فشار بر مردم ما استفاده می‌کند و یکی از این ابزارها، تحریم است. در این 8 سال راه‌حلی به‌نام مذاکره دنبال شد تا مسائل را حل کنند و گفتند امروز مردم می‌بینند که تحریم‌ها دو برابر شد. در برخی موضوعات که دولت وعده می‌داد حل می‌شود، الان خودشان اذعان دارند که حل نشده است.

وی افزود: اگر می‌گوییم دشمن تحریم اعمال می‌کند و مذاکره جواب نداده است، سوال این است که چه باید کرد؟ بعضا مطرح می‌شود که فقط باید داخل کار کنیم و یعنی به سیاست خارجی کاری نداشته باشیم؟ این غلط است و اتفاقا باید سیاست خارجی فعال داشته باشید تا اقتصاد داخل تقویت شود. مثلا وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند تولید باید جهش داشته باشد، لازمه آن جهش صادرات و ارتباط با بازارهای جهانی است تا محصول تولیدی ما به بازار برسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما می‌گوییم اگر می‌خواهید با فشار دشمن مقابله کنید راهش تعامل گسترده و سازنده با جهان است و بسیار اهمیت دارد. چه کسانی نمی‌خواهند این کار انجام شود؟ کسانی که روابط با دنیا را در 4-5 کشور خلاصه می‌کنند و اینکه بگوییم دنیا فقط آمریکا و چند کشور اروپایی است و تمام توان‌مان هم صرف آن شود، نتیجه‌اش چیزی است که امروز می‌بینیم و امروز ما را تحریم کردند و سایر کشورها را هم برای این که با ما کار نکنند، تحریم کردند و علیرغم همه تعهدات در برجام، خود آمریکا هم تحریم کرد و بقیه را هم تحریم کرد که چرا با ایران تراکنش بانکی دارند. اروپایی‌ها بعد از برجام حاضر نشدند کار جدی انجام بدهند و حتی کانال مالی که گفته می‌شد هم آن‌طور که ادعا می‌شد، محقق نشد.

جلیلی تصریح کرد: اکنون باید دید که راه‌حل چیست؟ آیا این است که ما بگوییم در 100 روز آخر به وین می‌رویم و ببینیم چند تحریم رفع می‌شود و آن‌ها هم لیست بدهند و تحریم‌ها را دسته‌بندی کنند، یا اینکه باید راه‌حل داشت. نمی‌شود کشور را معطل مذاکره و اراده‌ی چند قدرت دنیا نگه داشت؛ با این‌ها نمی‌شود اقتصاد کشور را اداره کرد و آن را جهش داد و به پیشرفت رساند.

وی گفت: مذاکره‌ی صحیح باید باشد و مذاکرات غلط جواب نمی‌دهد و البته مذاکره غلط نیز یک راه است؛ دیپلماسی یک بُعد از سیاست خارجی است؛ باید از تمام ظرفیت‌های در عرصه سیاست‌های خارجی فعال شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود هم‌چنین اظهار داشت: اگر از تحریم‌ها سخن می‌گوییم به این معنا نیست دشمن فقط با تحریم بر مردم و کشور ما فشار می‌آورد؛ یکی از شیوه‌ها این است که ببینید چه فرصت‌های اقتصادی برای ما در این شرایط فراهم است و می‌تواند آن‌ها را بی‌اثر کند. مثلا یک فرصت ترانزیتی در کشور ما وجود دارد و فرصت خوبی هم هست و اگر دشمن خطوط ترانزیتی موازی ایجاد کرد، یعنی می‌خواهد این فرصت ما را کمرنگ کند و باید در این زمینه وارد شویم.

جلیلی خاطر نشان کرد: سیاست خارجی‌ای فعال و پویاست که دنیا را رصد کند و ببینید در هر کشوری چه فرصت‌هایی وجود دارد و از آن استفاده شود. ابتدا در این موضوع باید از همسایگان استفاده شود و ما به دلیلی پیوندهای تاریخی، جغرافیایی و تاریخی فرصت خوبی داریم و خصوصا که کشور ما 15 همسایه دارد و این فرصت خوبی است که خداوند برای ما قرار داده است. همسایگان ما تقریبا حدود 1000 میلیارد دلار واردات دارند و ما بازاری به این میزان را در همسایگی خود داریم که اگر از آن استفاده کنیم، فرصت‌های خوب و مناسب اقتصادی است. در این هشت سال چه روندی طی شد و باید ببینیم که اگر کارنامه خوبی است و اقدامات مناسبی عمل شده است، آن را تقویت کنیم و اگر به خطا رفتیم و به بخش‌هایی توجه نشده، باید تصحیح شود.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: بعضا بین کشورهایی اختلافاتی پیش می‌آید و این اختلاف شاید تولیدِ فرصت کند و مثلا روابط اقتصادی دو کشور به مشکل می‌خورد و این یک فرصت است که در بازار آن کشور حضور یابیم. روسیه حدود 11 میلیارد دلار واردات صیفی‌جات دارد و وقتی بازارهای آن بسته می‌شود و با اروپا و یا در مقطعی با ترکیه به مشکل می‌خورد، ما این‌جا باید وارد شویم و البته غیر از این هم می‌توانیم در این بازارها حضور یابیم ولی سهم ما از این عدد تقریبا هیچ و یعنی حدود 120 میلیون دلار است، چرا از این فرصت استفاده نمی‌کنیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بخشی از کارهای دولت این است که اولویت‌ها را تشخیص بدهد و بداند که بر روی چه اولویتی سرمایه‌گذاری از نظر اقتصادی و زمان کند. ما چندین نقاط حساس داریم که سال‌هاست معطل مانده؛ مثلا کریدور شمال به جنوب و راه‌آهن شلمچه- بصره که 25 کیلومتر است و سرمایه‌گذاری زیادی نمی‌خواهد و بلکه اراده، پیگیری و دیپلماسی می‌خواهد. البته ممکن است که در این میان موانعی هم وجود داشته باشد و دشمنان هم سنگ‌اندازی کنند و این‌جا دیپلماسی باید خود را نشان بدهد و این موانع را بردارد.

جلیلی بیان کرد: اگر این فرصت‌ها را بالفعل کردید، اصلا برخی مذاکرات از موضوعیت می‌افتد و وقتی توانستید نفت را به فرآورده تبدیل کنید، دیگر برای فروش نفت به‌دنبال مذاکره نیستید و اتفاقا می‌خواهید نفت بخرید تا به فرآورده تبدیل و به بازار منطقه عرضه کنید.

وی گفت: در شرایط کنونی جدای از نگاه‌های سیاسی و انتخاباتی باید صحنه‌ی کشور را ببینیم و نگاه کنیم که سیاست خارجیِ خوب چیست؛ بخشی از آن دیپلماسی و بخشی نیز تعامل اقتصادیِ قوی با همسایگان و سایر کشورهاست و البته این مسئله فقط محدود به وزارت خارجه نیست و سایر وزارتخانه‌ها هم در این امر نقش دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: حتی در کالاهایی که شاید خود ما تولید‌کننده هم نیستیم می‌توانیم مرکزیت توزیع آن کالا در منطقه باشیم؛ مثلا روسیه گندم دارد و عراق هم به آرد نیاز دارد، ما می‌توانیم گندم را به آرد تبدیل کرده و به عراق صادر کنیم، این شدنی است و فرضی نیست و می‌تواند به شکل موثر در روابط خارجی اقتصادی ما شکل بگیرد.

جلیلی گفت: اگر در سیاست خارجی برنامه و نقشه وجود داشته باشد و بدانید که کجا باید چه اقدامی انجام دهید، بسیار می‌توان از فرصت‌ها استفاده کرد. در دنیا 200 کشور وجود دارد و می‌توان از این فرصت‌ها استفاده کرد و مجموعه فرصت‌هاست که آثار خود را در زندگی مردم نشان می‌دهد. این آثار البته ابعاد امنیتی، سیاسی و اجتماعی دارد و وقتی روابط اقتصادی با این کشورها تقویت شود، تهدیدها کاهش می‌یابند. هر سال 4 میلیون نفر از عراق برای زیارت و سیاحت به ایران می‌آیند و مردم ما هم در ایام اربعین به آن کشور می‌روند، این خود یک فرصت بزرگ است و باید روی این‌ها سرمایه‌گذاری شود.

منبع: تسنیم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • .
    0

    به حرف زدن می شود ادا ره میشود چند تا طرح اقتصادی بدون ارتباط با دنیا روی میز قرار دهید

  • بنده خدا
    0

    کشور معطل شماست عزیزم پس کی میایی؟؟!!

  • نسل
    0

    ده سال مملکتو مچل خودت کردی

  • کاربر ناشناس
    0

    اگرجاسوزان بگزارنند

  • د
    0

    آفرین آقا جلیلی منتها صدونود تا از آن کشورهای که گفتید بدون اجازه آمریکا آب هم نمی خوردند چون آمریکا را ابر قدرت می دانندفقط می ماند ده تا کشور مثل یمن سوریه جیبوتی کومور همین کشوری های که دوره احمدی نژاد کشف شدند که تازه خودمان باید خرجشان بدهیم تا زمانی قوانین aftfرا نپذیرفتیم هیچ کشوربدرد بخوری با ما کار اقتصادی انجام نمی دهد

  • بهرام
    0

    اقای جلیلی ان زمان که خودت ۸ سال نماینده ایران در مذاکرات بودی وهمه ثمره کارت یک البوم عکس باخانم کاترین اشتون بیش نبود کشور را معطل مذاکره نکرده بودی ؟ ان روز که هفت قطعنامه بین المللی از طرف شورای امنیت وحتی با رای مثبت برادر روسیه و چین علیه کشور درست کردی به نظرت خدمت به کشور بود ؟ این تیم جدید مذاکره حداقل همان قطعنامه ها یی که تو درست کردی را لغو کردند واین یک شاهکار بود جناب شیفته قدرتی که در بحث اینده نگری تا نوک دماغت را بیشتر نمی توانی ببینی !

  • خشی۹۸
    0

    حیف وهزار حیف که نفس حق خودت اونجا نیست جلیل خان که مثل همیشه کارها را به نحوء احسن انجام بدی وحق ملت را بگیری.اخه مردنا حسابی حیاء چیز خوبیه.توخودت که از این تبم چپل چلاغی بدتر بودی.زبان کردی بلا؟

  • Ali
    0

    ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

  • زیلان
    0

    آره بابا داش سعید آستینا رو بزن بالا خودمون یه املت بزنیم ، گرسنگی اذیت میکنه. با حقوق ماهی 25 میلیون که نمیشه معطل موند

  • علی
    0

    پس مذاکره شما برای چی بود

  • مردم ستم دیده
    0

    حدود هشت سااااله معطل یک نفر شده با اقوامش این مملکت!!؟؟. خدااااااااااااااا ان شاء الله جوابش رو بده در دنیا و آخرت....

  • رضا
    0

    آقاشماچقدرروت زیاده؟خدایی سنگ پای قزوین را بزاریدکنارازاین به بعد درمورد آدمی که خیلی پررووروش زیاده خواستید مثال بزنید بگید روت مثل سعید جلیلی اینجوری هم یک واقعیتی رابیان کردید هم سنگ پای قزوین یه مدت استراحت می کنه.

  • شهرام
    0

    اقای جلیلی گفتی ما می توانیم هزار میلیارد دلار با کشورهای دیگه روابط اقتصادی داشته باشیم خواهشا چند تا از ان کشورها رو نام ببر و بگو چه چیزی می خواهیم صادر کنیم و پول انرا چطوری می خواهیم بگیریم اقای جلیلی همین همسایه چسبیده به ما یعنی عراق وقتی برق صادر می کنیم و یا کالا یک ریال نمی تونه پول بدون اجازه امریکا به بده !! با حرف زدن و ایراد گرفتن که کار درست نمیشه در زمان مذاکره شما هفت قطعنامه سازمان ملل علیه کشور صادر شد میدونی یعنی چه ؟؟ یعنی وقتی پای شورای امنیت بیاد وسط (نفت و در برابر غذا ) همین الان سه ماه سه ماه امریکا باید مبادلات تجاری عراق را با ایران تایید کنه کشورهای دور بر ما یکی پاکستان است یک عراق و یکی افغانستان جنگ زده و بقیه کشورهای عربی که هیچ کدوم با ما همراه نیستند بلکه دشمن خونی ما هستند از طرفی اگر تحریم شورای امنیت وسط بود همین چین با ما نمی توانست قراداد نفتی چندین ساله امضا کنه حتی روسیه هم نمی تونه با شما مبادله تجاری بکنه این تحریمهای کمر شکن امریکا باعث شده کشور به این روز بیفته نمونه بارز ان گرانی مرغ و ...همه داره با کشتی از خارج وارد میشه یعنی باید دلار امیکایی یا یورو بدهی تا کالا وارد کشور بشه و قس علی هذا .... اگاهی نسبت به مسایل جهانی یکی از ارکان کشور داری است

  • ناشناس
    0

    جلیلی جان تو ویار غارت احمدی نژاد گندی زدید مگه اینکه قیامت بشه راحت بشیم

  • X
    0

    باشعار هیچی درست نمی شود کار در عمل است

  • اصل جنس
    0

    کله پوک .شاگرد خوبی هستی از استاد محمود حرف های پوپولیستی خوب یاد گرفتی .

  • محمود
    0

    حسودجان لطفا بشین و بخاطر خدا حرف نزن مردم از دست شما و امثال شما خسته شده اند

  • ناشناس
    0

    آقای جلیلی شما حریف نمی شوی چون شما شرفداری شرفت اجازه نمی دهد خیانت کنی

    نظرات شما -
    • .
      0

      الان رییسی بدون شرافت است

  • محمد
    0

    تو که وضعت خوبه حاجی تا ده نسلت بخورن بازم داری خوب مذاکره به درد تو نمیخوره این ملت هستند که زیر فشار فقر له میشن ، البته از ماست که برماست

  • ناشناس
    0

    ۴۳ ساله که درسایه تدابیرملوکانه lranتعطیل وبردورباطل آزمون وخطا می چرخد..‌‌‌هرروز ضعیف وضعیف تربدون هیچ چشم اندازی

  • رحیم
    0

    جناب آقای جلیلی ما در این چهل و دو سال هیچگاه با دنیا تعامل نداشته ایم و نخواهیم داشت. سیاست خارجی ما بر اساس خرد جمعی گرفته نمیشود و طبق قانون اساسی فقط یکنفر تصمیم گیرنده است.

  • کاربر ناشناس
    0

    برو باباحرف شما وامثالتان خریدار نداره حرف فقط حرف احمدی نژاد وبس

  • کاظمی
    0

    خیلی حرف می زنی .

  • مهرداد سربندی
    0

    آقای جلیلی حالا شما عصبانی نشو. این همه مدت صبر کردی این یکی دو ماه هم صبر کنید و اینقدر مته به خشخاش نگذارید. تبلیغاتی هم حرف نزنید. چون رای نمی آوری. حداقل نظر دوستان خودتان هم همین است که برای گرم کردن تنور آمده ای والا خودت هم میدانی رایت کمتر از یک میلیون است. در ضمن یادتان باشد با دزدی و غارت اموال مردم و فریب اذهان عمومی و خیانت به نظام و وابستگی فکری به جریانات انحرافی هم نمی شود مملکت را اداره کرد. مگر ندیدی احمدی نژاد نتوانست اداره کند و گند زد به کشور.

    نظرات شما -
    • ،،
      0

      جلیلی مطمئنا رییسی نمیاد می خواهید خودش را به عنوان کاندید اصلی اصولگراها معرفی کند

  • شبنم
    0

    شما قطعا از کاسبان تحریم هستید که مخالف مذاکره و رفاه مردم می باشید ولی مطمئن باشید نفرین مردم روزی گریبان شما را خواهد گرفت

  • احمد
    0

    جلیلی گفت : مثلا وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند تولید باید جهش داشته باشد، لازمه آن جهش صادرات و ارتباط با بازارهای جهانی است تا محصول تولیدی ما به بازار برسد. خوب آقای جلیلی وقتی تحریم هستیم به کجا صادر کنیم

    نظرات شما -
    • کلاغ پر
      0

      چه سئوال سختی میپرسی احمد آقا درسته دانشمند این که دیگه به عقلش نمیرسه اون متخصص در امور مقاومته ......

  • رومینا راد
    0

    یادمون نرفته این وضعیت فلاکت باری که توش هستیم نتیجه کارهایی هست که شما در دوره احمدی نژاد انجام دادید..اون موقع که خودتون هم روی کار بودید از این حرفا میزدید؟

  • ايرانى
    0

    آقاى جليلى جداًبراى مردم سواله!!هم اكنون اسرائيل هم بشدت مخالف مذاكره است وحتى رئيس موسادهفته قبل گفتنداگرمذاكرات وين به نتيجه برسدراهى جزءجنگ باايران باقى نمى ماند!!!!؟؟؟؟وشمابه اصطلاح اصولگراهاوانقلابيهاهم مذاكره رو وقت تلف كردن وبه ضررمردم ميدانيدوعملاًهم واردبرهم زدن آن شديد!!!؟؟؟؟حتى حاضرشديدقيمت چندنوع كالاازجمله خودروروافزايش داديدتابگيدمذاكره هيچ تأثيرى بركاهش قيمتهاندارد!!؟؟ (بيانات احمدخاتمى ديروزدرشيراز)چرا؟ ضمناًحسب فرمايشات رهبرى عزيزتصميم به مذاكره هم خودشماها مسئولين بالادستى گرفتيد!!!!چرااينقدرمخالفت!!!!؟؟؟؟ واينكه اينقدركلى گوئى وحرفهاى تكرارى ونامفهوم نزنيد مردم ازشمايكى خيرى نديدند

  • فرید
    0

    سعید جان این حرفا رو کسی میزنه که فرصتی نداشته تو چه کردی بجز نابودی کشور با قطعنامه هایی خطرناک ولی کاغذ پاره به زعم شما و احمدی نژادت البته توقعی نیست این کار تخصص و تجربه می خوات که شماها فاقدش بودید و هستید و البته چشم نداشتن به نعمت تحریم

  • علی
    0

    کشور امریکا به ان بزرگی را حداکثر ده هزار نفر می خرخانند یعنی از سیاست سر در می اورند اما مردم ایران را طوری بار اوردید که ریز و درشت همه از سیاست دم میزنند یعنی وظایف مردم را سنگینتر از وظیفه مسولان نموده اید . من یک کارگرم وظیفه ام انتخاب یک رییس جمهور خوب است و مهچنین یک نماینده محلس که مراقب رییس جمهور باشد من باید اول انتخابم خوب و نه از روی تبلیغات باشد و مابقی کارها را رییس جمهور و نماینده مجلس پیش خواهد برد و در کارهای انها دخالت بیمورد است .

  • حمید
    0

    ‌جلیلی : نمی توان معطل مذاکره ماند . باید سریعآ و قبل اینکه مذاکرات به نتیجه برسد و دکان ما تعطیل شود این چند ملیون دلار را هم به خارج انتقال دهم و برای روز مبادا که خیلی هم نزدیک است بفکر جایی در عراق ، سوریه یمن ، لبنان و حتی ونزوئلا باشم .

  • رضا
    0

    شما خودت اون موقع که مسول مذاکرات بودی که بیشتر از همه کشور رو معطل مذاکرات کردی.

  • امير
    0

    سكوت سكوت سكوت اختيار كن

  • جانباز
    0

    آقاى دكترجليلى،حتماًخبرداريدازتحريم وFATFوپالرمو حتماً مشكلمون حل شده كه اينقدرراحت حرف ازروابط تجارى،صادرات،دريافت پول وطلب باكل دنيا حرف ميزنى تا آنجاكه ماميدونستيم حتى عراق وروسيه وچين و....خيلى كشورهاى هم پيمان پولمون رونميدهند!!!؟؟؟البته خوشبينى خوبه اگرمنجربه توهين به شعورمات نشود

  • امیر
    0

    اقای محترم مطمئن مطمئن دیگر وضع موجوداقتصاد کشور تحمل شما و افکار شمارا ندارد

  • کاربر ناشناس
    0

    اعوذوابالله من الشیطان الرجیم انالله واناالیه راجعون کشوررابدهیددست خودمالک اشترخوانده وخیال خود راراحت کرده ومملکت گل وبلبل شده تحویل بگیرید البته ورچپه فاعتبروایااوالی الابصار

  • بهمن
    0

    آقای جلیلی یه کم هم درباره ی رفقابگو.زنجانی ،احمدی نژاد،خاوری،رستم قاسمی،بقایی،مرتضوی،رسایی،دیواندری مدیربانک ملت،آزمون کزایی پرستاری،صندوق بازنشستگی کشوری،اموال وسکونت خودت،و........

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها