واقعا ایران از موج چهارم کرونا عبور کرد؟

اوجگیری موج چهارم پاندمی در کشور به پایان رسیده است، اگرچه هنوز هر روز و هر هفته جمعیتی زیادی در کشور در اثر ابتلا به کروناویروس فوت می‌کنند.

واقعا ایران از موج چهارم کرونا عبور کرد؟

تقریبا پس از پنج هفته افزایش شدید شیوع کروناویروس در کشور پایان ۹۷۷۰ زندگی، حالا بالاخره تمام نمودارهای کروناویروس در کشور نزولی شده‌اند، اگرچه متاسفانه هنوز هم تعداد جان‌باختگان و مبتلایان بیماری در کشور چند برابر وضعیت در اواخر زمستان است و اصلا شرایط عادی نشده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در این رابطه گفته بود: «درحالی که میزان بستری بیماران در این موج نسبت به موج قبلی ۲.۵ برابر افزایش داشته است تقریباً ویروس انگلیسی را مهارشده می‌بینیم و امروز از موج چهارم کرونا عبور کرده‌ایم به‌نحوی که در اکثر استان‌ها شیب همه‌گیری سیر نزولی پیدا کرده است.»

آمار سیاه؛ ۲۵۵۵ مرگ در یک هفته

آمار جان‌باختگان بیماری هم تا حدی نشان می‌دهد که دیگر خبری از افزایش هفتگی جان‌باختگان کرونا در کشور نیست، به طوری که در یک هفته اخیر تنها برای یک روز آمار جان‌باختگان به بالای ۴۰۰ نفر رسید، در حالی که هفته‌های گذشته وضعیت وحشتناک‌تر از این بود.

به طور میانگین از تاریخ ۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت هر روز ۳۶۵ زندگی در اثر ابتلا به کرونا پایان یافتند.

واقعا ایران از موج چهارم کرونا عبور کرد؟/ ۲۵۵۵ مرگ کرونایی در یک هفته

براین اساس متاسفانه در این بازه زمانی، ۲۵۵۵ زندگی بخاطر ابتلا به کووید-۱۹ پایان یافتند، این یعنی بالاخره پس از پنج هفته آمار فوتی‌های این بیماری در کشور وارد روند نزولی شده است.

از سویی مقایسه آمار و اعداد فوتی‌های کرونا در موج چهارم کرونا با موج سوم این بیماری نشان می‌دهد که با وجود افزایش تعداد مبتلایان، تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا کرده است.

نمکی در این رابطه گفته بود: در موج چهارم شیوع ویروس کرونا، با توجه به تجربیاتی که کادر درمان به دست آورده بود و همچنین امکانات ایجادشده، درصد مرگ‌ومیر به‌نسبت تعداد افراد بستری، در مقایسه با موج قبلی ۵۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین وزیر بهداشت افزوده شدن ۳۰۰۰ تخت آی‌سی‌یو، ۸۰۰۰ تخت موجود در کشور، تولید ۴۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان‌ها و همچنین افزوده شدن هزاران تخت عادی در بیمارستان‌ها را از توفیقات سیستم بهداشت و درمان کشور با وجود فشار تحریم و همه‌گیری کرونا عنوان کرد.

واقعا ایران از موج چهارم کرونا عبور کرد؟/ ۲۵۵۵ مرگ کرونایی در یک هفته

کاهش تعداد مبتلایان برای دومین هفته متوالی

خوشبختانه این روند نزولی در تعداد مبتلایان بیماری هم وجود دارد به طوری که در ۱۵ اردیبهشت تعداد مبتلایان به حداقل در هفته‌های اخیر رسید. به طور میانگین هم از ۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت هر روز ۱۸۶۰۱ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند. این در حالی است که در هفته قبلی به شکل متوسط هر روز ۲۰۵۵۷ نفر به کرونا مبتلا شدند.

واقعا ایران از موج چهارم کرونا عبور کرد؟/ ۲۵۵۵ مرگ کرونایی در یک هفته

در مجموع در این مدت ۱۳۰۲۱۳ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند تا برای دومین هفته متوالی میزان شیوع ویروس در کشور کاهش پیدا کند. البته آمار تعداد مبتلایان با موج سوم بیماری غیر قابل مقایسه است. در اوج موج سوم تعداد مبتلایان هفتگی به ۹۳۲۲۹ نفر رسیده بود.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در این رابطه توضیح داد: ۱۵ استان کشور سیر نزولی ابتلا و بستری دارند و این جای امیدواری است.

واقعا ایران از موج چهارم کرونا عبور کرد؟/ ۲۵۵۵ مرگ کرونایی در یک هفته

بیمارستان‌ها نفس کشیدند

از سویی با کاهش آمار مبتلایان تعداد بستری‌های کروناویروس هم در کشور کمتر شد و هفته گذشته تنها برای دو روز بیش از ۳ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند. به طور میانگین هم هر روز ۲۷۴۱ نفر مبتلا به کرونا بستری شدند.

واقعا ایران از موج چهارم کرونا عبور کرد؟/ ۲۵۵۵ مرگ کرونایی در یک هفته

این یعنی در مجموع تعداد بستری‌های بیماری کووید در کشور به ۱۹۱۸۸ نفر رسید، تا بالاخره پس از پنج هفته بیمارستان‌ها کمی نفس بکشند. البته مانند تعداد مبتلایان، آمار بستری‌ها هم با وضعیت در موج سوم غیر قابل مقایسه است و آن طور که نمودارها نشان می‌دهد تا رسیدن به شرایط نرمال هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

واقعا ایران از موج چهارم کرونا عبور کرد؟/ ۲۵۵۵ مرگ کرونایی در یک هفته

وضعیت شهرها

با کاهش تعداد مبتلایان بسیاری از شهرها هم از وضعیت قرمز کرونایی در این یک هفته خارج شدند، به طوری که بنابر اعلام وزارت بهداشت تعداد شهرهای در وضعیت قرمز به ۱۰۲ کاهش پیدا کرد اما ۲۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند.

شهرستان‌های دهاقان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان و جم (بوشهر)، نهبندان (خراسان جنوبی)، ایذه و باغ‌ملک (خوزستان)، طارم و ماه‌نشان (زنجان)، خاش، زابل، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، خرامه‌، خرم‌بید، سپیدان، قیر و کارزین و مرودشت (فارس)، دهگلان و سقز (کردستان)، رودبار جنوب و عنبرآباد (کرمان)، روانسر (کرمانشاه)، باشت (کهگیلویه و بویراحمد)، کردکوی و کلاله (گلستان)، بستک، جاسک و میناب (هرمزگان) از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

منبع: خبرآنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها