استعدادیابی و روش‌های آن

برای اینکه بتوانیم استعداد‌های خود را کشف و شکوفا کنیم، ابتدا باید راجع به خودمان فکر کنیم و سپس کار‌هایی که فکر می‌کنیم در آن استعداد داریم را پیگیری و راجع به آن اطلاعات کسب کنیم و آموزش ببینیم.

استعدادیابی و روش‌های آن

در این مطلب، روش‌هایی برای استعداد یابی پیشنهاد داده‌ایم.

چگونه استعداد خود را بیابیم؟

از دغدغه‌های مهم انسان، کشف استعداد‌های درونی‌اش برای تحصیل، پیدا کردن شغل مناسب است. برای موفقیت در زندگی هر انسانی باید بر روی کشف و شکوفایی استعداد‌های مخصوص خودش تمرکز کند.

استعداد یابی در بیشتر موارد کار چندان آسانی نیست، و اغلب مردم هیچ آگاهی از استعداد‌های خود ندارند.

این موضوع کار دشواری است. شاید استعداد شما در کاری باشد که اصلا فکرش را نمی‌کنید. استعداد یابی از مراحل مهم زندگی بشر است زیرا اگر به درستی تشخیص داده شود باعث موفقیت بیشتر فرد در زندگی می‌شود و زندگی را برای او لذت بخش می‌کند.

برای کشف استعداد‌های خود اول باید به درون خود توجه کنید، وقت صرف کنید و بر روی خصوصیات فردی خود فکر کنید، سپس دست به کار شوید و از راه آزمون و خطا به استعداد برتر وجودی خود پی ببرید.

مسئله استعداد یابی چنان مسئله‌ی مهمی در زندگی شماست که باید از بچگی توسط والدین شروع شود و سپس توسط خود شخص انجام بگیرد.

معنی دقیق استعداد یابی چیست؟

برای کشف استعداد هیچ‌وقت دیر نیست ولی هر چه بیشتر زمان می‌گذرد، مهارت‌های کمتری در خود می‌یابیم و دیرتر به هدفمان می‌رسیم.

این استعداد‌ها هستند که به کمک آن‌ها می‌توانیم سریع‌تر و راحت‌تر به مقصد برسیم.

شاید بعد از سال‌ها تحصیل در رشته‌ای خاص و یا اشتغال در حرفه‌ای هنوز این حس را دارید که کاری اصلی را که رسالت شما بود انجام نداده‌اید، فکر می‌کنید که می‌توانستید برای خود و جامعه مفید‌تر باشید، همه‌ی ابن‌ها نشان می‌دهد که تاکنون در مسیر استعدادتان حرکت نمی‌کردید.

استعداد روش‌هایی برای استعداد یابی

اکثر افراد از استعداد درونی و ذاتی که دارند بی‌اطلاع هستند به همین دلیل برای کشف استعدادهای درونی هر فرد نیاز به روش‌ها و تکنیک‌هایی هست که به کمک آنها بتوان به توانایی‌های شخص پی برد.

در اینجا به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

1-راجع به کار‌هایی که تاکنون انجام داده‌اید، فکر کنید

باید ببینید کدام یک از کار‌هایی که تاکنون انجام داده‌اید را واقعا دوست دارید، در انجام چه کاری موفق بوده‌اید، در بین اطرافیان با چه استعدادی شناخته شده‌اید، راجع به کار‌هایی که در دوران کودکی و نوجوانی انجام می‌دادید فکر کنید.

اوقات فراغت‌تان را چطور می‌گذراندید، بیشتر مواقع ترجیح می‌دادید چه کاری انجام دهید، یافتن پاسخ برای هر کدام از این‌ها به شما در مسیر استعداد یابی کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر است که استعداد فقط در تحصیل و موسیقی و نقاشی و کار‌هایی از این قبیل نیست. شاید شما کسی باشید که بتوانید در برابر رخداد‌های ناگوار، آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید، این نیز یک استعداد برجسته برای شما به حساب می‌آید.

3- چه کار‌هایی برای شما لذت بخش هستند

این که شما از انجام کاری لذت ببرید به گونه‌ای که حتی متوجه گذر زمان نشوید، می‌تواند نشانه‌ای از استعداد شما در انجام آن کار باشد.

باید ببینید انجام چه کار‌هایی برای شما مسرت بخش است. آیا تاکنون پیش آمده که راجع به موضوعی که برایتان جالب است با دیگران بحث کنید، این نیز می‌تواند نشانه‌ای از استعداد شما در آن حیطه باشد.

4- برای استعداد یابی توانایی‌های خود را بررسی کنید

برای استعداد یابی باید ببینید دقیقا چه کاری را بهتر از بقیه انجام می‌دهید. حتما کار‌هایی هستن که شما آن‌ها را با صرف انرژی کمتر و زودتر از بقیه انجام می‌دهید، این نیز می‌تواند نشانی از استعداد شما باشد.

توجه کنید که در چه کار‌هایی مایل به کمک به اطرافیان خود بوده‌اید و یا با خود گفته‌اید من بهتر می‌توانم انجامش دهم، در واقع باید ببینید در چه زمینه‌هایی از دیگران بهتر هستید و یا دقت کنید که در گذشته در چه زمینه‌هایی موفق بوده‌اید و به خاطر این موفقیت به خودتان افتخار کرده‌اید.

همه‌ی این زمینه‌ها می‌توانند نشانی از یک استعداد در شما باشند.

5- نظر اطرافیان را راجع به خود بپرسید

پرسیدن نظر دیگران راجع به خودتان، شاید تلنگری شود که به شما در کشف استعداد‌هایتان کمک کند. با نزدیکانتان راجع به نقاط قوت خود حرف بزنید، شاید آن‌ها استعدادی در شما دیده باشند که خود از آن بی خبرید.

مردم معمولا دوست دارند راجع به نقاط قوت شما حرف بزنند، از آن‌ها مشورت بگیرید، بخواهید نظرشان را در مورد عملکرد شما بگویند.

سپس خودتان بعد صحبت با آنها به حرف‌هایشان فکر کنید و ببینید آیا نظر آنها درست بوده یا خیر.

6 - از فرصت‌ها استفاده کنید

لازم است برای استعداد یابی از هر فرصتی برای انجام کار‌های جدید استفاده كنید. ممکن است، استعداد شما در کاری باشد که تاکنون انجام نداده‌اید.

برنامه ریزی كنید تا برای انجام کار‌های جدید وقت داشته باشد. ذهنتان را به روی دنیا باز کنید و از تغییر نترسید. در هر مرحله از زندگی‌تان هم باشید با کشف استعداد تان بهتر است به دنبال شکوفایی آن بروید. مثلا ممکن است بعد از قبول پیشنهاد کوه‌نوردی از طرف دوستانتان متوجه شوید شما واقعا استعداد کوه‌نورد شدن را دارید.

7- به علایق خود فکر کنید

راجع به کار‌هایی که از بچگی تا به حال دوست داشتید انجام دهید فکر کنید، به آرزو‌هایتان بیندیشید، به کار‌هایی که دوست دارید انجام دهید فکر کنید، ببینید چه چیزی‌هایی در اولویت ‌بندی شما هستند. پاسخ به هرکدام از این‌ها می‌تواند به استعداد یابی شما کمک کند.

8- مهارت‌های خود را پرورش دهید

با شرکت در کلاس‌های مختلف و استفاده از نرم افزار‌ها و سایت‌های مربوطه شما می‌توانید اطلاعات خود را در مورد مهارتی كه دارید بالا ببرید. شما هر چقدر که در این مسیر پیش بروید، بیشتر متوجه می‌شوید که ایا واقا در آن زمینه استعداد دارید یا نه. در واقع تلاش برای تقویت نقاط قوت بسیار مفید‌تر از تلاش برای برطرف کردن نقاط ضعف است.

9- از تجربه کردن نترسید

شاید شما فکر کنید توانایی انجام كاری را ندارید ولی تا زمانی که آن کار را انجام ندهید متوجه نمی‌شوید که آیا واقعا استعداد دارید یا نه.

از انجام کار‌های مختلف استقبال کنید این به کشف استعداد‌های تان کمک می‌کند. از چالش‌هایی که برای خود به وجود می آورید نترسید، زیرا بهترین فرصت برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به شخصیتتان است. با مشکلات مبارزه کنیم، تا زمانی که به انجام کار‌های روزمره ادامه دهید چیز بیشتری راجع به خود کشف نخواهید کرد.

10- روابط اجتماعی تان را گسترش دهید

شما هرچقدر آشناهای بیشتری داشته باشید، می‌توانید از تجربیات‌ان‌ها بهره ببرید، راجع به چیز‌هایی که نمی‌دانید از آن‌ها کمک بگیرید. با طرز زندگی دیگران آشنا شوید و فرصت‌های بیشتری برای استعداد یابی داشته باشید.

11- در دوره‌های آموزشی زمینه‌های مورد علاقتان شرکت کنید

شما تا شناختی از انجام كارهای مختلف نداشته باشید، نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا در آن استعداد دارید یا نه.

12- در آزمون شخصیت‌شناسی شرکت کنید

بیشتر مردم کاملا با روح خود غریبه‌اند و هیچ توجهی به خواسته‌هایشان ندارند و هیچ اطلاعاتی هم راجع به علایق و استعداد‌هایشان ندارند، این افراد می‌توانند در آزمون‌های شخصیت شناسی شرکت کنند.

نمونه‌ی این آزمون‌ها هم در سایت‌های روانشناسی مختلف موجود است و هم می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

به این ترتیب شما نخست با شخصیت خود آشنا می‌شوید، علایق، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را می‌شناسید و این در روند استعداد یابی شما بسیار موثر خواهد بود.

13- زندگی نامه‌تان را بنویسید

تمام مراحل زندگی‌تان را از کودکی تا کنون بنویسید. کار‌هایی که انجام می‌دادید، عادت‌های روزانه‌ای که دارید، روز‌های خوبی که داشتید، تجربیات تلخی را که پشت سر گذاشته‌اید همه را بنویسید، این نوشته می‌تواند جلوه‌ای از درون شما باشد و با دقت در آن به به استعداد‌های نهفته در وجودتان پی ببرید.

همه می‌خواهند در کاری که انجام می‌دهند موفقیت کسب کنند ولی افراد خیلی كمی به موفقیتی كه آرزویش را داشته‌اند رسیده‌اند. در واقع همه می‌خواهند به طلا برسند در حالی که شما می‌توانید بهترین باشید و به جای اینكه طلا به دست آورید طلایی باشید و این بهترین راه رسیدن به موفقیت است.

اگر استعداد خود را دنبال كنید طلایی شدن آسان است چون شما برای آن آفریده شده‌اید.

وقتی استعدادی در خود می‌یابید برای شكوفایی آن تلاش كنید حتی اگر بار‌ها شکست بخورید، دست از تلاش بر ندارید، حتی اگر متخصص آن حوزه هم به شما بگوید که شما مناسب این کار نیستید، گوش ندهید، وقتی استعدادی در خود می‌یابید، وقتی برای انجام کاری شور و شوقی وصف‌ناپذیر دارید، وقتی از آن لذت می‌برید، یعنی ماموریت شما در دنیا انجام آن کار به بهترین شکل ممکن است.

اگر در مسیر زندگی به علاقه و استعداد خود نپردازید، و فقط به دنبال شغلی جهت گذران زندگی باشید، پس از مدتی زندگی شما دچار کسالت می،شود و شما شادابی و عشق به زندگی را از دست می‌دهید.

در واقع زندگی شما دچار روزمرگی می‌شود و نمی‌توانید از همه‌ی پتانسیل خود در جهت رشد و موفقیت بهره ببرید.

این مسئله باعث می‌شود برای جامعه چندان هم مفید نباشید. چون اگر به دنبال شکوفایی استعداد واقعی‌تان بودید، با توانایی‌هایتان می‌توانستید چیزی کشف کنید، ایده‌ی جدیدی داشته باشید و یا کاری که تا کنون کسی موفق به انجامش نبوده، شما انجام دهید، این برای جامعه خیلی مفیدتر خواهد بود.

اگر در زندگی فقط به دنبال به دست آوردن پول باشید و یا به دنبال تایید دیگران باشید، شور و اشتیاق زندگی را از دست می‌دهید چون کاری که انجام می‌دهید استعداد واقعی شما نیست و بعد از مدتی باعث خستگی شما می‌شود.

با استعداد یابی و دنبال کردن آن‌ها شما می‌توانید در حوزه‌ی خود بهترین عملکرد را داشته باشید و به سبب این استعداد از سایرین مستثنی شوید.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که خلاقیت ندارند، اما هر انسانی منحصر به فرد است فقط کافیست استعداد واقعی‌اش را کشف کند، انسان برای استعداد یابی باید به طور جدی راجع به نحوه‌ی زندگی‌اش و جنبه‌های مختلف آن فکر کند.

باید اشاره شود که استعداد‌های شما نعمت خداوندی است که مختص خود شما نیست، بلکه برای خدمت به دیگران نیز است.

افزایش خلاقیت و رشد استعداد‌هایتان در زمینه‌های مختلف فعالیت كنید، هیچ وقت متوقف نشوید، در مسیر شكوفایی استعداد‌هایتان مثبت‌اندیش باشید، با انگیزه پیش بروید، تا هم برای خود و هم برای دیگران مفید باشید.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها