با کودکی که عکس مبتذل دیده چگونه برخورد کنیم؟

شاید تا پنج سال پیش، اینکه یک کودک در جستجوی یک عکس مبتذل باشد و به راحتی با فشردن چند دکمه به آن دست پیدا کند دور از ذهن به نظر می‌رسید. در این میان نحوه برخورد با کودکی که عکس مبتذل دیده مسئله بسیار مهمی است.

با کودکی که عکس مبتذل دیده چگونه برخورد کنیم؟

شگفتی‌هایی که دنیای اینترنت برای ما به وجود آورده، جهان ما را به کلی دگرگون ساخته است. به هیچ وجه نمی‌توان مزایای اینترنت را نادیده گرفت، اما گاهی این دسترسی آسان به اینترنت کار دستمان می‌دهد.

نحوه برخورد با کودکی که عکس مبتذل دیده چیست؟

با ورود دنیای مجازی به دالان خانه‌ها، حد و مرزهای روابط و اطلاعات مردم کیلومترها جا به جا شد. شاید تا پنج سال پیش اینکه یک کودک در جستجو یک عکس مبتذل باشد و به راحتی با فشردن چند دکمه به آن دست پیدا کند دور از ذهن به نظر می‎‌رسید.

شاید حواستان نباشد ولی پول نقد کم کم از جیب‌هایتان به حساب بانکی شما منتقل شده، برای پیدا کردن آدرس جایی از چند نفر آدرس نمی‌‎پرسید و تنها نقشه را از گوشی موبایل خود نگاه می‎‌کنید.

شگفتی‌هایی که دنیای اینترنت برای ما به وجود آورده، جهان ما را به کلی دگرگون ساخته است. به هیچ وجه نمی‎‌توان مزایای اینترنت را نادیده گرفت، اما گاهی این دسترسی آسان به اینترنت کار دستمان می‎‌دهد!

کودکی را تصور کنید که برای حضور در کلاس مجازی مدرسه خود گوشی موبایل مادرش را به دست گرفته است، ناگهان یک نوتیفیکیشن یا پیام برایش ارسال می‌‎شود.

تبلیغ یک سایت یا هرچیز دیگری که عکس مبتذل روی آن درج شده است. این بهترین و مثبت انگارانه ترین دیدگاه ممکن است! حالا با این کودک چه رفتاری باید داشته باشیم؟

اگر کودکمان عکس مبتذل دید چه واکنشی نشان بدهیم؟

در نحوه برخورد با کودکی که عکس مبتذل دیده در درجه اول بیاید دو حالت را برای توصیف به کار ببریم.

در حالت اول کودکی را تصور کنید که به طور ناخواسته با یک عکس مبتذل در گوشی موبایل والدینش مواجه شده و حالت دوم کودکی که به انتخاب سراغ یک فیلم یا عکس مبتذل رفته و آن را تماشا کرده است.

قبل از هر چیزی باید بگویم که عصبانیت را از خود دور کنید. هر اتفاقی که افتاده است با خشونت و سرزنش بدتر می‎‌شود که بهتر نمی‎‌شود. پس با نهایت آرامش تشخیص دهید کودک این فیلم را اتفاقی جایی دیده یا اینکه به انتخاب خود به سراغ این نوع فیلم و عکس رفته است.

اگر حالت منطقی و آرام داشته باشید، ترس را به کودک القا نکنید، خودتان می‌توانید پاسخ را با مکالمه از کودک خود دریافت کنید. حتی ممکن است از حالت‌های ناخودآگاه رفتاری او متوجه شوید.

آیا او ترسیده است؟ افسرده است؟ گوشه گیر شده است؟ کنجکاوانه دنبال فرصتی می‌گردد که با موبایل یا تبلت تنها باشد؟

اینکه منشأ این جستجوهای کودک کجاست، کمک شایانی به تمامی مراحل رفتار درمانی خواهد کرد. اگر کودک شما انتخاب کرده که یک عکس مبتذل ببیند، احتمالا بیش از این که ترسیده باشد، کنجکاوی درش دیده می‌شود.

این کنجکاوی می‌تواند خطر آفرین باشد چرا که به مراتب رشد پیدا می‌کند. بهترین و شاید ساده‌ترین روش، پرسیدن از خود کودک است.

با او صحبت کنید همانگونه که در مورد مسائل معمولی زندگی با او صحبت می‌‏کرده‌اید. در محیطی آرام و خلوت به دور از چشم دیگران در کنار او بنشینید، توجه کنید که حتما کنار او بنشینید نه رو به روی او.

چرا که وقتی رو به روی او باشید ممکن است حس محاکمه به او دست دهد، پس کنارش بنشینید و سر صحبت را با چیزهای جزئی باز کنید. اجازه دهید احساس امنیت کند که یک مکالمه دوستانه با شما خواهد داشت.

با کودکی که فیلم مبتذل دیده چه رفتاری کنیم

اینکه منشأ این جستجوهای کودک کجاست، کمک شایانی به تمامی مراحل رفتاردرمانی خواهد کرد.

سپس در مورد روابط مرد و زن صحبت کنید. از او بپرسید که به نظرش رابطه یک مرد و زن تا چه حد دوستانه می‌تواند باشد؟ اگر کودک شما سرخ شد و نتوانست توضیح دهد به او بگویید که اگر یک نفر در دنیا باشد که او بتواند صادقانه با آن شخص صحبت کند آن فرد شما هستید.

می‎‌توانید دیدگاه خود را در این مورد بیان کنید، به طور مثال بپرسید به نظرت اگر یک مرد و یک زن با هم دوست باشند با هم حالشان خوب است یا زود به زود با هم دعوا خواهند کرد؟

این سوال باعث می‌شود کودک حس درونی خود را فاش کند. اگر فیلمی که کودک تماشا کرده است یک رابطه خشونت آمیز و ترسناک بوده باشد، پس امکان دارد کودک شما از جنس مخالف نفرت به دل بگیرد.

شاید به نظر شما خیلی هم بد نباشد که کودک یک رابطه ترسناک دیده باشد و تمایلی نداشته باشد که دوباره به سراغ این نوع فیلم برود اما این باور اشتباه است.

خشونت رابطه در ضمیر ناخودآگاه کودک نفوذ می‌کند و بعد از سال‌ها خودش را نشان می‌‎دهد.

تعبیر درست از این واقعیت این است که کودک شما به خودش آسیب زده است، اینکه یک کودک ده ساله پشت فرمان یک ماشین بنشیند چه اندازه خطرناک است؟ یا برای یک نوجوان ۱۸ ساله هم خطرناک است؟

مسئله همین است! روابط جنسی مثل هر رخداد و مهارت دیگری در زندگی سهمی دارد اما در زمان درست آن، وقتی زودتر از موعد با آن مواجه شود خطر آفرین است.

پس مثل وقتی که کودک شما از دوچرخه افتاده و دست و پایش زخم شده است باید روح و روان او را درمان کنید. رفتار شما می‌تواند منجر به این شود که کنجکاوی‌های او پایان بپذیرد یا اینکه موجب ناهنجاری و نفرت از یک رابطه شود.

ممکن است توجه و کنجکاوی کودک را تحریک کنید و مدام این نوع عکس‌ها را جستجو کند. لذا بسیار هوشمندانه و هوشیارانه رفتار کنید. نمی‌توان در این مورد سهل انگاری کرد.

گاهی در پی این نوع نظاره‌ها کودک به بلوغ زودرس می‌‎رسد. اگر دختر یا پسر شما به بلوغ جنسی برسد در زمانی که مناسب نیست، صفحات رشد او شروع به بسته شدن می‎‌کنند، رشد قدی کودک به مخاطره می‎‌افتد.

اختلالات هورمونی نیز ممکن است برای کودک پیش بیاید. هرچند هر بلوغ زودرسی به علت مشاهده فیلم یا عکس مبتذل نیست اما یکی از دلایل می‎‌تواند باشد.

رفتار با نوجوانی که به سن بلوغ رسیده و فیلم یا عکس مبتذل دیده چگونه است؟

گاهی پیش می‌آید یک نوجوان تازه به بلوغ رسیده یک عکس مبتذل دیده است، رفتار با وی متفاوت از رفتار با یک کودک است. چرا که نیازهای جنسی او بروز کرده و نیاز پیدا می‌‎کند که آنها را رفع کند.

خطراتی که این نوجوانان را تهدید می‎‌کند جنس متفاوتی با کودک دارد. آنها آمادگی و علم یک رابطه را دارند پس وقتی خطر به سراغ آنها می‌‎آید که این رابطه ناسالم باشد.

رفتار با کودکی که فیلم مبتذل دیده

اگر کودک انتخاب کرده که یک عکس مبتذل ببیند، احتمالا بیش از این که ترسیده باشد، کنجکاوی در او دیده می‎‌شود.

کمی فراتر از مرزهای عرف ایران صحبت می‎‌کنیم.شاید شما فکر کنید که در یک کشور توسعه یافته وقتی نوجوان بلوغ یافته آنها نیاز به یک رابطه پیدا می‌کند، تعلیمات مناسب را به او آموزش می‎‌دهند تا به خود و دیگری صدمه وارد نکند. اما اینگونه روابط در فرهنگ و عرف جامعه ما یک تابو هست.

منتها توجه کنید که نوجوان شما در جهانی از ارتباطات گسترده جهانی قرار دارد و ممکن است متفاوت ار طرز فکر خانواده فکر کند و همین مسئله به او اجازه دهد که با پنهان کاری از خانواده در جهانی که برایش هیجان دارد زندگی کند.

در این میان این نقش خانواده و والدین هست که به نوجوان بیاموزند که چنین جهانی امکان دارد کاخ آرزوهایی که ساخته‌اند را بر سرشان خراب کند و زندگیشان را به تباهی بکشاند.

باید با نوجوان خود در مورد این روابط محترمانه تر رفتار کنید. به خلوت آنها احترام بگذارید و سعی کنید رابطه دوستانه‌ای با فرزند خود داشته باشید. در سنی که بیشترین نیاز به جنس مخالف بروز می‎‌کند باید این نیاز کنترل شود، پس زدن و نادیده گرفتن فقط روند شناخت زندگی زناشویی وی را کند می‌‎کند.

شما باید با دلیل و منطق نوجوان خود رامتقاعد کنید که این روابط درحال حاضر برای او مناسب نیست و او باید بداند و خودش متوجه شود که اینگونه روابط در چهارچوبی که نامش خانواده هست معنا پیدا می‌کند.

هر چند که سن نوجوانی سن اشتباه کردن است اما هر اشتباهی قابل جبران نیست. پس باید تجربه‌ها به حدی باشند که ویرانگر نباشند.

حال با چند مثال بهتر موضوع را تفهیم خواهیم کرد. ممکن است نوجوان شما در حال تماشای یک فیلم باشد و شما به نزد او بروید، وقتی به نمایشگر نگاه می‎‌کنید متوجه می‎‌شوید فرزند شما در حال تماشای یک عکس مبتذل است.

در این لحظه چه عکس العملی نشان می‌‎دهید؟ صادقانه فکر کنید و به خود پاسخ دهید. آیا عصبانی می‎‌شوید و شروع به سرزنش وی می‎‌کنید؟

لپ تاپ یا تبلت او را توقیف می‎‌کنید؟ او را در اتاقش حبس می‎‌کنید؟ شروع به داد و فریاد می‎‌کنید؟

متأسفانه این رفتارهای ناپخته باعث بدتر شدن اوضاع نوجوان شما می‌‎شود. شما او را از کاری منع می‎‌کنید که غریزه و طبیعت اوست. این رفتار باعث اختلال در باورهای نوجوان می‎‌شود، فرزند شما دیدن فیلم یا عکس مبتذل را ترک نمی‎‌کند تنها سرخورده می‎‌شود و پنهان کاری را ادامه می‎‌دهد.

رفتار درست با این قسم نوجوانان در قدم اول نادیده گرفتن است.

نمایشگری که فیلم یا عکس مبتذل پخش می‌‎کند را نادیده بگیرید. صفحه لپ تاپ را ببندید.

اجازه دهید او متوجه شود که شما نیازهای او را به رسمیت شناخته اید و به خلوتش احترام می‎‌گذارید. نوجوان شما باید در خانه احساس امنیت کند وگرنه در بیرون از خانه به دنبالش می‎‌گردد و امکان دارد به راه‌هایی کشیده شود که جبران آن به مراتب سخت‌تر و یا حتی در بعضی موارد غیر قابل جبران باشد.

در مرحله دوم از او بپرسید که فیلم‌هایی که تماشا می‏‌کند قابلیت دارند که خانوادگی نگاه کنید؟ اگر جواب او منفی بود بپرسید که آیا تمایل دارد توضیح دهد چرا؟

از این قسمت به بعد وارد لایه‌های عمیق نیازهای او می‎‌شوید. چرا که دلیل نگاه کردن این فیلم یا عکس مبتذل گاهی برای خود نوجوان نیز ممکن است در هاله ای از ابهام باشد.

او نیز مانند شما سعی می‎‌کند که خودش را بهتر بشناسد و به سمت روابطی که علاقه دارد جذب می‎‌شود. پس سوال‌های خود را محتاطانه انتخاب کنید. سعی کنید با سوال‌هایتان او را ترغیب کنید که عاقلانه به این قضیه نگاه کند و تنها احساسات و غرایز را اولویت زندگی اش قرار ندهد.

در آخر توضیح دهید که در آخر تنها بازیگر زندگی او خودش است! اگر قهرمان داستان نابود شود دیگر داستانی وجود ندارد. لذا حال که او به لحاظ جسمی و جنسی بالغ شده باید تلاش کند از نظر عقلانی هم بالغ شود و این بلوغ تنها با اراده و تلاش خودش انجام خواهد گرفت.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    تا متوجه شدین دیده باید تمام چیزهارو بگین چون کنجکاو تر میشه...

  • فصول
    0

    با خواندن این مطلب والدین !!! و بچه ها دیگه سراغ عکسها و فیلمهای مبتذل نمیرن !!! فوق معجزه کرد این مطلب!!!

  • مجید
    0

    خلاصه مطلب هیچ کاری نمیشه کرد اگر سر صحبت باز بشه نتر میشه رو باز میشه پس باید وانمود کرد که متوجه نشدیم تنها کار اینکه تا جایی که میشه تحت کنترل باشه فیلتر شکن رو گوشی نباشه عکس و فیلم باز بشه مرتبا بالای سر گوشی رفت کلید اتلقها جمع اوری بشه عادت به در قفل کردن روی خودش نباشه تو حمام میره تایم ندیم زود به بهانه مختلف از حمام بیارمیش بیرون ‌ با دوستاش تنها نباشن خونه اقوام با هم سالان خود تنها نگذاریم و۰۰۰ وگرنه صحبت گل و بلبل اصلا تو خانواده ایرانی محاله والسلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها