آیا بیت‌کوین به عنوان نوعی پرداخت پذیرفته می‌شود؟

ماه مارس گذشته مدیرعامل تسلا اعلام کرد مشتریان این برند تجاری می‌توانند با استفاده از بیت‌کوین، خودرو دلخواه‌شان را خریداری کنند. این اتفاق مهم در حوزه رمز ارزها باعث شد قیمت بیت‌کوین در بازار افزایش پیدا کند.

آیا بیت‌کوین به عنوان نوعی پرداخت پذیرفته می‌شود؟

اما سوالی که حالا ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده این است که آیا سایر برندهای معتبر جهان نیز از چنین الگویی پیروی می‌کنند؟ آیا آنها هم مانند مالک تسلا اجازه می‌دهند مشتریان برای خرید محصولات‌شان از ارزهای دیجیتالی استفاده کنند؟ آیا به زودی در جهانی زندگی خواهیم کرد که می‌توانیم فنجان قهوه بعدی خود را با استفاده از رمزنگاری خریداری کنیم؟ برخی از کارشناسان بانکی و مالی به این سوال‌ها پاسخ داده‌اند.

بهای جهانی بیت کوین بالا رفت

خیر؛ بدون مقررات دولتی امکان‌پذیر نیست

دان جوتلا بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Peer Ledger اعتقادی به گسترش بیت‌کوین و رمزارزها ندارد و در این باره می‌گوید: «بیت‌کوین بی‌شک موفق‌ترین و مهم‌ترین ارز دیجیتالی موجود در بازار است. با این حال این ارز دیجیتالی هنوز پایداری لازم را برای استفاده گسترده ندارد. به سبب همین ناپایداری بیت‌کوین نوسان‌های زیادی را در بازار تجربه می‌کند. البته استفاده گسترده از این ارز دیجیتالی می‌تواند آن را پایدار کند. این اتفاق هم مستلزم تایید دولت‌هاست. ضمن اینکه این ارز دیجیتالی باید برای خریداران خود قوانینی وضع کند. بدون این ۲ عامل بیت‌کوین هرگز نمی‌تواند گسترش پیدا کند.»

به خاطر همین ۲ عامل جوتلا چندان به گسترش این ارز دیجیتالی خوش‌بین نیست. او توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین موضوع این است که یک نهاد مرکزی بر فعالیت این رمز ارز نظارت داشته باشد. اتفاقی که هرگز رخ نخواهد داد زیرا این اتفاق برخلاف اصول و ارزش‌های این ارز دیجیتالی است.»

بیت کوین

بله؛ اگر ارزش بیشتر شود شرکت‌های بیشتری بیت‌کوین را به عنوان پرداخت قبول می‌کنند

دیوید مک کارویل، فعال حوزه املاک در موسسه Fennemore Craig و رهبر فکری در بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده، درباره گسترش فعالیت ارزهای دیجیتالی در آینده‌ای نزدیک می‌گوید: «امکان دارد در آینده بیت‌کوین برای برخی از شرکت‌ها جذاب‌تر از دلار شود. اگر بیت‌کوین بتواند روند مثبت خود را ادامه دهد و بر ارزشش اضافه شود به عنوان نوعی پرداخت در بین شرکت‌ها پذیرفته خواهد شد. بیت‌کوین در ۱۲ سال گذشته عملکردی بهتر نسبت به اکثر سرمایه‌گذاری‌ها داشته است. ادامه این روند شرکت‌های تجاری را مجاب به پذیرش این ارز دیجیتالی می‌کند. ضمن اینکه اقتصاد تورمی و کاهش بیش از ۲ درصدی ارزش دلار در هر سال باعث محبوب‌تر شدن بیت‌کوین در آینده می‌شود.»

بیت کوین

خیر؛ سایر ارزهای دیجیتالی این امکان را دارند

لوسیو اینتلجنت یک بانکدار خصوصی درباره گسترش استفاده بیت‌کوین در اقتصاد جهانی می‌گوید: «مسائلی وجود دارد که جلوی استفاده گسترده از بیت‌کوین را می‌گیرد. یک ارز دیجیتالی ممکن است به اندازه دلار در همه جا فراگیر شود، اما معتقدم به علت مصرف زیاد انرژی برای استخراج بیت‌کوین بعید است چنین اتفاقی برای این ارز دیجیتالی رخ دهد. صادقانه بگویم، استخراج بیت‌کوین به محیط‌زیست آسیب می‌رساند. ضمن اینکه این ارز دیجیتالی برای اهداف مشکوک استفاده می‌شود و تغییر این رویکرد هم بسیار دشوار است.»

این فعال بازار سرمایه اما عقیده دارد که ارزهای دیجیتالی دیگری در بازار تولید می‌شوند که می‌توانند در فعالیت‌های اقتصادی به کار روند. یکی از این ارزهای دیجیتالی اتریوم است.

بیت کوین

بله؛ اما ممکن است مدتی طول بکشد

آنجلو دالساندرو مدیرعامل برنامه بانکی BELLA درباره آینده استفاده بیت‌کوین پیش‌بینی می‌کند: «فکر می‌کنم در آینده می‌توانیم در پرداخت‌های روزانه خودمان از بیت‌کوین استفاده کنیم اما رسیدن به آن نقطه کمی زمان می‌برد. فکر می‌کنم حداقل یک دهه دیگر یا بیشتر طول خواهد کشید تا شاهد استفاده جهانی و پذیرش واقعی ارزهای رمزپایه به عنوان یک نوع پرداخت بین‌المللی باشیم.»

بیت کوین

خیر؛ مگر اینکه قابل پیش‌بینی باشد

دلار در همه جا وجود دارد زیرا قابل اعتماد است. این همان چیزی است که بیت‌کوین ندارد. این عقیده هوارد دوورکین مدیر CPA است.

او معتقد است برای اینکه بیت‌کوین به طور گسترده‌ای مقبول واقع شود باید قابل پیش‌بینی باشد. اما این ارز دیجیتالی اصلاً قابل پیش‌بینی نیست.

بیت کوین

بله؛ می‌تواند محبوبیت بیشتری نسبت به دلار داشته باشد

نیل برگویست مدیرعامل و بنیان‌گذار بورس ارز دیجیتالی Coinme درباره استفاده گسترده از بیت‌کوین در اقتصاد جهان می‌گوید: «شاید به زودی سرمایه‌گذاران بیشتر از دلار به بیت‌کوین توجه کنند. به نظرم امکان زیادی وجود دارد که بیت‌کوین به عنوان یک پرداخت قابل قبول در سطح جهان پذیرفته شود. بیت‌کوین هنوز در ابتدای راه است. در آینده شرکت‌های حاضر در حوزه ارزهای دیجیتالی فعالیت خودشان را بیشتر خواهند کرد. آموزش در این حوزه بیشتر می‌شود و همین عوامل هم باعث رقابت بیت‌کوین با دلار خواهد شد. فکر می‌کنم برنده این جنگ نیز ارزهای دیجیتالی و بیت‌کوین باشند.»

بیت کوین

خیر؛ زیرا انجام معاملات روزمره با بیت‌کوین عملی نیست

جیمز اچ لی بنیان‌گذار StratFI در این باره توضیح می‌دهد: «مشکل بیت‌کوین به عنوان یک بستر پرداخت این است که بسیار بزرگ و کند است. به همین خاطر نمی‌توانیم از آن برای معاملات روزمره استفاده کنیم. بیت‌کوین برای رقابت مثلاً با یک کارت ویزا باید بتواند ۶۰،۰۰۰ TPS (سیستم پردازش تراکنش) تراکنش در ثانیه را پردازش کند. در حال حاضر این رقم برای بیت‌کوین فقط ۸ TPS است. از همین رو شما تنها ‌می‌توانید خریدهای بزرگ خود را با بیت‌کوین انجام دهید؛ برای مثال شاید بتوانید یک تسلا را با بیت‌کوین خریداری کنید یا یک خانه با بیت‌کوین معامله شود، اما هرگز نمی‌توانید با سرعت بالا مواد غذایی روزانه خودتان را با بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی خریداری کنید.»

بیت کوین

بله؛ اما باید امنیت آن بیشتر شود

پیش‌بینی آینده بیت‌کوین آسان نیست. شواهد زیادی وجود دارد دال بر اینکه بیت‌کوین می‌تواند گسترش پیدا کند؛ برای مثال شرکت‌های بزرگی چون Visa و PayPal به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند. ضمن اینکه خرید و فروش یک خودرو تسلا با بیت‌کوین امکان‌پذیر شده است. از همین رو گسترش ارزهای دیجیتالی محتمل‌تر شده است. با این حال استیو مالونی، معاون اجرایی Acuant، ارائه‌دهنده جهانی تایید هویت، معتقد است اعتماد به ارزهای دیجیتالی و همچنین تعیین قوانین مشخص برای بیت‌کوین می‌تواند به گسترش آنها کمک کند. او معتقد است معامله با ارزهای دیجیتالی باید ایمن شود و اعتماد بین کاربران آنها باید افزایش پیدا کند. بدون این ۲ عامل نمی‌توانیم به گسترش نفوذ رمزارزها در بازارهای مالی جهان امیدوار باشیم.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها